Ultraj sub forma tentativei de omor, furt în scop de folosinţă, conducere fără permis şi sub influenţa alcoolului - sunt acuzaţiile pentru care un adolescent de 15 ani din Oşorhei, Augustin Rostaş, a fost arestat preventiv în toamna lui 2019 şi apoi trimis în judecată. Beat fiind, alături de doi amici, unul de 15 şi celălalt de 12 ani, băiatul a furat o maşină şi, ca să scape de poliţişti pe centura Oradiei, a spulberat un agent, băgându-l în comă.

Procesul nu s-a finalizat nici acum, după cum a constatat BIHOREANUL, care a consultat dosarul şi a descoperit că Tribunalul Bihor a ţinut cazul mai bine de doi ani în pronunţare, dar şi că tânărul ar putea scăpa basma curată: din tentativă de omor, acuzația i-a fost schimbată în vătămare corporală din culpă, ca şi cum ar fi provocat un accident oarecare, iar asta dintr-un motiv şocant: instanţa a constatat că poliţiştii folosiseră pe post de baraj şi maşini civile, cu pasageri cu tot, iar şoferul teribilist a ales răul mai mic: să-l lovească pe agentul care-i stătea în cale!

Urmărire pe centură

Teribilul incident s-a produs în noaptea de 10 spre 11 octombrie 2019, în intersecţia străzilor Ogorului şi Universităţii din Oradea. Agentul Octavian Popa de la Biroul Poliţiei Rutiere Oradea era în misiune, cu alţi colegi, blocând sensul spre Calea Aradului, în aşteptarea unui Opel reclamat ca furat din Oşorhei şi care se îndrepta spre ei, urmărit de un alt echipaj de Poliţie. 

Când a ajuns la fața locului, șoferul Opelului a tras de volan pentru a trece pe contrasens şi a sărit peste bordura despărţitoare dintre sensuri. Aşa l-a luat pe capotă pe subofiţerul Popa, care a fost târât 15 metri, iar roata din spate a maşinii i-a trecut peste picioare. Polițistul a fost găsit inconştient de echipajele Ambulanţei şi SMURD, care l-au preluat şi l-au dus la Spitalul Judeţean.

Şi beat, şi cu maşina furată 

Poliţistul a ajuns în comă la spital, unde a rămas inconştient trei săptămâni, cu multiple traumatisme la nivelul toracelui şi membrelor (foto), fiind operat pentru tratarea unei fracturi de femur. A fost doar începutul, căci genunchiul stâng îi fusese sfărâmat, iar singurii medici care s-au încumetat să-l opereze au fost cei de la Spitalul de Traumatologie Foişor din Bucureşti.

Totuși, nu este refăcut nici în prezent, având nevoie de încă două intervenţii chirurgicale. Nici nu-i de mirare, din moment ce maşina l-a izbit cu 77 km/oră, după cum a stabilit expertul care a analizat dinamica accidentului. 

Cercetările au scos la iveală că Augustin Rostaş, cel care condusese Opelul, era nu doar minor, ci şi băut, având o alcoolemie de 1,06 grame/litru în sânge în momentul accidentului. Iar maşina cu care voia să fugă nu era prima pe care o furase. Mai fusese cercetat şi pentru alte patru fapte similare, fără însă să fi fost tras vreodată la răspundere, căci de fiecare dată s-a împăcat cu victimele.

O haimana

Reţinut şi arestat preventiv după accident, Rostaş a fost rapid trimis în judecată, pe 31 octombrie 2019, pentru furt în scop de folosinţă, conducere fără permis şi sub influenţa băuturilor alcoolice, plus ultraj asupra unui poliţist aflat în misiune, infracţiune reţinută sub forma tentativei de omor, care în cazul unui adult e sancţionată cu închisoare până la 10 ani, iar când este comisă asupra unui poliţist are limitele de pedeapsă majorate cu o treime.

Rostaş nu a oprit la semnalele poliţiştilor, a provocat o urmărire, iar când a văzut că drumul era blocat „cu două autospeciale de poliţie”, în loc să se predea, a încercat să scape cu orice preţ. „Este indubitabil că a prevăzut rezultatul acţiunii sale - posibilitatea de a lovi unul dintre lucrătorii de poliţie”, a arătat în actul de acuzare Ciprian Şuta, la acea vreme prim-procuror adjunct al Parchetului Bihor, acum procuror în cadrul DIICOT. 

Anchetatorul a reţinut în rechizitoriu şi detalii din raportul psihologilor care discutaseră cu băiatul. Şi anume că era consumator de alcool şi droguri, cu un comportament de sfidător şi obraznic, având o personalitate de sociopat, fără capacitate de empatie pentru semeni, nici măcar pentru poliţistul pe care îl rănise. „Manifestă o dinamică comportamentală caracterizată prin risc infracţional ridicat şi prognostic de evoluţie comportamentală rezervat”. Pe româneşte, greu de scuzat și de reabilitat.

Deliberări cu tergiversări 

Dosarul a fost preluat de judecătoarea Crina Muntean (foto) care, în timpul dezbaterilor, a ajuns la o altă părere. Pe 11 iunie 2020, aceasta i-a dat drumul din arest şi a decis să schimbe încadrarea juridică a acuzei principale, din tentativă de omor în vătămare corporală din culpă, pedepsită mult mai blând, cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. 

Argumentele nu au fost dezvăluite atunci. Atât doar că, în cazul noii acuzaţii din dosar, termenul de prescripţie a răspunderii penale este de 5 ani pentru infractorii adulţi (faţă de 10 ani, cum ar fi fost dacă ar fi rămas cea de ultraj prin tentativă la omor), iar pentru minori se reduce la jumătate, calculat de la data comiterii faptei. 
În acest caz, deci, Rostaş putea fi tras la răspundere penală doar până pe 11 aprilie 2022. Ca atare, pe 12 mai 2022, când dezbaterile au fost declarate închise, tânărul nu mai putea fi condamnat penal. Iar judecătoarea nici nu s-a mai grăbit. A pronunţat verdictul abia pe 30 aprilie 2024, după aproape doi ani, când a şi dispus încetarea procesului penal...
 
Vina? A poliţiştilor

În hotărârea întinsă pe 109 pagini, judecătoarea Muntean a inclus detaliile cercetărilor efectuate la faţa locului, concluziile din actele medicale, declaraţiile părţilor şi ale martorilor date în timpul anchetei şi al procesului, dezvăluind şi motivul care a convins-o să schimbe încadrarea juridică a faptelor comise de Rostaş. 
Concret, dovezile strânse în cursul procesului au arătat că barajul făcut de poliţişti pentru oprirea tânărului nu fusese realizat doar cu autospecialele lor, aşa cum s-a arătat în actul de acuzare: până ca Opelul condus de Rostaş să ajungă în dreptul lor, poliţiştii au mai oprit două maşini cu civili, în faţa autospecialelor conduse de ei, una pe o bandă, iar cealaltă pe a doua. 

„În cauza de faţă, persoanele fizice ale căror autovehicule au fost utilizate la realizarea blocajului rutier au rămas în maşini,  fiind expuse unui risc major de accidentare”, se menţionează în hotărârea judecătorească.

„Ne-au pus în pericol”

Dacă Rostaş nu ar fi tras de volan, risca să-i rănească şi pe cei doi minori din maşina sa, şi pe oamenii din cele două maşini civile. 

„În acest context probator se desprinde, în opinia instanţei, concluzia că susţinerea inculpatului - că dacă intra în barajul realizat de poliţişti exista posibilitatea să rănească mai multe persoane - ca fiind verosimilă”, scrie în hotărârea în care judecătoarea redă şi din depoziţia unuia dintre şoferii civili. 

„Mi s-a apărut că nu a fost o procedură corectă realizată de poliţie pentru a opri o maşină. Se părea că aceştia utilizau vehiculul nostru şi celălalt vehicul spectator pentru a forma un blocaj stradal, ceea ce ne-a pus vieţile în pericol. De asemenea, erau mulţi ofiţeri de poliţie care stăteau în drum, lucru care părea riscant, punându-se astfel în pericol”, a arătat unul dintre martori. 

Iertat, dar pus la plată

În hotărâre nu se explică, însă, care a fost motivul pentru care a fost nevoie de doi ani pentru ca judecătoarea să pronunţe verdictul şi să redacteze sentința. Cert e că Rostaş a putut răsufla uşurat, Crina Muntean constatând că, pentru acuzaţiile care i-au fost aduse, răspunderea penală s-a prescris şi, ca atare, a dispus încetarea procesului penal.

În schimb, instanţa i-a obligat atât pe el, cât şi pe asiguratorul maşinii să plătească aproape 13.000 lei Spitalului Județean din Oradea și peste 35.000 lei Spitalului de Ortopedie Foișor din București, costul îngrijirilor medicale acordate polițistului rănit.

Instanța a decis, totodată, ca acesta să primească daune materiale de 9.600 lei, 80.000 euro daune morale și să i se acopere onorariul avocatului, de 5.200 lei.

Soluţia nefiind definitivă, procurorii au atacat-o, la fel şi agentul Octavian Popa, sperând ca judecătorii Curţii de Apel Oradea să revină la acuzaţiile iniţiale şi să-l condamne pe Rostaş pentru tentativă de omor. Căci nu poate accepta ca accidentul să fie considerat unul oarecare, produs de cineva teribilist care, urcat beat şi fără permis la volanul unei maşini furate, aproape că l-a ucis. 


300
Zile de concediu medical i-au fost acordate poliţistului Octavian Popa în urma accidentului rutier


FĂRĂ RĂSPUNS
Poliția: Un accident de muncă

Manualul de bune practici de intervenție al Poliţiei Române conţine dispoziţii clare cu privire la procedurile care se aplică în situaţia în care oamenii legii sunt nevoiţi să realizeze baraje în trafic, iar una dintre regulile esenţiale este că persoanele din autovehiculele folosite sunt îndepărtate, pentru a evita accidentarea lor. 

De ce nu s-au respectat aceste reguli în cazul incidentului din noaptea de 10/11 octombrie 2019 şi de ce s-a realizat blocajul cu autoturisme civile, în condiţiile în care autospecialele Poliţiei Rutiere erau la faţa locului? Şi de ce nu s-a menţionat nimic în rechizitoriu despre maşinile civile folosite în acţiune? Sunt câteva dintre întrebările pe care BIHOREANUL le-a adresat reprezentanţilor Inspectoratului de Poliţie, pentru a lămuri aspectele descoperite în timpul procesului. 
Aceștia au evitat, însă, să ofere explicaţii. În răspunsul primit de redacție se precizează doar că cercetările au fost în ancheta proprie a unui procuror din cadrul Parchetului Bihor, ca atare „vă rugăm să vă adresați instituției mai sus menționate”.

În ce privește o eventuală anchetă internă, Poliţia Bihor a transmis că „a fost dispusă cercetarea evenimentului din punct de vedere al legislației privind securitatea și sănătatea în muncă”, în urma căruia s-a constatat că evenimentul  soldat că rănirea gravă a poliţistului „se încadrează în categoria accidentelor de muncă de circulație”. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!