Haosul de pe aeroporturile din Europa face „victime” și între bihoreni. O orădeancă recent revenită dintr-un sejur în Creta, cu decolare și aterizare la Oradea, acuză că atât la plecare, cât și la sosire, avionul a avut mari întârzieri. "Am ajuns acasă cu peste 12 ore întârziere", reclamă aceasta.

Plecări cu întârzieri

Informația a fost sesizată BIHOREANULUI de Daniela Drugaş, care a avut concediul programat în insula Creta, Grecia, începând de luni, 27 iunie, până lunea trecută, în 4 iulie.

Potrivit acesteia, încă de la plecarea din Oradea au apărut modificări. "Am fost anunţaţi că vom porni mai târziu cu 6 ore, practic s-a pierdut prima zi de vacanţă. La plecarea din Creta ne-au anunţat din nou că nu plecăm la ora 11.40, ci la ora 23, iar într-un final am zburat în jurul orei 1. Deci am ajuns acasă, la Oradea, mai târziu cu peste 12 ore", a precizat vineri orădeanca.

Întârzierile au fost chinuitoare pentru cei mici. "Am fost cu familia, cu cei doi copii mici ai mei şi vă daţi seama cât de greu a fost pe timpul nopţii pentru ei. Am făcut reclamaţii la agenţia de turism Terra Vista, cea de la care am cumpărat pachetul, dar de posibile compensaţii nu ştim nimic", a susținut aceasta.

Cauza: lipsa de personal

BIHOREANUL i-a contactat vineri pe reprezentanţii agenţiei de turism, care au explicat că astfel de situaţii neplăcute au loc încă de la începutul sezonului estival, însă nu din vina lor. 

"Într-adevăr au fost modificări pe acel zbor. Din păcate, aceste situaţii sunt cauzate de lipsa de personal şi de aeronave ale companiilor aeriene. În acest caz, tur-operatorul Karpaten a anunţat că aeronava Tarom de 134 de locuri nu mai ajunge şi a trebuit să găsească o alta care să ducă turiştii în Grecia. Aeronava a fost până la urmă de la Blue Air. Toate modificările au fost anunţate din timp, pentru ca turiştii să nu stea în aeroport degeaba. Noi am trimis reclamaţiile primite, dar nu putem face mai multe", a explicat BIHOREANULUI managerul agenţiei de turism, Ioana Sălăjan.

E drept, agențiile nu au cum controla cursele aeriene, iar problema este una la nivel internaţional. De câteva săptămâni, industria turismului se confruntă cu un număr uriaş de zboruri anulate sau cu un program de zbor modificat semnificativ. Potrivit datelor transmise de agenţia de turism Vola pentru Libertatea.ro, aproximativ 28% dintre zboruri au fost afectate doar în luna iunie de o modificare sau anulare din cauza companiilor aeriene în România. 

Cum a început această criză? După ridicarea restricţiilor impuse de pandemie, în această vară cererea de călătorii a revenit puternic în toată lumea și este mult mai mare decât s-a anticipat, în contextul în care companiile aeriene, aeroporturile şi operatorii la sol nu au reuşit să revină până acum nici la numărul de angajaţi şi nici la numărul de aeronave pe care îl aveau înainte de pandemia de Covid-19.

Companiile aeriene, la control

Companiile aeriene nu oferă compensaţii sau despăgubiri în cazul unor modificări ale orarului de zbor, ci doar în cazul unor anulări sau întârzieri ale acestor zboruri, în funcţie de regulamentele proprii.

Singura soluție a celor nemulțumiți este să apeleze la Protecția Consumatorilor.

De altfel, potrivit unui comunicat postat pe site-ul instituției, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat că a și început „o investigație de fond, la companii aeriene care activează pe teritoriul României, necesară ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la serviciile oferite de acestea”.

600 de euro pentru zbor anulat, nu întârziat

„În prezent, se centralizează toate reclamațiile, legate de această temă, de pe teritoriul României, la nivelul ANPC, pentru a putea completa și definitiva informațiile, ANPC sfătuind, totodată, consumatorii să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar, în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente”, se arată în comunicat.

Informarea reamintește că, potrivit Regulamentului European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat, însă nu există specificații cu privire la întârzieri.

„Până în acest moment, începând cu 30 aprilie 2021, ECC Romania a înregistrat 500 de solicitări referitoare la serviciile Wizz Air și 114 referitoare la serviciile Ryan Air”, mai arată ANPC.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!