Un biciclist care nu știe pe unde merge nu va ajunge niciodată ușor la destinație! Orădeanul Liviu Bucur, specialist în GIS, întreține o hartă online cu toate informațiile necesare celor care doresc să se deplaseze pe două roți. 

Actualizată constant cu informații culese din trafic, harta este o fotografie la minut a fenomenului biciclistic local. „În ultimii ani s-au tot amenajat piste pentru biciclete în Oradea. Mai avem, însă, multe de făcut pentru ca bicicleta să ajungă o alternativă la deplasarea cu mașina”, spune Liviu.

Profesorul de... bicicletă

Orădean crescut în Rogerius, Liviu Bucur (foto) circulă cu bicicleta de mic. „Într-un oraș ca Oradea mersul cu bicicleta ar putea fi cel mai comod, plăcut și nepoluat mijloc de deplasare”, spune el.

Lector universitar în cadrul Facultății de Geografie, Turism și Sport a Universității Oradea, bărbatul de 54 de ani folosește bicicleta pentru naveta la cursuri ori pentru plimbări în oraș și împrejurimi de câte ori are ocazia. E obicei în familie. Fratele său, mai cunoscut, fost adjunct al șefului Poliției Bihor, Adrian Bucur, acum pensionat, este la rândul său pasionat de plimbări cu bicicleta.

Specialist în Sisteme Informatice Geografice, Liviu a conceput, pe baza programelor companiei ESRI, o hartă a Oradiei și a comunelor învecinate cu toate informațiile necesare bicicliștilor. Doritorii pot vedea, ordonate pe straturi, pistele pentru bicicliști cu una sau două benzi, proiectele pentru amenajarea a noi trasee și chiar locații utile, de la locuri de închiriere a bicicletelor până la magazine specifice, rastele pentru parcare ori toalete publice.

Site „la zi”

Navigarea în aplicație este intuitivă, iar cu un click pe hartă utilizatorul poate obține informații suplimentare cu privire la starea pistei pe care dorește să circule, felul, lungimea ș.a. „Lucrez la hartă deja de 5 ani. Actualizez periodic datele postate cu ajutorul studenților, pe baza sugestiilor primite online ori ca urmare a observațiilor mele. Când ies la plimbare, verific starea pistei pentru biciclete, dacă este nevoie, fac o fotografie sau o filmare și actualizez informațiile în aplicație”, spune Liviu.

Harta poate fi accesată online gratuit, la adresa oradeageodata.maps.arcgis.com din link-ul referitor la pistele pentru bicicliști din Oradea și comunele înconjurătoare. Suplimentar, aici mai pot fi văzute traseele pentru rafting din Bihor, hărțile Zonei Metropolitane Oradea, cu prezentarea parcurilor industriale ori a producătorilor locali etc.

VEZI AICI! Harta interactivă cuprinde toate informațiile necesare, de la traseele deja existente, marcate cu linie continuă, până la cele planificate, mult mai multe, cu linie punctată. Aplicația are informații la zi despre lungimea pistelor, numărul de benzi și stadiul în care se află, dar și locații utile

Doar 15,3%

Conform statisticilor ZMO, în Oradea există în prezent 72,2 km de piste pentru bicicliști. Raportat la totalul celor 472 km, cât măsurau la finalul anului trecut toate cele 936 de străzi, înseamnă că doar 15,3% dintre ele au amenajări necesare bicicliștilor. „În ultimii ani s-au implementat soluții bune pentru mersul cu bicicleta ca divertisment. Există trasee frumoase de plimbare de-a lungul pârâului Peța ori a Crișului Repede și chiar legătură cu Băile Felix”, spune Liviu. Dar nu ajunge.

Traseele din oraș sunt greu de folosit pentru deplasarea la locul de muncă sau la școală. „Pistele existente nu sunt legate între ele, iar biciclistul trebuie să coboare în șosea. În plus, majoritatea sunt fragmentate de treceri pentru pietoni ori flancate de trasee pentru aceștia, cerând atenție mărită”.

Cu întrerupere

Cel mai bun exemplu este pista amenajată după întubarea Crișului Mic, în cartierul Episcopia, prin spatele caselor de pe străzile Apelor și Crivățului. „Este un traseu frumos, de aproape 1 km, care vine însă de nicăieri și duce nicăieri”, spune Liviu.

La fel de fragmentat e traseul dintre Rogerius și zona centrală. Pornind din dreptul blocului ANL din Bd. Ștefan cel Mare, pe str. Lacul Roșu, bicicliștii sunt obligați să descalece la fiecare dintre cele patru intersecții până în str. Corneliu Coposu. După traversarea „călare” a Parcului Olosig, pista se înfundă brusc în str. Spartacus. De aici până în Bd. Decebal ori în str. Sovata, unde încep noi piste, bicicliștii trebuie să se aventureze printre mașini, iar pe malul Crișului traseul existent se intersectează cu cel al pietonilor pentru ca în zona centrală să se înfunde brusc.

„Într-un oraș ca Oradea, care se dorește turistic, exact în zona centrală vizitatorii nu pot intra cu bicicleta, ceea ce e absurd”, spune universitarul. Principalele artere pietonale, Republicii și Vasile Alecsandri, sunt închise bicicliștilor...

Trasee de legătură

Puse peste hartă, traseele existente își arată limitele. „Municipalitatea va trebui să amenajeze legături între pistele existente. Spre exemplu, există două trasee aproape paralele de-a lungul cursurilor de apă Crișul Repede și Peța între care ar trebui amenajată o legătură de circa 1,5 km prin strada Seleușului, perpendiculară pe ele”, arată Liviu.

La fel, este necesară o legătură din cartierul Dorobanți, prin străzile Ceyrat și Thurzo Sandor, până la pista ce începe înainte de șoseaua de centură, pentru a ajunge în cartierul Grigorescu.

Bicicliștii își mai doresc legături între malul Crișului și pista din str. Mihai Eminescu, între șoseaua de centură și malul Peței prin str. Traian Blajovici, între pistele din străzile Splaiul Crișanei și Emanuil Gojdu, între cea din urmă și cea existentă pe str. Horea, și multe altele.
Majoritatea acestor trasee, punctate cu linie întreruptă pe harta online, ar trebui să fie luate în calcul de municipalitate.

Metoda bicicleta 

Traseele pentru bicicliști se dezvoltă, însă, lent. În 2023, Primăria a dat în funcțiune doar 2,2 km de piste, iar anul trecut doar 3,1 km. Anul acesta, a dat în lucru doar legătura dintre străzile Primăriei și Matei Basarab, circa 600 metri.

„Nu e normal ca într-un oraș ca Oradea să mergi 1 km pe pistă, după care să fii obligat să cobori în șosea, apoi să urci pe trotuar și tot așa”, spune președintele Asociației Pro Bikers, Sebastian Miklo (foto). Unul dintre inițiatorii tradiționalei acțiuni pro-bicicletă Critical Mass, cu circa 1.500 de participanți la fiecare ediție, Sebastian a renunțat la eveniment. „La câte șantiere sunt în oraș, doar am încurca traficul. Probabil voi închide și asociația”, spune el dezamăgit.

La fel de resemnați sunt și bicicliștii de rând. „Toate investițiile se fac, de fapt, pentru mașini. La modernizarea străzii Mihai Viteazul, după ce a promis că va amenaja pistă pentru bicicliști, Primăria a făcut parcări pentru mașini. E la fel ca bancul despre bicicleta fabricată la Cugir: oricum o asamblezi, tot mitralieră iese”, protestează o orădeancă.

Pentru adepții mersului cu bicicleta, deși atrăgătoare pe hârtie, pistele din oraș sunt încă departe de ceea ce ar trebui să fie...


„În mod normal, în oraș șoferul ar trebui să fie pe locul 3 în trafic. Primul ar trebui să fie pietonul, apoi biciclistul. La noi ordinea este răsturnată. În majoritatea proiectelor sunt avantajate mașinile”

Liviu Bucur


SE POATE!
191

kilometri de piste pentru bicicliști va amenaja ABA Crișuri de-a lungul cursurilor de apă din Bihor, printr-un proiect de 79,5 milioane euro, finanțat prin PNRR și aflat în licitație


GREU DE FĂCUT
„Nu avem loc”

Reprezentanții municipalității pun ritmul lent de amenajare a pistelor pentru bicicliști pe seama tramei stradale înguste din zona centrală. „Am vrut să amenajăm o pistă de-a lungul străzii Avram Iancu, dar aceasta este prea îngustă la intersecția cu strada Evreilor Deportați. Efectiv nu avem loc”, spune șeful Direcției Tehnice din Primărie, Sebastian Marchiș (foto).

Municipalitatea analizează și posibilitatea amenajării unei piste de-a lungul străzii Republicii, între viitoarele pasaje subterane din dreptul magazinului Crișul și al Gării. „Aici casele sunt până în trotuar. Nu știm încă unde ar încăpea”, spune Marchiș.

În schimb, edilii au în plan amenajarea unui traseu de-a lungul viitorului drum de legătură de 3,5 km dintre șoseaua de centură, din str. Ogorului și Calea Clujului, prin cartierele Nufărul și Velența. La fel, ar urma să fie amenajată, printr-un proiect al CJ Bihor, și o pistă de 3,1 km de-a lungul viitorului drum de legătură dintre serpentinele ce coboară dealurile de la Paleu și Calea Borșului.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!