O linie de tramvai în plus nu înseamnă zgomot mai puţin. Dimpotrivă! Aceasta este părerea consilierilor locali ai PSD Bihor Liviu Sabău Popa şi Adrian Negrea care au venit marţi la dezbaterea publică a planului de acţiune pentru reducerea zgomotului în Oradea însoţiţi de fostul consilier Adrian Stângă.

"Cum credeţi că rezolvă problema poluării sonore în Oradea apariţia unui nou poluator?", a întrebat Liviu Sabău Popa. Consilierul a mai susţinut că "degeaba construim o linie nouă, dacă vom merge cu tramvaie vechi care tot zgomot vor face".

Grupul PSD din Consiliul Local este de părere că, în loc să construiască noua linie de tramvai, municipalitatea ar putea investi cei 12 milioane euro pe achiziţia de autobuze şi troleibuze mai puţin poluatoare fonic, montarea de panouri antifonice pe marginea şoselelor circulate sau izolarea fonică a locuinţelor orădenilor din zonele afectate de zgomot.

"Va scădea poluarea fonică!"

În replică, directorul executiv al firmei Enviro Consult, care a făcut studiul pentru reducerea zgomotului, Bogdan Lazarovici, a explicat că, dimpotrivă, noua linie de tramvai va aduce mai multă linişte în oraş.

"Conform Planului de Mobilitate Urbană, construirea liniei de tramvai va scădea poluarea fonică cu doi decibeli la nivel de oraş, pentru că orădenii vor îşi vor lăsa maşinile acasă", a explicat Lazarovici.

Directorul a mai spus că amenajarea unei căi de rulare noi, cu totul înierbată, nu va creşte nivelul de zgomot.

Argumentele specialistului, bazate pe studii teoretice, au fost însă contracarate de fostul consilier local Adrian Stângă cu realităţi locale.

"În condiţiile în care OTL îşi scade numărul de curse ca să facă economii, orădenii n-o să dea niciodată maşina pe tramvai", a spus social-democratul.

Zgomot pe Densuşianu...

La dezbaterea de marţi au mai participat reprezentanţi ai Primăriei, Agenţiei de Proteţia Mediului şi Direcţiei de Sănătate Publică şi mai puţin de zece orădeni de rând.

Aceştia din urmă au fost în majoritatea lor proprietari de imobile din vecinătatea şoselei de centură, unul dintre principalii factori de poluare fonică din municipiu.

Riveranii au reclamat că nu se pot odihni în case din cauza gălăgiei provocate de traficul greu. "Pe şoseaua de centură sunt restricţii de viteză care nu se respectă, în Gara de Vest se formează trenuri şi se încarcă marfă îndeosebi noaptea, iar imediat ce va da căldura şi circulaţia TIR-urilor va fi interzisă între orele 8 – 20 maşinile de mare tonaj vor trece una după alta după lăsarea serii şi n-o să mai putem dormi", a reclamat Gabriel Popescu, propietarul unei case din strada Ovid Densuşianu.

... dar şi pe Făcliei

Aceeaşi reclamaţie a avut-o şi Camelia Vaida, proprietara unei case din strada Ignatie Darabant, tot în zona şoselei de centură, dar şi orădeanul Daniel Marian, proprietarul unui imobil în vecinătatea sensului giratoriu din strada Făcliei, imediat lângă intrarea pe podul Constantin Prezan.

"Nu trebuia să se facă investiţia în drumul expres în felul în care s-a făcut. Nu sunt trotuare, nu s-a luat nicio măsură împotriva gălăgiei provocată de traficul rutier şi sunt depăşiri de zgomot", a protestat Marian.

Cetățenii veniţi la dezbatere pentru a reclama zgomotul provocat de trafic au cerut măsuri de protecţie care ar putea cuprinde, în funcţie de specificul fiecărei zone, de la montarea de panouri antifonice la plantări de arbori sau măsuri de izolare fonică a caselor.

Şoselele înseamnă gălăgie!

Potrivit studiului făcut de firma Enviro Consult, principalele depăşiri ale nivelului de zgomot la nivelul municipiului Oradea sunt provocate de traficul rutier.

Cele mai afectate zone pe timp de zi sunt cele traversate de şosele cu trafic greu precum cele din străzile Ovid Densuşianu, Calea Borşului, Podului şi Matei Corvin.

Depăşiri ale nivelului de zgomot pe timp de noapte se mai înregistrează pe artere precum Calea Aradului, Calea Clujului, Ogorului şi Făcliei pe porţiunea delimitată de strada Codrilor şi Podul Prezan.

Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului vizează, printre altele, construirea unei linii noi de tramvai pentru a reduce traficul auto (12 milioane euro), modernizarea parcului de tramvaie şi autobuze (5 milioane euro), construcţia de piste pentru biciclete (400.000 euro) şi transformarea în artere pietonale a străzilor Libertăţii (2 milioane euro) şi Aurel Lazăr (800.000 euro).