Dacă ar fi ciuperci, ar mai fi o scuză. Dar sunt gropi, şi tot se înmulţesc cu fiecare ploaie! Şoferii orădeni se plâng că plombele din carosabil se dizolvă în apă de parcă Selina ar asfalta cu sare.

"Pe Meşteşugarilor au acoperit gropile în martie şi deja plombele se desprind. La fel se întâmplă şi prin Rogerius şi Nufărul", spune un taximetrist revoltat. Dată fiind calitatea proastă a plombărilor, Primăria a refuzat, în premieră, plata lucrărilor, în valoare de circa o jumătate de milion de lei. Până vor fi făcute bine!

Din lac în puţ

07 leontin patcas.jpgFirma Selina, care şi-a adjudecat prin licitaţie, pentru patru ani, întreţinerea străzilor din Oradea, a început pe 15 martie, la comanda municipalităţii, plombările pe 140 de artere. Acum poate relua lucrul de la capăt. Şoferii se plâng că munca a fost de mântuială, fapt confirmat şi de angajaţii Primăriei. "Pe străzi ca Sovata, Ştefan cel Mare, Meşteşugarilor, în pieţele Ferdinand, Independenţei sau Gării, am găsit plombe care deja se desprind. Pentru că groapa nu a fost bine tratată cu emulsie, roţile scot plomba din loc", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful Serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul municipalităţii.

Inginerul susţine că plombele sunt făcute prost inclusiv acolo unde au rezistat traficului. "Nu s-a respectat planeitatea carosabilului şi în locul gropii a apărut un dâmb. Când treci cu maşina peste el te scutură", zice Părcaş. Asta în timp ce, conform nu doar contractului, dar şi bunului-simţ, plombările trebuie făcute astfel încât carosabilul să rămână uniform!

Plombări pe (bază de) apă

07 mircea ghitea.jpgMircea Ghitea (foto), directorul tehnic al Primăriei, spune că toate plombările făcute de Selina sunt garantate şase luni, iar dacă se distrug în acest timp firma trebuie să le refacă pe cheltuiala proprie, după care se acordă un nou termen de şase luni. Dar plombele puse în martie nu au rezistat nici o lună!

Directorul crede că asfaltul se desprinde pentru că a fost pus pe ploaie. "Probabil după ce a adâncit groapa prin frezare constructorul a pus mixtura direct în apă, iar asfaltul, care vine la 150 de grade Celsius, s-a întărit şi n-a mai făcut priză cu stratul-suport". Asta nu e însă o scuză! "Selina nu ne-a trimis încă situaţia de lucrări, dar la recepţie tot ce nu va fi conform contractului va fi refuzat de la plată", promite Ghitea.

Conform evidenţelor municipalităţii, lucrările comandate până acum, se ridică undeva la o jumătate de milion de lei. Bani, nu glumă!

"Nu plătim!"

07 ilie bolojan.jpgContactat de BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan (foto) spune că deja a şi atenţionat constructorul despre calitatea proastă a lucrărilor.

"Săptămâna trecută i-am sunat, pe rând, pe toţi cei care conduc Selina şi le-am spus clar că nu vom plăti nimic câtă vreme lucrările nu sunt bine făcute", susţine Bolojan.

Primarul crede că, dat fiind frontul mare de lucru, firma nu şi-a verificat capacitatea de desfăşurare a lucrărilor. Bolojan spune că a notificat firma inclusiv în scris. "Acest lucru va costa Selina o groază de bani, pentru că toate plombele prost executate vor trebui refăcute pe banii ei, iar dacă va mai continua cu acest gen de muncă vom vedea ce se va alege şi de contractul ăsta pe patru ani", ameninţă Bolojan.

La refăcut

07 calin roman.jpgParadoxal, dar reprezentanţii Selina confirmă acuzele Primăriei, dar se scuză spunând că au lucrat sub presiune... la comanda municipalităţii. "La ieşirea din iarnă erau aşa multe gropi încât am fost forţaţi să intrăm în cât mai multe amplasamente simultan. Pentru că vremea a fost instabilă, au existat locuri unde ploaia ne-a prins între operaţiunea de frezare şi cea de amorsare, iar asta s-a reflectat în calitatea lucrării", recunoaşte directorul Călin Roman (foto).

Pentru a plomba cât mai mult în cât mai puţin timp, în luna martie Selina lucra heirupist, cu 100 de muncitori împărţiţi în 8 echipe. Iar rezultatele se văd: gropile reapar ca înainte!

Acum, că Primăria a ameninţat cu neplata lucrărilor proaste, firma face "ciocu' mic" şi spune că nici nu vrea bani pe ele. "Plombările pe care nu le-am făcut bine să nici nu le plătească. Le vom considera lucrări provizorii şi le vom reface", zice Roman, care minimalizează situaţia. "Din 10.000 de plombe câte vom fi pus în Oradea, probabil că vreo 200 trebuie refăcute, dar nu mai multe. Asta nu e ceva definitoriu pentru o lucrare de aşa amploare".
Ca şi cum orădenii nu ar vedea cu ochiul liber cum gropile se refac de la o zi la alta, inclusiv pe arterele practicabile. Nedefinitorii, într-adevăr, pentru starea drumurilor din oraş!


CONTRACT DE MILIOANE
78,9

milioane de lei, fără TVA, va încasa în cei patru ani de contract firma Selina pentru întreţinerea străzilor din Oradea


"Cetăţeanul e cel mai bun diriginte de şantier, pentru că e direct interesat ca lucrările făcute din banii lui să fie de calitate, aşa că ne reclamă toate neregulile"

Leontin Pătcaş, şeful Serviciului Drumuri şi Poduri din Primărie


PLANTĂRI DE PLOMBE
Au "asfaltat" cu argilă!

Firma Selina a început cu stângul reabilitarea drumurilor. La începutul lunii februarie BIHOREANUL a atras atenţia că străzile sunt "plombate" cu un amestec dubios de argilă şi piatră.

Intervenţiile făcute pe Borşului, Nufărului sau pe Calea Aradului au făcut ca în câteva ore arterele să se umple, pe lângă gropi, şi de mâzgă şi pietriş. Municipalitatea a cerut atunci constructorului să oprească peticeala cu lut, iar Selina a rămas cu paguba, Primăria neplătind niciun leu pentru "lucrare".


DE MÂNTUIALĂ
Parcări făcute cu "spatele"

Firma Selina a mai avut reclamaţii la calitatea lucrărilor. Anul trecut, orădenii care locuiesc în zona Colegiului Tehnic Transilvania din Ioşia şi lângă Parcul Seleuş din Nufărul au reclamat că în parcările abia amenajate bălteşte apa. Ambele lucrări au fost refăcute de mai multe ori pe cheltuiala firmei. În ce mod, se va vedea la recepţia finală!

La fel, săptămâna trecută, locuitorii din Rogerius au reclamat că la amenajarea giraţiei din intersecţia Bulevardului Dacia cu Transilvania şi la construcţia parcării din intersecţia Italiană cu Bernard Shaw, firma lui Beniamin Rus a folosit material cu o granulaţie mai mare decât cea normală, astfel că asfaltul riscă să se deniveleze şi se va distruge mult mai repede.

Inginerul Marius Marta, şef de şantier în cadrul Selina, neagă toate acuzaţiile. "E o neînţelegere. Probabil au văzut stratul iniţial, de rezistenţă, peste care vin alte covoare asfaltice. Materialele noastre au probe de laborator, aşa că se poate verifica uşor unde şi ce am pus", zice Marta.

Leontin Pătcaş, şeful Serviciului Drumuri şi Poduri, nu contestă afirmaţiile inginerului dar la recepţie va invita şi specialiştii Inspecţiei în Construcţii. Pentru verificări la sânge...