Îngrijorare legitimă sau agitaţie de campanie? Zeci de orădeni acuză pe Facebook că heliportul de pe Spitalul Judeţean, primul de acest fel în ţară, deşi finalizat astă-toamnă, va rămâne nefuncţional.

Motivele? Acoperişul s-ar prăbuşi sub greutatea aparatului de zbor, palele ar sparge ferestrele, iar curenţii ar zvârli elicopterul de pe clădire, aşa că realizarea pentru care s-au "tocat" 1,4 milioane lei ar fi total fără rost. Cum niciunul din oficialii spitalului ori municipalităţii n-a răspuns acuzelor, le-a verificat BIHOREANUL...

Inaugurare cu aniversare

Pe 17 octombrie 2015, după cinci ani de la iniţierea proiectului, Spitalul Judeţean din Oradea devenea prima clădire din România cu heliport pe acoperiş şi, pentru că se împlineau 30 de ani de la înfiinţarea unităţii, managerul Gheorghe Carp şi şeful SMURD-UPU Hadrian Borcea l-au "inaugurat" în prezenţa prefectului şi a presei.

După mai bine de o jumătate de an, platforma este, însă, tot nefolosită. Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) nu a autorizat-o, fapt care de peste două săptămâni stârneşte pe internet o adevărată avalanşă de insinuări şi acuze atât la adresa conducerii Primăriei, cât şi a spitalului.

"Nu va zbura niciun elicopter"

"1,4 milioane lei pentru un heliport nefuncţional? Am aflat cu stupefacţie că heliportul este nefuncţional şi neautorizat. Rafalele de vânt produse de elice lovesc clădirea spitalului, se întorc spre elicopter, îl împing spre exterior şi, deci, fac imposibilă aterizarea. Cum e posibil să arunci în vânt atâţia bani? Cum e posibil să îţi asumi o investiţie atât de mare fără să ai autorizată toată documentaţia?", s-a întrebat pe Facebook fostul consilier local PDL Cristian Puşcaş, provocând o avalanşă de incriminări.

"Nu va zbura niciun elicopter, dar dr. Borcea şi Carp ascund acest fapt. Au făcut proiectarea nu cu o firmă autorizată. Mă întreb cum poţi să construieşti ceva fără autorizaţie şi pe banii Primăriei", a adăugat alt "fost", Ovidiu Laurean Pop, schimbat în 2013 de la şefia Spitalului Municipal pentru incompatibilitate, deoarece "presta" şi pentru spitalul Pelican.

Un oarecare Marin Burescu a identificat imediat vinovatul: "Este tipic pentru Bolojan, părerea specialiştilor e 0". Iar consilierul PSD Adrian Stângă a punctat şi el, ironic: "Au uitat de sistemul de balizaj. Acesta a fost bugetat de Primărie doar în 2016, după "recepţia" heliportului. Următoarele proiecte vor fi la fel ca şi maşinile cu multe opţionale".

Fără politicieni

Dată fiind gravitatea acuzelor, BIHOREANUL le-a verificat atât cu cei vizaţi, cât şi cu documentele proiectului. Cea mai mare "nepotriveală" e că niciun ban nu provine de la Primărie, spune iniţiatorul proiectului, dr. Hadrian Borcea. "În 2011, când Fundaţia Rompetrol a oferit finanţări de 20.000 euro pentru sistemul sanitar, am depus o aplicaţie pentru realizarea heliportului, iniţial la sol, pentru a scurta drumul pacientului în stare gravă spre sala de operaţii". Şeful SMURD explică: accidentaţii sunt aduşi adesea cu elicopterul la Aeroport, dar până la spital se pot pierde până la 30 de minute, care uneori fac diferenţa între viaţă şi moarte.

Cum spitalul e înghesuit între blocuri, case şi deal, în final s-a optat pentru un heliport pe acoperiş. În 2014, unitatea a comandat un proiect arhitectului orădean Bogdan Roşca, fiindcă nu şi-a permis o firmă agreată de AACR. "IPTANA Bucureşti ne-a cerut 70.000 euro doar pentru documentaţie". Adică de 3,5 ori peste suma de la Rompetrol, căreia în următorii doi ani i s-au adăugat încă 500.000 lei de la Ministerul Sănătăţii. "În afara emiterii certificatului de urbanism, avizelor şi autorizaţiilor, nici Primăria şi nici vreun politician nu au fost implicaţi", zice dr. Borcea.

Aproape gata

Pentru că autorizaţia AACR nu putea fi obţinută decât dacă proiectul era asumat de o firmă agreată, în iunie 2015 spitalul a contractat serviciile ABC Aviation, care l-a adaptat pe cel al arhitectului Roşca, iar în februarie 2016 a depus documentaţia de avizare.

Pe 21 martie, inspectorii au făcut o vizită la Oradea, constatând şase "neconformităţi" şi recomandând: instalarea unor "separatoare de spumă" (pe lângă hidranţii pentru stingerea incendiilor), "stabilirea operatorului aerodromului" (care va fi chiar spitalul), scrierea unui manual al heliportului, indicarea căilor de evacuare de la platformă la intrarea în clădire, extinderea jgheaburilor pentru scurgerea apei pluviale pe toate cele patru laturi ale acesteia (iniţial a fost montat doar către stradă) şi montarea unei balustrade între imobil şi platformă.

"Am remediat deja primele patru neconformităţi şi le mai avem pe ultimele două. De asemenea, pentru că AACR ne-a comunicat că heliportul poate fi folosit şi noaptea, vom scoate la licitaţie şi achiziţia unui sistem de balizaj, care într-adevăr va fi finanţat de oraş", afirmă şeful SMURD, negând vehement "invenţiile" de pe Facebook.

Deşi nu poate spune când va obţine spitalul autorizaţia AACR, din simplul motiv că programarea vizitei finale depinde exclusiv de această instituţie, un lucru pare cert: heliportul spitalului va fi nu doar util, ci şi utilizat, iar aici vor fi aduşi oameni care vor fi salvaţi tocmai datorită rapidităţii intervenţiilor. Cu viaţa pe zvonuri călcând...