Specialiştii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă din Oradea vor putea salva mai multe vieţi din simplul motiv că pacienţii în stare foarte gravă vor ajunge mai repede pe mesele de operaţii.

BIHOREANUL a aflat că heliportul amenajat pe acoperişul spitalului în primăvara anului trecut a fost certificat de Autoritatea Aeronautică Civilă din România şi, prin urmare, poate fi utilizat pentru transportul pacienţilor pe timp de zi şi de noapte, chiar şi în condiţii meteo dificile, spitalul orădean devenind astfel primul din ţară dotat cu o asemenea facilitate.

„Certificatul emis de Autoritatea Aeronautică este actul prin care, practic, am primit permisiunea de a folosi heliportul”, a declarat marţi, pentru BIHOREANUL, managerul Spitalului, dr. Gheorghe Carp.

„Prezentul certificat atestă că Heliportul SMURD 2 BH, administrat de Spitalul Clinic Judeţean Oradea, îndeplineşte cerinţele de autorizare prevăzute de legislaţia aeronautică aplicabilă şi declarate în Manualul Aerodromului”, se arată în actul de autorizare emis de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în cursul zilei de luni, 20 martie.

Construcţia heliportului a fost încheiată pe 17 octombrie 2015, la cinci ani după iniţierea unui proiect în acest scop de către dr Hadrian Borcea, şeful UPU SMURD Bihor, cu finanţare de la Fundaţia Rompetrol, care a contribuit cu primii 20.000 euro din contravaloarea totală, de 1,4 milioane lei, dar şi de la alte companii, între care Holcim.

Autorizarea heliportului a întârziat din mai 2016 deoarece Autoritatea Aeronautică Civilă Română a cerut Spitalului Judeţean să completeze dotările cu încă o instalaţie specială pentru stingerea incendiilor, să mărească spaţiul de siguranţă de la marginile acestuia şi să elaboreze un aşa numit Manual al Aerodromului, ce include regulile de operare, spitalul folosind acest interval de timp şi pentru a instala un sistem de balizaj care să permită operarea pe timp de noapte şi în condiţii meteo nefavorabile.

Anul trecut, în preajma campaniei pentru alegerile locale, pe Facebook au fost lansate, inclusiv de către unii politicieni, zvonuri conform cărora banii cheltuiţi pentru heliport ar fi fost risipiţi fără folos, deoarece din cauza suprafeţei prea mici a acestuia elicopterele ar fi fost împinse la pământ de curenţii de aer generaţi de elice şi întorşi din zidurile spitalului.