Făcut cu cap, racordul ilegal la reţeaua de apă caldă şi căldură e o crimă aproape perfectă. Consumatorul se leagă la conductă pe ascuns, iar apoi o îngroapă. Nimeni nu are cum descoperi legăturile subterane până când acestea nu sunt "deshumate" pentru reparaţii.

"Numai pe strada Mihai Eminescu am descoperit trei consumatori racordaţi ilegal la reţea", spune directorul societăţii Termoficare, Mihai Cabai.

În buricul târgului

Termoficare Oradea a început vânătoarea de "paraziţi". Până de curând o misiune imposibilă, identificarea hoţilor de apă caldă şi căldură a fost uşurată în ultimii doi ani de lucrările la reţeaua de termoficare. Odată dezgropate conductele, muncitorii au descoperit racorduri frauduloase, unele declarate eronat în favoarea consumatorului, altele funcţionale dar nefacturate şi, în fine, altele montate complet ilegal.

În strada Mihai Eminescu au găsit câte un exemplu pentru fiecare din aceste situaţii. Locuitorii Palatului Apollo, de pildă, plăteau doar o parte din consum. "Din factura asociaţiei se scădea, de ani de zile, consumul Cercului Militar din vecinătate, ca şi cum acesta ar fi fost legat la contorul blocului, deşi avea propriul branşament", spune directorul Termoficare, Mihai Cabai (foto).

La fel, Direcţia Judeţeană pentru Tineret şi Sport Bihor a făcut luni de zile economii consistente. "Plăteau facturi mult diminuate pentru că noul racord, deşi contorizat, nu a fost declarat oficial şi nu s-a citit niciodată". Cel mai elocvent exemplu este, însă, cel al proprietarului unui apartament din imobilul de la numărul 42. "Omul era legat la reţeaua de apă caldă fără să aibă contract. Când a fost întrebat cum e posibil aşa ceva, a zis că nu ştie nimic, pentru că aşa a cumpărat casa!", povesteşte Cabai.

Frauduloşii…

Exemplele continuă în tot oraşul. În Rogerius, stadionul FC Bihor era racordat la reţeaua de apă caldă şi termoficare fără să apară în acte, deci fără să plătească un leu, în Piaţa Creangă blocul C81 era conectat la reţea, dar avea şi un by-pass înainte de contor, care înjumătăţea locatarilor facturile de încălzire, iar în strada Griviţei 28 din Velenţa, Punctul Termic 815 alimenta 18 apartamente pe un contract de termoficare pe care figurau doar 6 apartamente.

"Acolo a fost o pierdere de peste 31.000 lei în fiecare iarnă. Agentul termic preparat în punctul termic încălzea toate apartamentele după care, în loc să se întoarcă pe retur, era deversat într-un canal. Cei mai descurcăreţi au trecut căldura printr-o serpentină care încălzea un boiler, aşa că aveau şi apă caldă", povesteşte Cabai.

Culmea, furtişagurile depăşesc şi graniţele oraşului. "În Sînmartin am descoperit la o singură verificare 5 racorduri la termoficare avizate, dar nedeclarate ca fiind deschise, deşi pe ele exista consum", spune directorul. Ceea ce tot furt este...

Banii jos!

Previzibil, primele măsuri luate de conducerea Termoficare a fost de recuperare a pagubelor. Consumatorii din Griviţei şi cei din Sânmartin au fost debranşaţi şi reconectaţi la reţea doar după plata facturilor. La fel, proprietarului din strada Mihai Eminescu 42, racordat ilegal, a fost pus să achite societăţii 1.100 lei reprezentând consumul estimat în ultimii doi ani, de când a luat fiinţă Termoficare. Locatarii Palatului Apollo au avut de rambursat 18.290 lei, în vreme ce datoria DJTS Bihor a urcat la 19.400 lei, conform calculelor făcute.

"Am preferat să ne recuperăm banii, nu am mers pe ideea să facem plângeri penale. Ne-am fi ales cu procese interminabile", spune Cabai. Desigur, în decizia de renunţare la procese a cântărit şi un alt fapt evident: că racordurile frauduloase au putut fi făcute doar cu concursul angajaţilor şi cu binecuvântarea, sau cel puţin neglijenţa, fostelor conduceri!

Cu (ne)implicarea Termoficare

De voie, de nevoie, consumatorii frauduloşi şi-au plătit datoriile pentru a nu rămâne în frig peste iarnă. Totuşi, unii se ţin nevinovaţi. "Din 2006, de când sunt eu administrator, stadionul n-a plătit niciodată apa caldă şi căldura. S-a interpretat că este o sponsorizare acordată de CET. Nu i-a oprit nimeni să vină să pună contor pe racord şi să rupă factură, dacă voiau", spune Ovidiu Clonda (foto), administratorul stadionului FC Bihor.

La fel, DJTS a primit căldură doar în urma reconcilierii cu furnizorul. "Am făcut angajamente de plată deşi n-am avut nicio vină. Noi ne-am racordat cu acte în regulă, aveam contor, atât că n-a venit nimeni să-l citească. De aici a apărut diferenţa de plată", spune fostul director al instituţiei, Sorin Buhaş.

Iuţeala de mână şi nebăgarea de seamă…

De altfel, directorul Cabai ştie că problemele pornesc din curtea sa. "Racordurile puteau fi făcute doar cu ajutorul angajaţilor societăţii. E nevoie de oameni care să ştie când şi ce să facă. Sunt însă lucrări prea vechi ca să mai poată fi găsiţi vinovaţii", zice directorul. În ultimul deceniu, societatea a traversat mai multe etape de restructurare, fiind când parte a CET-ului, când de sine stătătoare, aşa că responsabilii sunt greu de identificat.

Daniel Ţigan (foto), fostul director al Termoficare, spune că, în condiţiile în care fraudele sunt greu de depistat, a încercat să îi verifice măcar pe cei care şi-au anunţat intenţia de racordare la reţea. "Adevărul e că de-a lungul timpului s-au dat avize pentru racordare la reţea, dar nu s-a mai urmărit dacă omul l-a şi pus în folosinţă. Luând la verificat solicitările din ultimii 10 ani, am descoperit mai multe cazuri de consumatori branşaţi la reţea, dar care nu au mai venit să îşi facă contract şi, deci, nu au fost facturaţi", zice Ţigan.

Poliţia termoficării

Cum, cu rare excepţii, majoritatea consumatorilor frauduloşi au fost descoperiţi întâmplător, conducerea societăţii vrea să înfiinţeze o "poliţie a termoficării" care să-i identifice sistematic. În principiu, aceasta va funcţiona în afara societăţii Termoficare. "Vreau să externalizez acest serviciu unor firme dispuse să inventarieze racordurile existente. Nu vreau să existe legături în interiorul sistemului şi să mă trezesc că sunt puse să verifice racordurile frauduloase tocmai persoanele care le-au făcut", spune Cabai.

"Poliţiştii" reţelelor s-ar putea plăti singuri, din sumele recuperate de la ilegalişti. Rămâne de văzut cu cât succes. Pentru că racordurile frauduloase sunt secrete bine îngropate. Şi prea puţini angajaţi ai Termoficare, actuali sau foşti, au interesul să fie scoase la lumină...


CRESC VÂNZĂRILE
5,1%
este procentul cu care a crescut cantitatea de energie încasată iarna aceasta, pe fondul creşterii numărului de clienţi şi a orelor de funcţionare a sistemului, dar şi al diminuării numărului de consumatori frauduloşi


BOALĂ GREA
"Să le facă plângeri penale!"

Rezolvarea problemei consumatorilor frauduloşi, de la cei care se racordează ilegal la reţele până la cei care îşi declară suprafeţe echivalente termic mai mici pentru a plăti mai puţin, a fost trasată ca sarcină prioritară pentru conducerea societăţii de către primarul Ilie Bolojan, care vrea însă şi depistarea vinovaţilor. "Am cerut să identifice toţi consumatorii frauduloşi, să găsească cine i-a branşat la reţea şi să le facă plângeri penale".

Edilul susţine că situaţia e cu atât mai gravă cu cât furtul de apă caldă şi agent termic este plătit de toţi orădenii. "Este inadmisibil ca în vreme ce majoritatea orădenilor depun eforturi să-şi achite facturile, unii îşi permit să nu plătească nimic!".