Achiziţii pe lângă lege taman la Tribunalul Bihor! În timp ce susţine că nu are spaţiu nici pentru amplasarea unui dozator de apă potabilă, conducerea instanţei a scos la închiriere o suprafaţă cu destinaţia de cafenea.

Procedura, a descoperit BIHOREANUL, s-a făcut cu încălcarea unui act normativ care reglementează suprafeţele ce pot fi închiriate în sediile instanţelor, dar şi utilitatea lor. În loc să anuleze demersul iniţiat prin încălcarea legii, conducerea Tribunalului încearcă să dreagă busuiocul, solicitând Ministerului Justiţiei să completeze actul normativ cu spaţiul pe care l-a şi atribuit încă de astă iarnă!

Ei pentru ei

Cu trei săptămâni în urmă, BIHOREANUL dezvăluia că magistraţii orădeni au transformat opulentul Palat de Justiţie, renovat cu 26 milioane euro, aşa încât să-şi asigure doar lor confortul. În timp ce judecătorii s-au întins pe două etaje şi în mansardă, justiţiabilii au fost înghesuiţi la subsol, unde au fost mutate aproape toate sălile de judecată, locul fiind transformat într-un imens labirint, unde oricine se pierde uşor, iar asta şi din cauză că la intrare nu a fost pus niciun panou de informare care să-i orienteze spre sălile de judecată, arhive, registratură.

De asemenea, persoanele care îşi aşteaptă rândul la procese sunt total lipsite de lumină naturală, nu au acces la toate reţelele de telefonie şi de internet, ba nici măcar posibilitatea de a folosi un automat cu apă, suc, cafea ori gustări. Asta deşi se puteau amenaja...

Legea zice una...

Închirierea spaţiilor aflate în administrarea Ministerului Justiţiei şi a instanţelor judecătoreşti este reglementată prin Hotărârea de Guvern 1.176/2012, potrivit căreia Curtea de Apel Oradea, Tribunalul Bihor şi Judecătoria Oradea au primit acceptul să dea în chirie 3 metri pătraţi şi respectiv 8 metri pătraţi pentru două "Puncte prestare servicii de dactilografiere, copiere/ multiplicare acte", 2 mp pentru două "aparate de băuturi calde/reci/sandviciuri", 11 mp pentru un "Punct prestare servicii poştale" şi 8 mp pentru un punct de comerţ cu carte juridică.

Întrebaţi de BIHOREANUL dacă şi cum au pus în aplicare actul normativ, în condiţiile în care acum trei săptămâni în Palatul de Justiţie nu existau nici dozatoare de apă, nici automate de cafea şi nici copiator, reprezentanţii Curţii de Apel au pasat problema la Tribunalul Bihor, "titular al contractelor de închiriere anterioare". Dar nici reprezentanţii acestuia n-au fost mai deschişi la vorbă...

Răspunsul de după

Transmis pe 23 mai, după apariţia articolului "Banii noştri în Palatul lor", răspunsul Tribunalului admite că BIHOREANUL a avut dreptate: până să înceapă activitatea în clădire, magistraţii nu s-au gândit mai deloc la serviciile cu adevărat necesare instanţelor şi justiţiabililor.

Potrivit informării transmise prin Biroul de presă, Tribunalul a lansat un anunţ pentru închirierea unor spaţii pentru "Servicii de dactilografiere, copiere/multiplicare acte" abia pe 18 aprilie, adică la două săptămâni după ce instanţele şi-au reluat activitatea aici (4 aprilie),  procedura de deschidere a ofertelor a avut loc pe 3 mai, iar contractele cu firmele cîştigătoare au fost semnate abia pe 16 mai.

Pe de altă parte, pentru "automate de băuturi calde/reci/sandviciuri" şi pentru taraba de carte, reprezentanţii Tribunalului spun că "nu s-a derulat procedura, neexistând posibilitatea amplasării automatelor şi a standului de carte juridică în spaţii accesibile publicului". Pe româneşte, nu era loc!

Licitaţie cu final...deschis

Lucrurile stau însă cu totul altfel. În timp ce conducerea Tribunalului pretinde că nu are un colţ pentru amplasarea unui dozator, astă toamnă a scos la închiriere o suprafaţă de "45-50 metri pătraţi" pentru "Cafenea şi produse de panificaţie preambalate".

Procedura de selecţie s-a derulat în noiembrie 2015 şi a fost cu plic închis, iar pe spaţiu au concurat trei firme, câştigătoare fiind cea patronată de Şerban Sere, administratorul cunoscutului restaurant Crinul Alb şi manager al echipei de baschet a CSM CSU Oradea. "Procedura s-a finalizat undeva în decembrie, când am fost anunţat că am câştigat şi că urmează să încheiem contractul pentru închirierea spaţiului", a declarat Sere BIHOREANULUI.

Potrivit acestuia, reprezentanţii Tribunalului l-au condus în mai multe încăperi, unde ar fi urmat să deschidă cafeneaua. "Mi-au arătat mai multe spaţii, dar nu mai ştiu decât că erau la demisol", spune bărbatul. Contractul, însă, nu l-a semnat nici până în ziua de azi,  reprezentanţii Tribunalului invocând, de la o lună la alta, că "aşteaptă o viză de la Minister".

Sub preş

Tărăgănarea are, totuşi, alt motiv. BIHOREANUL a descoperit că şefii instanţei au organizat licitaţia fără bază legală, întrucât HG1176/2012 nu le dădea dreptul să aloce o suprafaţă atât de mare şi pentru o asemenea destinaţie. Ca atare, semnând contractul, ar fi încălcat legea, şi încă de două ori.

Solicitată să lămurească situaţia, prin cereri repetate, transmise pe 12 şi pe 26 mai, conducerea instanţei nu a făcut-o nici până în prezent. "Încă nu am primit datele solicitate de la Serviciul Achiziţii", a transmis săptămâna trecută BIHOREANULUI Mirela Popa, expert la Biroul de presă al Tribunalului.

În schimb, conducerea instanţei încearcă să "legifereze" frauda.  La cererea magistraţilor, care au invocat necesitatea organizării unui bufet de incintă "ca urmare a solicitărilor personalului instanţelor şi ale celorlalte categorii de personal implicate în actul de justiţie", ministrul Raluca Prună a iniţiat un proiect pentru completarea HG, prin introducerea în Anexa cu spaţiile disponibile a unei suprafeţe de 45 mp cu destinaţia de cafenea. Adică tocmai suprafaţa pe care Tribunalul a atribuit-o astă-iarnă.

Proiectul a fost în consultare publică în perioada 22 aprilie-21 mai, fără însă ca noua HG să fi fost încă adoptată. Chiar dacă va fi, tot nu va putea justifica, însă, faptul că magistraţii orădeni au încălcat legea. Dacă ei o fac, ce speranţă ar mai exista s-o respecte alţii?


REPLICA
Facem, dregem

Dezvăluirile BIHOREANULUI despre problemele din Palatul de Justiţie au nemulţumit conducerea Tribunalului, care prin Biroul de presă a transmis o replică pentru a respinge unele critici, ca neîntemeiate, şi pentru a anunţa că alte probleme semnalate au fost între timp rezolvate. Potrivit documentului, compartimentarea clădirii a fost decisă în faza de proiectare a investiţiei "de către specialişti din domeniu", iar magistraţii, pe parcursul derulării şedinţelor de judecată, sunt "supuşi aceloraşi condiţii ca justiţiabilii". Altfel spus, dacă există probleme, magistraţii suferă întocmai ca aceia pe care îi judecă.

De asemenea, susţine conducerea instanţei, în Palatul de Justiţie există un birou poştal încă de la reluarea activităţii instanţelor în clădire, iar procedura de achiziţie pentru furnizarea serviciilor de dactilografiere, copiere şi multiplicare acte a fost finalizată pe 16 mai. Adică după articolul BIHOREANULUI, ceea ce dovedeşte temeinicia criticilor privind lipsa copiatoarelor, indispensabile pentru cei care au de multiplicat documente din dosare.

"Tot cu respectarea prevederilor legale vor fi derulate şi celelalte proceduri pentru închirierea altor spaţii din Palatul de Justiţie, cu respectarea prevederilor din anexa de la HG 1176/2012, modificată şi completată", se mai precizează în replica Tribunalului.


DENUNŢAT
Selecţia se reia

Într-un final, marţi, 7 iunie, Biroul de presă al Tribunalului Bihor a răspuns, sub semnătura judecătorului Florin Bendea, la solicitările făcute de BIHOREANUL pe 12 şi pe 26 mai, pentru lămurirea modului în care s-a desfăşurat procedura de selectare a unei suprafeţe de „45-50 metri pătraţi” pentru „Cafenea şi produse de panificaţie preambalate".

Răspunsul transmis este însă unul superficial. El nu explică motivul pentru care reprezentanţii unei instanţe de judecată au încălcat legea, ci doar faptul că întreaga procedură a fost anulată. „Tribunalul Bihor a fost în imposibilitatea încheierii contractului de închiriere pentru spaţiul cu destinaţia Cafenea şi produse de panificaţie preambalate, spaţiu situat în incinta Palatului de Justiţie Oradea, întrucât nu a fost finalizată procedura de suplimentare a anexei Hotărârii de Guvern nr. 1176/2012”.

Ca urmare, „conform prevederilor art. 1816 alin.1 din Codul civil, Tribunalul Bihor a denunţat unilateral acordul pentru încheierea contractului de locaţiune privind închirierea unui spaţiu în suprafaţă de 45-50 mp, în condiţiile recompartimentării şi modificării destinaţiei spaţiului de la demisolul Palatului de Justiţie”.

Totodată, potrivit informării, „toţi ofertanţii participanţi au fost înştiinţaţi că procedura de atribuire a unui spaţiu cu destinaţia de cafenea şi produse de panificaţie preambalate va fi reluată după modificarea anexei Hotărârii de Guvern 1176/2012".