În prima conferinţă de presă organizată în comun de la începerea campaniei electorale, candidaţii USL la Primăria Oradea, Ilie Bolojan, şi la preşedinţia Consiliului Judeţean, Cornel Popa, au prezentat, marţi, cele trei teme majore pentru care vor asigura colaborarea celor două instituţii în cazul în care vor orădenii şi bihorenii le vor acorda voturile.

Aeroport la pământ

Cornel Popa a declarat că în calitate de preşedinte al CJ, cea mai mare prioritate a sa va fi transformarea Aeroportului din Oradea într-unul internaţional, pentru că numai aşa oamenii de afaceri vor avea asigurate legături rapide cu zonele importante din Europa din care provin majoritatea investiţiilor realizate în Bihor sau care pot fi atrase în următorii ani.

Concret, Popa a spus că va "conlucra" cu municipalitatea şi cu operatorii de transport aerian pentru înfiinţarea a cel puţin două curse externe, una către spaţiul germanic (adică Austria - Germania) şi una către cel latin (Italia - Spania). Popa a prezentat şi modul în care acest lucru este posibil: prin oferirea de către CJ, ca proprietar al Aeroportului, a mai multe facilităţi către companiile aeriene, "cel puţin la nivelul la care sunt facilităţile oferite de aeroporturile din judeţele apropiate", adică cele din Timişoara, Cluj Napoca şi Târgu Mureş.

Mai explicit, Ilie Bolojan a comparat situaţia de acum a Aeroportului cu cea a oraşului de până în 2008, când proasta administrare a dus la stagnare, şi a enumerat facilităţile pe care aeroporturile din vecinătate - spre deosebire de cel din Oradea - le-au oferit companiilor pentru a le încuraja să opereze: "La Timişoara se acordă reduceri la tarifele de aterizare pentru operatorii în trafic internaţional, discounturi pentru o frecvenţă mare a zborurilor şi pentru înfiinţarea de noi destinaţii de 50%. La Cluj, se acordă reducere de 100%, deci gratuitate, la tariful de îmbarcare pentru companiile care au curse externe şi tot gratuitate, pe 3 ani, la tarifele de aterizare, balizaj şi handling, pentru companiile care deschid destinaţii noi".

"Consiliul Judeţean Bihor, din păcate, n-a oferit nicio facilitate, astfel că Aeroportul din Oradea are 41.000 de pasageri într-un an, în timp ce aeroporturi din oraşe mai mici, cu terminale mai urâte şi cu piste la fel de proaste, precum Bacăul, au 240.000 de pasageri, Sibiul - 225.000, Târgu Mureş - 74.000 de pasageri", a arătat Bolojan, concluzionând: "Consiliul Judeţean a avut în această privinţă o politică proastă, şi nu doar în ultimii 4 ani, ci de mai mulţi".

Radu Ţîrle - mincinos, iar proiectul său - "reuşit fără loc"

Ilie Bolojan a criticat şi maniera în care fostul preşedinte al CJ, Radu Ţîrle (fost membru PNL trecut la PDL cu justificarea că a făcut-o pentru ca Guvernul să sprijine atragerea de fonduri UE de către Aeroport pentru extinderea şi modernizarea pistelor) dezinformează opinia publică, susţinând că proiectul promovat de el a fost aprobat şi că fondurile vor veni la Oradea. În realitate, a precizat primarul în funcţie, este un proiect "reuşit fără loc", precum cei care, înainte de 1989, dădeau admitere la facultăţi şi obţineau note peste 5, dar nu obţineau un loc la studii.

"Domnul Ţîrle şi-a argumentat trecerea la PDL prin faptul că banii europeni vor veni de la Guvern, altfel spus că Ministerul Transporturilor va influenţa acordarea finanţării de către autorităţile europene, iar în presă se prezintă ca şi cum finanţarea ar fi deja asigurată, ceea ce este o mare minciună", a spus Bolojan. El a explicat că, în realitate, proiectul a fost depus şi declarat eligibil, dar n-a întrunit punctajul necesar pentru finanţarea din fondurile existente.

"Proiectul a fost depus, a primit punctaj sub limita de finanţare, iar în faţa noastră au fost alte proiecte, care au primit punctaje superioare, iar pentru Bihor nu au mai rămas bani. Două explicaţii, numai, pot fi logice: ori proiectul n-a fost atât de perfect cum spune domnul Ţîrle, ori trecerea domnului Ţîrle la PDL a fost degeaba".

Bolojan a prezentat şi o soluţie în acest caz, afirmând că atât Primăria, ca parte interesată, cât şi Consiliul Judeţean, ca administrator al Aeroportului, vor trebui să facă demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor, astfel încât acesta să obţină de la autorităţile europene suplimentarea fondurilor pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare. "Dar dacă domnul Ţîrle n-a reuşit asta cu un Guvern PDL, cum va reuşi cu un Guvern USL?", s-a întrebat, retoric, candidatul USL la Primăria Oradea.

Parcuri Industriale în judeţ

În ce priveşte dezvoltarea economiei, Cornel Popa a afirmat că împreună cu Consiliile Locale va stimula înfiinţarea de parcuri industriale în principalele oraşe ale judeţului şi în cele mai mari comune, pentru ca "modelul de succes de la Oradea, unde în ultimii 4 ani s-au creat peste 1.300 de noi locuri de muncă", să fie aplicat şi în restul judeţului. De asemenea, Popa a spus că, tot după modelul Oradiei, CJ va coopera cu administraţiile locale pentru a asigura investitorilor infrastructura fără de care aceştia nu se stabilesc nicăieri, şi anume reţele de drumuri, de apă şi de canalizare, precum şi de gaz.

Popa a spus că, în acest sens, va avea şi sprijinul actualului ministru al Dezvoltării Regionale, Eduard Hellvig, care într-o recentă vizită efectuată la Oradea a anunţat că nu va mai sprijini proiecte de gen patinoare ori pârtii de schi, ci înfiinţarea de parcuri industriale cu fonduri europene, deoarece acestea asigură locuri de muncă, pe când celelalte nu.

Şi în această privinţă, Bolojan l-a completat pe Popa, arătând că în Oradea tendinţa va fi de a asigura implementarea de investiţii cu grad ridicat de tehnologie, pentru care este necesară forţă de muncă cu calificare pe măsură, iar alţi investitori (precum fabricile de încălţăminte, care nu au nevoie de muncitori supercalificaţi) ar putea fi opriţi să părăsească zona dacă li se va oferi varianta unor parcuri industriale din celelalte zone ale judeţului.

Turism: întâi se schimbă aşternuturile, apoi se cheamă oaspeţi

Candidatul USL la preşedinţia Consiliului Judeţean, Cornel Popa, a afirmat că dacă va fi ales va colabora cu Primăria Oradea şi în privinţa turismului, pentru că atracţiile turistice din Bihor nu sunt doar cele balneare şi montane, ci şi urbane, precum patrimoniul arhitectural din Oradea.

Ilie Bolojan a spus că, sub acest aspect, gradul de atractivitate al oraşului va creşte după ce vor fi reabilitate clădirile de patrimoniu din centru şi cele două mari pieţe centrale (Piaţa Unirii şi Piaţa Ferdinand), astfel că acest lucru va permite organizarea de evenimente care să atragă turişti, la fel cum se va întâmpla şi după finalizarea Aquaparcului pe amplasamentul actualului Ştrand Municipal.

Bolojan a explicat că municipalitatea putea organiza şi până acum evenimente care să atragă turişti, dar n-a vrut să pună carul înaintea boilor, ci să creeze condiţii, şi abia apoi să aducă turişti, deoarece în caz contrar aceştia veneau, dar rămâneau dezamăgiţi că "le cade tencuiala în cap". El a amintit că şi la Sibiu, etalonul mereu pomenit de candidatul UDMR Cseke Attila, prima dată s-a renovat centrul oraşului, şi abia apoi s-au creat evenimentele care fac faima oraşului în prezent. "Este o problemă de logică", a spus Bolojan.