După doi ani în liga mare a politicii, de-a lungul cărora a condus oraşul mai mult prin telefon, primarul Ilie Bolojan a demisionat din funcţia de secretar general al PNL şi şi-a reocupat, de două săptămâni, biroul din palatul administrativ. Edilul spune că, în ciuda absenţei sale din oraş, a rămas conectat la realităţile locale, fapt pentru care nominalizează printre priorităţi încheierea procesului de reabilitare a sistemului de termoficare, dezvoltarea economică şi construirea unui pod nou peste Crişul Repede.

În concluzie, şi în 2017 orădenii vor slaloma printre săpături. Ca până acum...

Priorităţile oraşului

- Cum aţi găsit Oradea după o perioadă de prezenţă sporadică, în care aţi fost ocupat mai mult cu politica la Bucureşti?

- Nu, am fost în permanenţă conectat la oraş. Nu am lipsit cu săptămânile, ci doar cu zilele. Cunosc ceea ce se întâmplă în oraş şi cred că Oradea a avut şi anul acesta o evoluţie bună: fondul general de salarii a crescut cu 7%, iar proiectele europene au fost finalizate.

- Ce aţi fi făcut altfel decât colegii cărora le-aţi delegat competenţele şi cum?

- Colegii din Primărie au încercat să îşi facă treaba cât mai bine. Nu am ce să le reproşez în sensul că eu aş fi făcut lucrurile altfel. Când eşti coordonatorul unei echipe, răspunderea finală îţi aparţine.

- Care sunt astăzi priorităţile primarului Ilie Bolojan?

- Cea mai importantă problemă rămâne termoficarea. Pe de o parte, noua centrală pe gaz va trebui să treacă testul iernii. Pe de altă parte, este vital să continuăm reabilitările de reţele şi automatizarea punctelor termice. Aceste investiţii le vor asigura orădenilor apă caldă şi căldură fără opriri, precum şi un preţ acceptabil al gigacaloriei. Avem apoi proiectele de mobilitate urbană: extinderea liniilor de tramvai, asfaltarea de străzi, construirea unui pod rutier în zona fostului Centru de Calcul şi pietonalizarea zonei centrale. O prioritate importantă o constituie creşterea economică, prin dezvoltarea parcurilor industriale, politici fiscale pentru atragerea investitorilor, pregătirea forţei de muncă în şcoli profesionale, dar şi prin dezvoltarea Universităţii. O prioritate permanentă o mai constituie îmbunătăţirea serviciilor publice legate de reţelele de apă şi canalizare, curăţenia oraşului şi spitale.

Amânate pentru luna mai

- Dealul Ciuperca vine la vale, drumul rapid a rămas nefinalizat, iar turbina pe gaz se opreşte constant. Când şi cum se vor rezolva aceste probleme?

- Lucrările afectate de alunecarea de teren de la dealul Ciuperca vor fi reparate. Imediat ce vremea ne va permite, vom lucra în prima etapă la consolidarea dealului şi în a doua la refacerea aleilor. În luna mai, grădina publică Ciuperca ar trebui să fie funcţională. Pe drumul rapid urmează ca Primăria să ia în chirie porţiunea de teren aflată în administrarea căilor ferate astfel încât de la 1 mai drumul să fie deschis circulaţiei. În ceea ce priveşte turbina, aceasta funcţionează fără probleme de două săptămâni, după înlocuirea filtrelor.

- Primăria a rămas restantă cu publicarea unor date. La un an după închiderea proiectelor europene, care este suma atrasă efectiv de oraş din fonduri europene în precedentul ciclu bugetar?

- Nu ştiu să vă spun. O să vă anunţăm când toate procesele pe care le avem pe partea de corecţii financiare vor fi finalizate. Oricum, suma este consistentă: la 10 lei investiţi în oraş, 2 lei a dat oraşul, iar 8 lei i-a atras. Bun, poate în final partea oraşului o să fie între 1,8 lei şi 2,2 lei, dar cam acesta e raportul...

"Fiecare proiect putea fi făcut mai bine"

- Cum a fost anul 2016 din punct de vedere al administraţiei locale? Care sunt realizările şi care au fost eşecurile?

- Anul 2016 a avut două etape. Până la alegerile locale am fost concentraţi pe finalizarea proiectelor europene mari care trebuiau închise, de la turbina pe gaz şi pasaje la Piaţa Unirii şi Aquapark. După alegerile locale am început să pregătim proiectele pentru ciclul de finanţare 2014-2020. În plus, ne-am mai concentrat pe o colaborare cu Guvernul Cioloş  pentru a pune în linie dreaptă investiţii cum sunt noua sală de sport, legătura oraşului cu viitoarea autostradă, blocurile ANL de la ieşirea din Calea Aradului.

Desigur, în nicio activitate nu toate lucrurile merg bine. Nouă, de exemplu, nu ne-a ieşit din prima lucrarea la pavajul din Palatul Vulturul Negru, iar alunecarea de pe Dealul Ciuperca nu este nici ea confortabilă. Am dat doar două exemple, dar probabil că fiecare proiect putea fi făcut mai bine.

- La ce să se aştepte orădenii pentru anul viitor?

- Oraşul va fi săpat pentru înlocuirea magistralelor distruse cu altele noi. Vom moderniza punctele termice, vom asfalta noi străzi şi vom începe extinderea liniei de tramvai pornind din Calea Aradului de-a lungul pârâului Peţa. Vom începe proiecte mari, de doi-trei ani, cum ar construirea podului de la Informatica şi reabilitarea Pieţei Ferdinand, pentru ca zona centrală să arate cât mai bine. De aceea, mesajul meu pentru orădeni este unul optimist. Sperăm ca în 2017 să auzim de lucruri bune pentru ţara noastră şi pentru Oradea...


Vocea străzii

Ce vă doriţi pentru Oradea în anul 2017?

Locuri de muncă mai bine plătite, cu salarii care să înceapă măcar de la 500 de euro. Să nu ne mai chinuim în străinătate, departe de familie.

Toma Iosif

Să văd toate faţadele din centru renovate, nu doar la monumentele istorice. Sunt case cu faţade excepţionale, dar din păcate neîntreţinute.

Alex Tusan

Crişul să fie navigabil, precum Bega la timişoreni. Ar aduce bani, iar orădenii s-ar bucura de plimbări cu hidrobuzul. Garantez succesul!

Flory Garboni

Eu vreau ca anul viitor să se repare strada Vlădeasa, că îţi rupi maşina când mergi pe acolo şi este o arteră foarte circulată.

Marius Buzgău

Să se interzică circulaţia autovehiculelor în Piaţa Unirii. Cuburile de piatră se înnegresc de la scurgerile de combustibil şi arată foarte urât.

Francisc V. Both

Parcarea subterană din centru, sensuri giratorii fără tramvaie pe contrasens, mai puţin beton, lucrări gândite prima dată şi apoi executate.

Steve Nagy