Piaţa Rogerius se va transforma în centru de afaceri cu produse agro-alimentare. Primarul Ilie Bolojan şi reprezentanţii Camerei de Comerţ şi Industrie Hajdu-Bihar au prezentat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, proiectul transfrontalier în valoare totală de 5,7 milioane euro, care are ca scop susţinerea mediului de afaceri din Oradea şi Debreţin.

"Vom reconstrui din temelii piaţa Rogerius! Piaţa se va extinde în spate peste actualul amplasament al punctului termic şi al bazinului de lângă el. În locul acestuia vom construi un punct termic subteran", a declarat primarul Ilie Bolojan. Actualul punct termic va rămâne în funcţiune până la construcţia noilor instalaţii, după care va fi demolat.

Edilul a mai spus că prin construirea centrului de afaceri, suprafaţa pieţei va fi extinsă. "În ciuda zvonurilor, nu se va reduce numărul de locuri la mese. În plus, în sectorul non-alimentar vor fi amenajate standuri de vânzare care vor putea fi închise, iar vânzătorii nu vor mai fi nevoiţi să despacheteze şi să împacheteze marfa în fiecare zi, la venire şi la plecare", a spus Bolojan.

Piaţa cu etaj

Amenajarea noului centru de afaceri va presupune construcţia unui etaj întreg în partea dinspre linia de tramvai. La etaj va funcţiona o zonă de alimentaţie publică cu restaurant şi cofetărie. Accesul la etaj se va face din partea stângă a pieţei, unde funcţionează actuala zonă de magazine.

"Acoperişul din beton va fi acoperit cu un strat de pământ pentru a izola termic clădirea şi pentru a face posibilă funcţionarea unei terase. Am avut de ales între o construcţie cu confort termic ridicat, ceea ce ar fi presupus instalaţii de climatizare care ar fi ridicat costurile investiţiei, sau o izolare cât mai bună a acesteia pentru a asigura o climatizare naturală", a spus primarul.

Şi parcare subterană

Bolojan a mai afirmat că după finalizarea lucrărilor accesul auto pe strada Mihail Sadoveanu va fi restricţionat. "În jurul pieţei va exista o zonă închisă şi un sistem cu bariere după modelul celui de la Primărie. Pentru o jumătate de oră, sau o oră, cât îţi faci cumpărăturile, nu se va plăti nimic. Apoi, cei care stau două ore vor plăti tarif normal, iar pentru depăşirea celor două ore se va plăti ca pentru opt ore", a spus edilul.

Primarul a spus că geografia locului obligă municipalitatea la o valorificare cât mai eficientă a spaţiului limitat de parcare, iar sistemul va determina şoferii să părăsească zona cât mai repede, oferind şi altor orădeni posibilitatea să oprească aici.

Pentru a suplimenta numărul parcărilor din zonă Primăria ia în calcul inclusiv construcţia unei parcări subterane în vecinătatea Spitalului Clinic Municipal "Gavril Curteanu". "Încercăm să realizăm, sub actuala parcare, încă un nivel subteran în drept cu parterul de la centrul oncologic", a spus Bolojan. Investiţia va fi realizată din bugetul propriu al oraşului.

Vor vinde la cort

În ceea ce priveşte relaţia cu beneficiarii direcţi ai investiţiei, exasperaţi că ar putea rămâne fără afacere, reprezentanţii municipalităţii susţin că au lămurit toate problemele. "Eu trec zilnic prin Piaţa Rogerius şi le răspund oamenilor la orice întrebare. Le-am spus că vom lucra pe tronsoane, iar comercianţii afectaţi vor fi mutaţi în parcarea din faţa spitalului. Vom cumpăra un cort mare, modular, după modelul celor folosite în Germania, iar ei îşi vor putea continua activitatea în condiţii civilizate", a spus Liviu Andrica, directorul Administraţiei Domeniului Public, care gestionează pieţele orădene.

Directorul a spus că la încheierea lucrărilor actualii comercianţi se vor putea întoarce în piaţă fără probleme. "Cine are masă în piaţă şi doreşte să revină, va putea reveni, nu va fi nicio problemă", a declarat Andrica. După toate probabilităţile, în 2014, la încheierea lucrărilor chiriile vor fi menţinute la acelaşi nivel, excepţie făcând o eventuală actualizare cu rata inflaţiei.

Lucrările vor începe la vară

Referitor la cei şase comercianţi care deţin spaţii cumpărate de-a lungul timpului în piaţă, municipalitatea este dispusă să le ofere spaţii echivalente în noul centru de afaceri. "Oamenii s-au declarat deschişi la un schimb cinstit. Se va face o evaluare a spaţiului pe care îl deţin, iar apoi al spaţiului pe care îl vor primi la schimb, după care va avea loc o regularizare, dacă vor fi îndreptăţiţi să primească o sumă în plus o vor primi, iar dacă vor trebui să plătească bugetului, vor plăti", a spus directorul. Dar asta se va întâmpla peste doi ani.

În ceea ce priveşte demararea efectivă a lucrărilor, municipalitatea a scos deja proiectarea la licitaţie. "Sperăm ca în cursul lunii aprilie să primim proiectul tehnic pentru a putea licita construcţia efectivă a noului centru de afaceri. Oricum, ne gândim că în iunie am putea semna contractul de execuţie, iar în vară să începem lucrările", a spus Marius Moş, şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.

O investiţie de 5,7 milioane euro

Conform proiectului, durata investiţiei este de 24 de luni. Din valoarea totală de 5,7 milioane euro, municipalităţii orădene îi va reveni 4,7 milioane euro. Din această sumă 3 milioane euro (64,78%) o va constitui finanţarea nerambursabilă, diferenţa urmând să fie acoperită prin contribuţia bugetului local.

Din milionul de euro care îi va reveni, Camera de Comerţ şi Industrie Hajdu-Bihar va finanţa lucrările de reabilitare a fostului său sediu, care va deveni incubator de afaceri pentru firmele aflate în primul an de funcţionare. Organizaţia îşi va construi un sediu nou prin intermediul unui alt proiect transfrontalier câştigat în parteneriat cu municipalitatea orădeană, proiect în cadrul căruia în Oradea se reabilitează un corp de clădire din Cetate, imobil în care va funcţiona un centru de afaceri.