Zona Metropolitană Oradea vrea să implementeze până în anul 2023 un sistem de transport în comun integrat care să deservească municipiul şi toate comunele limitrofe dispuse să intre în parteneriat.

Noul sistem de transport va permite înfiinţarea unui tip de abonament metropolitan care să permită călătoria pe toate mijloacele de transport în comun din ZMO.

O mai bună conectivitate

"Azi avem mai multe modalităţi de transport. O parte le susţine OTL, cum ar fi legătura Oradea - Borş şi Oradea - Sânmartin, dar legăturile dintre celelalte localităţi şi Oradea sunt susţinute de operatori privaţi, neexistând un sistem de abonamente unitar valabil în Oradea şi ZMO, decât pe liniile unde operează OTL", a declarat primarul Ilie Bolojan, preşedintele ZMO, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă la care a participat şi vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza, primarul comunei Borş.

Potrivit lui Bolojan, în acest moment la nivelul Zonei Metropolitane există un deficit de conectivitate care va putea fi depăşit prin desemnarea OTL ca operator unic de către localităţile din asociere.

"Pe de o parte, o bună circulaţie a cetăţenilor din toate localităţile din ZMO le permite să vină la locurile de muncă, iar pe de altă parte va permite extinderea bazinului de forţă de muncă ce poate fi colectat de aceste companii", a spus Bolojan.

Un abonament metropolitan

Odată cu sistemul de transport integrat se va lansa şi un tip de abonament metropolitan care să îi permită deţinătorului, spre exemplu, nu doar deplasarea cu autobuzul de la domiciliul din Borş la locul de muncă, pe platforma industrială din Oradea, ci şi în Băile Felix la relaxare.

"Noi am putea avea până în 2023 un sistem integrat cu o flotă nouă, cu trei tipuri de abonamente: de Oradea, de navetă, cum e Borş - Oradea, şi în toată zona metropolitană, astfel încât cu un singur abonament ai putea circula pe orice linie, de la Borş la Cetariu şi de la Cetariu la Oşorhei", a spus Bolojan.

Pentru că rutele mai îndepărtate sau cele care fac legătura cu localităţi cu o populaţie mai mică ar putea fi nerentabile pentru OTL, asociaţii vor lua în calcul subvenţionarea unor trasee.

Termen limită: 1 iulie!

Primarii din ZMO au la dispoziţie două luni pentru a decide dacă localităţile pe care le reprezintă vor sau nu să intre în această asociere. "Până la 1 iulie primăriile trebuie să ia o decizie: dacă doresc să intre în acest sistem sau dacă nu doresc", a spus vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza.

Potrivit primarului de Borş, sistemul de transport integrat are doar avantaje, nu doar pentru locuitorii comunelor limitrofe, care vor putea ajunge mai uşor la Oradea, dar şi pentru reşedinţa de judeţ, care îşi va mări bazinul de forţă de muncă din care se alimentează firmele de pe platformele industriale.

Sistemul funcţionează deja în Oradea, Sânmartin şi Borş şi ar putea fi extins şi la celelalte localităţi. "Dacă până la 1 iulie primarii iau decizia de a intra în asociere, până în 2023 vom extinde flota de autobuze care pot ajunge în aceste localităţi", a spus Bátori.

20 de autobuze în rate

Concret, asociaţii iau în calcul achiziţionarea a 20 de autobuze noi, fie Euro 6, la un preţ de circa 230.000 euro bucata, fie hibrid, la circa 300.000 euro bucata.

Investiţia, în valoare de peste 5 milioane euro, va fi derulată prin OTL, operatorul de transport al ADI Transregio, din care fac parte Oradea, Borş şi Sânmartin.

"Vrem să le achiziţionăm prin credit furnizor sau leasing. Dorim să le plătim în rate. Le va achiziţiona OTL pe baza unei subvenţii sau garanţii, asigurate de Primăria Oradea. Vom vedea care va fi formula financiară", a spus Bolojan.

Vin tramvaiele moderne!

În prezent, pentru asigurarea transportului în comun în Oradea, Borş şi Sânmartin, OTL operează cu 78 de autobuze, în vreme ce la nivel de municipiu mai circulă încă 66 de tramvaie, din care 10 Siemens moderne.

Municipalitatea orădeană a comandat din fonduri europene încă 20 de tramvaie de la firma Astra Arad, la preţul de 1,6 milioanei euro bucata. "Anul acesta vin primele 4 tramvaie. Sunt colorate în culorile oraşului: albastru şi roşu. Până anul viitor ar trebui să intre în lucru", a declarat edilul.

Primarul Bolojan a mai spus că municipalitatea vrea să investească 2 milioane euro în modernizarea calculatoarelor de bord de pe tramvaiele şi autobuzele care circulă în Oradea şi ZMO. Sistemul le va permite călătorilor să verifice pe telefonul mobil locul în care se află pe traseu mijlocul de transport în comun aşteptat şi timpul rămas până la sosirea acestuia în staţie.