Vi s-a întâmplat vreodată să înjuraţi la volan? Liniştiţi-vă, şocant era dacă reuşeaţi să vă abţineţi!

Şoferii orădeni se plâng că, pe lângă gropile din asfalt, gunoierii care golesc tomberoane la ore de vârf şi cerşetorii din intersecţii, amenajările făcute de municipalitate pentru fluidizarea traficului îl dau şi mai tare peste cap. Pe nervii şi banii celor prinşi în ambuteiaje...

(Contra)sensuri giratorii

Menirea sensurilor giratorii este să mărească atenţia şoferilor la intrarea în intersecţie, pentru evitarea accidentelor şi disciplinarea circulaţiei. Şoferii orădeni spun însă că acestea mai mult încurcă decât ajută. "Cineva din Primărie a descoperit o modă din occident de acum 50 de ani şi o aplică peste tot. Cum se întâlnesc două străzi, cum, hop, un sens giratoriu!", reclamă un şofer. Octavian Raţiu, preşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor, e de aceeaşi părere.

10 Octavian Ratiu.jpg"Dacă în străinătate sensurile giratorii sunt proiectate odată cu drumul, noi le facem ulterior şi pe urmă ne mirăm că toate sunt mici şi înghesuite. Nu poţi întinde de şosea ca de gumă...", spune Raţiu (foto). Bărbatul afirmă că unul din exemple e giraţia din intersecţia Bulevardului Dacia cu strada Carpaţi. "Raza sensului e aşa mică încât abia dacă poţi merge cu 20 de kilometri la oră", justifică el, adăugând că la fel de înguste sunt giraţiile din intersecţia Dacia-Transilvaniei, Tudor Vladimirescu-Lăpuşului, Ştefan Zweig-Muntele Găina.

Grăbeşte-te încet!

Parcă nu era de ajuns, în noile giraţii din Bulevardul Dacia, şoseaua a fost îngustată cu un sens de circulaţie prin încropirea pe lângă trotuar a unei benzi "rapide" pentru cei care nu vor să intre în sensul giratoriu. Însă aceasta încurcă. "Banda rapidă e inutilă şi chiar periculoasă. Dacă circuli cu 50 de kilometri la oră rişti să dai în unul care parchează în capătul ei fără nicio grijă. Eu aşa am păţit joia trecută şi a trebuit să aştept ca să pot reintra în trafic", povesteşte un alt şofer, Emil Trifa.

Dacă la benzile rapide mai adăugăm limitările de viteză precum cele din Calea Clujului, de pe centură sau din Şoseaua Borşului, bicicleta apare ca unul din mijloacele de locomoţie mult mai rapide. "În drum drept, liber ca-n palmă, în Şoseaua Borşului ai limitare la 50 de kilometri la oră. Eu înţeleg că sunt proprietăţi pe marginea drumului, dar cine a autorizat construcţiile trebuia şi să oblige proprietarii să-şi ia măsuri de siguranţă, ca să nu sufere toată lumea pentru ei", spune un şofer. Nu de alta, dar pe aici îşi face încasările Poliţia Rutieră din amenzile pentru depăşirile de viteză...

Cu maşina pe trotuar

Printre aberaţiile rutiere orădenii mai numără şi intersecţiile în care pentru a ajunge la stânga şoferii trebuie s-o ia la dreapta, cum se întâmplă lângă Piaţa Mare pe sensul de mers dinspre Cantemir spre Centrul Civic. Altele sunt amenajarea parcărilor astfel încât blochează vizibilitatea, cum se întâmplă la Parcul Petofi pe sensul de mers dinspre magazinul Crişul spre stadionul FC Bihor sau amenajarea a nu mai puţin de trei treceri de pietoni şi a unui sens giratoriu pe distanţă de o sută de metri în apropierea Bisericii Emanuel.

Pietonii se plâng, de asemenea, că pe Bulevardul Dacia au fost trasate locuri de parcare pe trotuar, iar acum ei fac slalom printre maşini. "Nici nu ştii pe unde să mai umbli de ele", se plânge o bătrânică. Parcă nu era de ajuns, în zona farmaciei Menta, a fost amenajată chiar şi o rampă, pentru ca maşinile să poată urca pe trotuarul aflat mai sus faţă de carosabil. Iar pentru a putea coborî la loc în şosea, şoferii trebuie să circule pe trotuar până la capătul celălalt. Semn clar că şi Primăria, şi Poliţia Rutieră au cam încurcat borcanele, în trafic se descurcă fiecare cum poate...


ARGUMENTUL "FORŢEI"
Să vină Poliţia!

10 Leontin Patcas.jpgÎn ciuda evidenţei, reprezentanţii municipalităţii susţin că modificările făcute sunt în folosul orădenilor. "Am cronometrat, şi în sensul giratoriu de la intersecţia Bulevardului Dacia cu strada Transilvaniei se circulă acum de cinci ori mai repede decât înainte. Nu stă nimeni mai mult de 30 de secunde", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful Serviciului Drumuri şi Poduri din Primărie.

Funcţionarul susţine că pentru fluidizarea traficului semaforul de lângă Biserica Emanuel va fi mutat în dreptul fostei întreprinderi Înfrăţirea, şi vor fi amenajate mai multe parcări pentru a elibera carosabilul în zonă. Pătcaş spune că toate măsurile au fost dezbătute în Comisia de Circulaţie formată din reprezentanţi ai Primăriei, Poliţiei Rutiere şi drumarilor, care le-au aprobat.

"Nu e vina Primăriei nici că şoferii blochează banda rapidă deşi există semn cu "Oprirea interzisă", nici că pietonii traversează peste scuarul din Dacia riscându-şi viaţa, nici că numărul de maşini a crescut atât de mult încât suntem nevoiţi să facem parcări pe trotuare ca să nu blocheze traficul. E treaba Poliţiei Rutiere să facă ordine", spune directorul. Pentru că până la urmă traficul poate fi disciplinat cu binele sau cu de-a sila, prin amenzi.