Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat avizarea DX Oradea – Arad, proiect de peste 2 miliarde euro, de către Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor.

Potrivit lui Bolojan, în primăvara anului viitor vor începe lucrările după ce în decembrie sau cel târziu în ianuarie va avea loc licitația pentru stabilirea constructorilor.

Proceduri „laborioase”

Șeful administrației județene a făcut anunțul miercuri seară pe pagina sa de Facebook, la capătul reuniunii CTE a Ministerului Transporturilor în care a fost analizată documentația proiectului.

„Studiul de fezabilitate al Drumului Expres Arad - Oradea a fost avizat favorabil în şedinţa de azi a Consiliului Tehnico-Economic (CTE) al Ministerului Transporturilor. Avizarea a fost posibilă ca urmare a obţinerii tuturor avizelor necesare proiectului şi finalizării soluţiilor tehnice la cele peste 80 de pasaje şi poduri de pe drumul expres, inclusiv de pe legăturile cu Aradul, Chişineu Criş, Salonta - Ungaria şi Oradea - legătură cu autostrada Transilvania”, a scris Bolojan.

Preşedintele CJ Bihor a arătat că cel mai dificil aviz de obţinut din punctul de vedere al complexității, dar şi al duratei, a fost avizul de mediu, emis - așa cum BIHOREANUL a relatat la începutul săptămânii - marțea aceasta, după cinci luni de analize și dezbateri.

„Procedura de emitere a fost laborioasă, deoarece aproape jumătate din suprafaţa terenurilor situate între Salonta şi Chişineu Criş, la limita dintre Bihor şi Arad, sunt declarate arii protejate. Au fost necesare modificări de traseu şi proiectarea de noi pasaje în zona Chişineu Criş pentru respectarea condiţiilor privind biodiversitatea”, a explicat Bolojan.

Președintele CJ Bihor a precizat că în cursul lunii septembrie au fost obținute, totodată, și avizele de la Apele Române şi CFR.

Lucrările, din primăvară

„În consecinţă, s-a avizat favorabil proiectul şi în CTE al Companiei Naţionale de Autostrăzi. Cu avizul de azi (n.r. – al CTE din Ministerul Transporturilor), proiectul a intrat în ultima etapă de avizare. Astfel, în a doua jumătate a lunii octombrie va intra în avizare în şedinţa Consiliului Interministerial ce avizează proiectele publice de valoare mare”, a mai arătat Bolojan.

El a precizat că, după emiterea acestui ultim aviz, în luna noiembrie se vor aproba indicatorii tehnico-economici ai proiectului prin Hotărâre de Guvern.

„Trebuie emisă şi hotărârea de expropriere a terenurilor afectate de proiectul Drumului Expres, după publicarea Hotărârii ce aprobă indicatorii. Proiectanţii s-au angajat să finalizeze şi proiectul tehnic până la finalul lunii noiembrie. După verificarea acestuia, în luna decembrie sau în ianuarie se va putea declanşa procedura de licitaţie pentru selectarea constructorilor pe cele trei loturi în care este împărţit drumul expres”, a mai arătat președintele CJ Bihor, referindu-se la împărțirea lucrărilor pe loturi între Oradea și Salonta, Salonta și Chișineu Criș, precum și Chișineu Criș și Arad.

„Dacă procedurile de licitaţie nu se vor lungi, în primăvara anului viitor vor începe efectiv lucrările”, a încheiat Bolojan.

Ca o autostradă

Proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate din toamna anului 2020 când, la inițiativa lui Bolojan, CJ Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.

Estimat la 10,7 miliarde lei, cu finanțare din fonduri europene, DX Oradea - Arad va avea o lungime propriu-zisă de 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește doar lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unui drum de legătură cu punctul de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

DX Oradea - Arad a fost declarat de importanță strategică la nivel european, urmând să facă legătura între nordul continentului, de la Marea Baltică, până în sud, la Marea Egee.

Pe unde va trece în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (drum deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!