În februarie, când primarul Ilie Bolojan spunea că va aduce în Primărie structurile externalizate de Petru Filip, astfel încât să reducă din cheltuielile de funcţionare, până şi unii dintre oamenii săi zâmbeau ironic.

O mulţime de asemenea structuri funcţionau cu bugete proprii şi directori negociaţi politic din moşi-strămoşi, aşa că era greu de crezut că vor mai fi vreodată integrate în Primărie, cum au fost la început.

Dar le-a ieşit râsul pe nas! Bolojan a anunţat deja că "marea unire" va începe în iunie cu Serviciul de Evidenţă a Persoanelor, după care procesul va continua lunar. Cu restructurările, disponibilizările şi retrogradările din funcţii aferente...

Adunarea!

11 Ilie Bolojan_1.jpgVestea i-a luat prin surprindere până şi pe apropiaţii primarului. "Vom veni cu un plan de măsuri care să reducă cheltuielile Primăriei, inclusiv pe cele de personal. Printre aceste măsuri se numără fuzionarea direcţiilor externalizate cu aparatul municipalităţii", a anunţat primarul Ilie Bolojan (foto), lunea trecută, în încheierea şedinţei de Consiliu Local.

Structuri precum Administraţia Imobiliară Oradea (AIO), Administraţia Social Comunitară Oradea (ASCO) şi chiar Administraţia Cetăţii au fost scoase din aparatul municipalităţii în urmă cu mai mulţi ani de fostul primar Petru Filip, sub pretextul descentralizării, pentru a masca în realitate creşterea aberantă a aparatului birocratic şi pentru a da prilejul unor noi angajări în sectorul municipal. Dar acum se anunţă concedieri, pentru că artificiile de altădată s-au stins şi se cer plătite.

Măsura va fi luată pentru ca municipalitatea să facă faţă crizei care a scăzut veniturile din taxe şi impozite. Ca să nu se lase cu debandadă, fuziunea se va face pe etape. "Vom începe din iunie cu Direcţia de Evidenţă a Persoanelor, pentru că are doar 43 de angajaţi, după care, pe baza experienţei acumulate, vom integra şi instituţiile cu personal mai numeros", a anunţat Bolojan.

Pe lista "externalizatelor" readuse în Primărie până la sfârşitul lui 2010 se află ASCO, AIO, Casa de Cultură a Municipiului (CCM) şi Poliţia Comunitară. Unificarea are ca scop comasarea posturilor ce se suprapun în domeniul administrativ, juridic şi contabil. Ceea ce înseamnă noi reduceri de personal...

Sezonul reducerilor

Primarul spune că din fiecare structură vor fi preluaţi doar funcţionarii care lucrează în domeniul de activitate principal: de la Evidenţa Persoanelor cei care procesează documentele, de la ASCO asistenţii sociali şi aşa mai departe. "Personalul cu activităţi conexe va fi preluat doar în măsura în care este mai competent decât cel din Primărie", a explicat BIHOREANULUI primarul Ilie Bolojan.

11 Eduard Florea.jpgFiecare funcţionar va susţine un interviu cu şeful direcţiei la care ar putea fi repartizat, la fel ca la angajare. Spre exemplu, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), are ordin să preia contabilii DEP, dar fără să majoreze schema Direcţiei de care răspunde. "Dacă luăm un contabil, va trebui să dăm afară un contabil de la noi", zice Florea.

Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu informaticienii, juriştii şi personalul administrativ, pentru că în prezent există asemenea funcţionari la fiecare direcţie, iar scopul este ca ei să nu se suprapună. "Prin comasare, personalul DEP se va reduce cu 10%, şi la fel se va întâmpla cu celelalte instituţii. Înainte de sfârşitul anului schema de personal va fi redusă cu circa 72 de persoane", zice directorul.

Întrucât unificarea presupune comasarea posturilor de conducere, primii afectaţi vor fi şefii. "În prezent, un funcţionar care are atribuţiuni clare şi nu a avut abateri, are şanse mult mai mari să rămână angajat decât şeful său", spune Florea.

Se lasă rău

11 Dragos Gligor mic.jpgRegiile locale vor face şi ele reduceri. "După automatizarea punctelor termice, prin iulie, vom disponibiliza cam 115 angajaţi", spune directorul Electrocentrale, Dragoş Gligor (foto). La fel se va întâmpla la Regia Autonomă a Pieţelor, Agrement şi Salubritate, unde vor fi disponibilizaţi 15 angajaţi, poate chiar de luna viitoare. "Vom reduce de la pieţe, cimitir şi ştranduri. Doar la WC-uri publice nu vom face disponibilizări, pentru că le-am închide", spune Romulus Cosma, managerul RAPAS.

Directorii OTL şi ai Companiei de Apă, Csuzi Istvan şi respectiv Ovidiu Gavra, spun că în loc să reducă din personal ar fi dorit să taie din cheltuieli. În contextul în care regiile locale vor fi obligate de Guvern să taie 25% din fondul de salarii începând din 1 iunie, toate calculele directorilor au fost date peste cap. "Omul are contract de muncă la nivel de ramură, contract colectiv de muncă şi contract individual de muncă în care scrie care îi este salariul. Dacă îi iau din bani mă dă în judecată şi mă câştigă", spune Gavra. La rându-i, Csuzi se aşteaptă la proteste: "Salariul mediu în OTL este de 1.100 lei. Dacă le iau oamenilor un sfert din salariu nu vor avea din ce trăi".

Primarul Ilie Bolojan consideră nedreaptă măsura anunţată de Guvern: "În ultimii doi ani municipalitatea şi-a redus personalul cu 25%, fără să aştepte ordine de la Bucureşti. E nedrept să vină acum Guvernul să spună: "Câţi aţi rămas renunţaţi la un sfert din salariu!". Oamenii ăştia şi aşa câştigă puţin".

Reduceri din pix

11 Dumitru Voloseniuc.jpgDacă administraţia locală face disponibilizări efective, cea judeţeană "taie" deocamdată din posturi doar pe hârtie. "Luna trecută am unificat într-o singură structură Direcţia de Protejare a Monumentelor, Serviciul de Proiecte Euroregionale şi Serviciul de Dezvoltare, Asistenţă şi Consultanţă, reducând 12 posturi", zice vicepreşedintele Dumitru Voloşeniuc (foto).

Următoarea comasare va viza instituţiile de cultură. "Ca să nu mai existe structuri paralele, vom unifica Teatrul de Stat cu Teatrul de Păpuşi. Vom avea un director, doi adjuncţi şi doi contabili, nu dublu cum e acum", zice Voloşeniuc. Alte măsuri au fost amânate până după publicarea Ordonanţei de Guvern privind reducerea fondului de salarii. "Angajaţii Direcţiei de Protecţia Copilului ne-au spus că acceptă reducerea salariilor cu 20%, numai să nu facem disponibilizări. Acum ar fi o prostie să le mai luăm oamenilor banii dacă îi ia Guvernul".

La fel, prefectul Gavrilă Ghilea spune că instituţia pe care o conduce şi deconcentratele din subordine îşi vor reduce cheltuielile, dar deocamdată nu e nimic bătut în cuie. "Aşteptăm Hotărârea de Guvern şi ne vom conforma", spune prefectul. Oricare ar fi, măsurile se anunţă dureroase. După ani de dezmăţ bugetar guvernanţii s-au trezit brusc cu vistieria goală şi strâng cureaua. De gâtul omului...


UNU DIN PATRU
240

de angajaţi ai municipalităţii dintr-un total de 962 au fost disponibilizaţi în ultimii doi ani


"La sfârşitul lunii mai vor fi luate în discuţie noi reduceri de personal. În prezent Consiliul Judeţean are 160 de angajaţi, dar pot paria că instituţia funcţionează la capacitate şi cu 100"

Dumitru Voloşeniuc


BUGETELE SUB LUPĂ
Reduceţi cheltuielile!

Pentru că ar fi aberant să facă reduceri de personal iar banii economisiţi să se risipească, reprezentanţii Primăriei şi ai Consiliului Judeţean iau în calcul reconsiderarea finanţării FC Bihor. "Săptămâna aceasta vom căuta împreună formula în care vom continua finanţarea", spune directorul economic Eduard Florea. Pentru CJ formula e însă simplă. "Dacă anul trecut am dat peste 15 miliarde de lei vechi, anul ăsta vom finanţa cam 3 miliarde, din care 1,3 miliarde de lei le-am şi plătit", zice vicepreşedintele Dumitru Voloşeniuc.

Scenariile contabililor municipalităţii sunt însă mai sumbre decât reducerile care afectează doar o mână de microbişti. "S-ar putea să trebuiască să revedem subvenţiile pentru pensionari la transportul cu OTL, premiile pentru cei care îşi sărbătoresc nunta de aur şi centenarul, sau alocaţia de hrană pentru copiii din familii monoparentale", zice Florea.