Unul dintre cei mai apreciați sculptori români contemporani, Mircea Roman, și-a expus la Oradea două lucrări, realizate din metal, Îngerul și Premiantul. Sculpturile de mari dimensiuni sunt așezate în Piața Unirii, lângă Catedrala Greco-Catolică Sf. Nicolae, extinzând astfel ideea de sacru al lăcașului de cult.

La vernisajul de miercuri, alături de artistul sculptor, a fost prezent și Preasfințitul Virgil Bercea, precum și criticul de artă Ramona Novicov, viceprimărița Antonia Nica, dar și mai mulți curioși.

Originar din Maramureș, Mircea Roman a urmat studiile Școlii de Arte din Baia Mare, apoi ale Institutului de Artă „Ion Andreescu” din Cluj, a lucrat la machetele pentru Casa Poporului și la Întreprinderea „Marmura” din București. S-a stabilit apoi la Londra timp de 14 ani, iar din 2007 și-a mutat atelierul la București.

Este singurul sculptor român care a câștigat în 1992 Premiul pentru Sculptură al Trienalei de la Osaka, cel mai mare premiu de acest fel din lume. A participat la tabere de sculptură, are la activ zeci de expoziții personale sau de grup și este laureatul mai multor premii și burse, cum ar fi: Premiul Atelier 35 București, Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru tineret, Marele Premiu al Trienalei de Artă la Osaka, Bursa Delphine Studio, Londra, Medalia de Aur a Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru Sculptură, Premiul pentru Arte Plastice „Constantin Brâncoveanu” al Fundației Alexandrion, România.

Lucrările sale de mari dimensiuni care se pot vedea de către public sunt Cupa lui Ovidiu, din Constanța, Memorial Sag, România, și Omul-Barcă (foto: www.mircearoman.com), din Londra.

Această din urmă creație este o sculptură monumentală realizată în anul 2000 și fixată pe un ponton pe Tamisa, astfel încât se scufundă și revine la suprafață în fiecare zi, odată cu fluxul și refluxul.

„Retorica sculpturii lui Mircea Roman reformează efectul patetic, translatându-l din zona psihologică în cea pur plastică. Forma și conținutul (golul interior) devin expresia dramaticei disocieri a trupului de suflet, a părții de întreg, a vieții de rost”, a spus istoricul de artă Doina Emilia Mândru despre artist.

Iar John McEwen, critic de artă la Spectator și Sunday Telegraph, a notat despre sculptor: „Simplitatea, demnitatea și un sentiment al atemporalității rămân semnele distinctive ale artei sale, asociate cu o conștientizare modernă, armonizată psihologic, a comediei și tragediei condiției umane”.

Lucrările sculptorului Mircea Roman așteaptă să fie descoperite de vizitatori, în curtea Catedralei Sf. Nicolae, în spațiul deja consacrat ca fiind expozițional. Vor rămâne acolo aproximativ 6 luni.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!