În total, 173 de dosare penale au fost deschise, în 3 ani, la unităţile din subordinea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Oradea pentru infracţiuni sub influenţa drogurilor, însă mai puţin de o treime au ajuns în faţa judecătorilor şi doar în 4 cazuri făptaşii au fost trimişi după gratii.

Datele apar într-un raport făcut public miercuri, de Inspecţia Judiciară, care a analizat cauzele înregistrate în perioada ianuarie 2020 - decembrie 2023 la unităţile de parchet şi la instanţele judecătoreşti din ţară.

Oradea, în top

Potrivit documentului, unităţile din subordinea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Oradea au avut în anchetă 173 de dosare penale care privesc infracţiuni comise sub influenţa substanţelor interzise, majoritatea infracţiuni rutiere. Dintre acestea, însă, doar 54 au fost trimise în judecată. 106 cauze au fost clasate, 12 au fost soluţionate prin acorduri de recunoaştere a vinovăţiei, iar un dosar este, încă, în lucru.

Din cele 54 de persoane trimise în judecată, numai 4 au primit pedepse cu executare.

Alte 17 au fost condamnate la închisoare cu suspendarea sub supraveghere a pedepsei, în 5 cazuri judecătorii au decis să amâne aplicarea pedepsei, iar 7 persoane s-au ales cu amenzi penale, celelate cauze fiind, încă, în dezbateri.

În cazul amenzilor penale, Curtea de Apel Oradea a ajuns în topul instanţelor româneşti care dispun sancţiuni pecuniare mari pentru astfel de cazuri.

Cea mai mare amendă, de 100.000 lei, a fost dispusă de Curtea de Apel Bucureşti, însă “un cuantum relativ ridicat al amenzii penale a fost individualizat, spre exemplu, şi de Judecătoria Tulcea, Judecătoria Braşov sau Curtea de Apel Oradea”, se arată în raport, care nu dă și alte detalii.

Din închisoare, în amendă

BIHOREANUL a descoperit că amenda dată de Curtea de Apel Oradea și la care face referire raportul este de 20.000 lei şi a fost dispusă la sfârşitul anului trecut, în cazul unui şofer orădean prins drogat la volanul unei dubiţe, în zorii zilei de 14 martie 2020.

Bărbatul a încercat inițial să scape de poliţişti, după cum arată actele din dosar. Circula pe strada Meşteşugarilor din Oradea când a văzut echipajul de Poliţie, iar ca să-i evite pe agenți, șoferul a intrat întâi în benzinărie, apoi a luat-o pe străzi lăturalnice. În final, poliţiştii au reuşit să-l oprească pe strada Greierului, iar din comportamentul agitat al acestuia, dar şi din faptul că avea pupilele dilatate, şi-au dat seama că e sub influenţa substanţelor interzise.

Analizele au confirmat acest lucru, iar omul a şi recunoscut. Consumase un “cocktail” de alcool, cocaină, amfetamină şi cannabis, motiv pentru care s-a ales cu dosar penal şi a fost trimis în judecată, însă doar pentru conducerea unui vehicul sub influenţa substanţelor interzise, căci alcoolemia lui fusese mică, de doar 0,14 la mie.

Fiindcă era recidivist postexecutoriu, căci mai fusese condamnat şi în 2016, pentru măsluirea unor paşapoarte, Judecătoria Oradea a decis ca în noul dosar să fie condamnat la 1 an de detenţie.

Însă Curtea de Apel Oradea nu a fost de acord. Arătând că şoferul a stat departe de probleme de la prima sa condamnare, că “lucrează în cadrul unei corporații de curierat şi ocupă o funcţie de conducere, iar depistarea acestuia în trafic a fost un eveniment singular”, instanţa a schimbat pedeapsa în amendă penală, al cărei cuantum a fost stabilit la 20.000 lei.

Fără achitări

Analiza inspectorilor judiciari dezvăluie însă și că practica instanțelor este foarte diversă și neunitară, atât sub aspectul soluțiilor adoptate, cât și al pedepselor ori termenelor de supraveghere.

Mai grav e că, în cazul unor suspecţi care au beneficiat de înţelegere scăpând cu soluţii blânde, măsurile nu au avut efect. Ulterior, aceștia “au fost identificaţi de organele de constatare în trafic, conducând autoturisme” şi au ajuns din nou în anchetă.

Concluzia inspectorilor? Se cere instituirea unor pedepse complementare şi obligaţii mult mai dure pentru cei care comit astfel de infracţiuni şi primesc pedepse cu suspendare, cum ar fi anularea permisului de conducere, interdicţii mai lungi pentru a obţine un nou permis de conducere ori să conducă doar anumite vehicule stabilite de instanţe.

Citeşte întregul raport al Inspecţiei Judiciare:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!