Expusă în Muzeul Cetății Oradea, lucrarea unui masterand al Facultății de Arte, a Universității din Oradea, a stabilit un record de vizitatori. Folosind noile tehnologii, Pavel Corpodean a realizat o instalație intitulată „Beyond the Canvas”, ce dă o nouă viață și noi sensuri lucrării „Las Meninas” a marelui pictor spaniol Diego Velázquez.

Instalația artistului orădean ocupă o întreagă sală de expoziție și propune vizitatorului mai multe tehnici artistice specifice mediilor de comunicare contemporane, elemente de fotografie, lightbox-uri, stickere, ecrane 3D, prin intermediul tehnologiei privitorul devenind el însuși un personaj la curtea regelui Filip al IV-lea al Spaniei.

„3.000 de vizitatori, în mai puțin de două săptămâni! „Instalația” artistului orădean Pavel Corpodean a stabilit deja un record, pentru o expoziție la Oradea și, mai ales, pentru o creație artistică atât de modernă”, arată un comunicat al Universității orădene.

„Desigur, oamenii intră și sunt cât se poate de surprinși să se vadă pe ei înșiși în lucrarea lui Velázquez”, spune Corpodean, care arată că lucrarea lui este și un experiment social cu mai multe dimensiuni. Afișată la intrarea unui complex comercial, pictura lui Velázquez n-a stârnit deloc interesul trecătorilor, în schimb, atunci când s-au văzut proiectați în tablou, vizitatorii expoziției au făcut ochii mari.

„Unii își fac selfie-uri. Alții fac un pas înapoi. Oamenii reacționează foarte diferit. Tinerii sunt cei mai atrași de ceea ce se întâmplă «în instalație», scot telefoanele, fac fotografii, gesticulează... E o dorință de a se afirma și de a face parte din acest spațiu clasic”, spune artistul, convins că tocmai elementele de interactivitate ale lucrării sale au făcut-o atât de atractivă pentru public, dar și de realitatea că azi lumea comunică mult mai mult prin intermediul imaginilor vizuale.

„Autorul ne introduce în acest proiect făcându-ne să pășim și să ne integrăm într-o operă realizată de câteva sute de ani, prin mijloacele tehnologiilor multimedia contemporane”, a explicat lect. univ. dr. Kante Meister, coordonatorul masterandului. Universitarul orădean subliniază că opera lui Velázquez – ce aduce în imagine o scenă de familie, foarte complexă - a reprezentat la rândul ei un moment de cotitură în istoria artelor plastice, chiar și la 1658, când a fost pictată. „Suprafețele atelierului lui Diego Velázquez devin practic ferestre ale lumii contemporane, ale inserțiilor noastre într-o operă majoră a istoriei artelor”.

Originala instalație a artistului Pavel Corpodean poate fi văzută, în Muzeul Cetății din Oradea, până la început de septembrie.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!