La Hotelul Lotus Therm din Băile Felix a început prima întâlnire din acest an a Asociaţiei Aeroporturilor din România, organism de breaslă ce reuneşte directorii aeroporturilor româneşti şi se întruneşte de două ori pe an pentru a dezbate problemele comune ale acestora, împreună cu reprezentanţii altor organizaţii din domeniul aviaţiei, precum Autoritatea Aeronautică Civilă ori Romatsa.

"O realizare excepţională"

Într-o conferinţă de presă susţinută joi, preşedintele Asociaţiei, David Ciceo, directorul Aeroportului din Cluj, a explicat că între temele aflate pe ordinea de zi se numără competiţia dintre aeroporturi, riscurile de securitate ale zborurilor şi aeroporturilor şi perspectiva accesării fondurilor europene în exerciţiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene, obiectiv pentru care, a adăugat secretarul de stat Nicolae Buică, de la Ministerul Fondurilor Europene, "sunt prevăzute mai multe instrumente financiare".

Fără excepţie, participanţii au ţinut să evidenţieze calitatea lucrărilor de modernizare a Aeroportului orădean, finalizate anul trecut de către un consorţiu de companii austriece condus de Porr Construct. "Nu am crezut că o lucrare de asemenea amploare se poate finaliza într-un timp aşa scurt, este o realizare excepţională, care va genera o dezvoltare economică pe orizontală", a spus directorul de dezvoltare al Romatsa, Aliodor Frâncu, în timp ce oficialul Ministerului Fondurilor Europene a afirmat că "Aeroportul din Oradea este la un standard foarte ridicat, una din cele mai frumoase investiţii între aeroporturile din România", care "va pune Oradea pe harta aeroporturilor importante din această zonă".

Încă o aerogară

În conferinţa de presă, directorul Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, a anunţat că după modernizarea infrastructurii aeroportuare realizată anul trecut, dar şi a aerogării în urmă cu patru ani, Aeroportul pregăteşte o nouă investiţie, şi anume construirea a încă unui terminal pentru pasageri.

"Suntem în stadiul elaborării studiului de fezabilitate, la care lucrează IPTANA (n.r. – firmă de proiectare specializată în domeniul aeronautic), proiectanţii au făcut deja măsurătorile topografice, iar în martie sau aprilie pe masa Consiliului Judeţean va fi proiectul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici", a spus Pasc.

La solicitarea BIHOREANULUI, directorul Aeroportului a precizat că noua aerogară a fost cerută atât de companiile interesate să deschidă linii internaţionale, dar şi necesară în perspectiva aderării României la Tratatul de la Schengen. "Noul terminal a fost solicitat de managerii companiilor aeriene pentru a despărţi fluxul curse interne – curse externe, dar şi odată cu aderarea la Spaţiul Schengen, pentru a despărţi cursele din Spaţiul Schengen de cele din spaţiul non-Schengen", a spus Pasc.

Directorul a precizat, de asemenea, că noul terminal de pasageri "nu va fi foarte mare, va avea un singur nivel, pe o suprafaţă de circa 2.500 – 3.000 metri pătraţi, şi va avea o valoare estimată de cel mult 5 milioane euro", sumă ce va fi acoperită în cea mai mare parte din fonduri europene.

Secretoşi, dar optimişti

În ce priveşte perspectiva construirii unui terminal cargo, care să facă posibilă inclusiv operarea transporturilor aeriene de mărfuri, atât directorul Aeroportului, cât şi preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, a explicat că acesta este "dorit", dar "nu urgent".

"Este o dorinţă a noastră, nu de primă urgenţă în acest moment. În acest scop am şi primit un teren de 14 hectare de la Ministerul Apărării, pe care Consiliul Judeţean îl poate scoate la concesionare, să vină o firmă specializată în cargo, care să plătească apoi redevenţe Consiliului", a spus Pasc. "Nu este o chestiune presantă", a confirmat şi Cornel Popa, adăugând că ar fi fost de dorit să existe o cerere în acest sens din partea companiilor producătoare din judeţ, însă deocamdată nu este cazul.

În fine, cu privire la cursele externe, Pasc a reiterat că "în luna mai urmează semnarea contractelor pentru primele patru curse externe, dar nu putem divulga destinaţiile, pentru că am mai făcut asta şi s-a deschis o cursă la Debreţin".

Nemulţumiţi de Tarom

Cu toate că la întrunirea Asociaţiei Aeroporturilor din România au participat şi reprezentanţi ai Tarom, aceştia nu au vrut să participe la conferinţa de presă, pentru a nu fi luaţi la întrebări de jurnalişti în legătură cu desele întârzieri ale curselor interne, consemnate – de altfel – nu doar la Oradea, ci pe toate aeroporturile din ţară.

Însă, întrucât în luna ianuarie oficiali ai Tarom au insinuat că de vină ar fi echipamentele de navigaţie ale Romatsa, care ar fi îngreunat pregătirile pentru aterizări ori decolări, directorul de dezvoltare al acestei companii, Aliodor Frâncu, a ţinut să precizeze că la Oradea, cel puţin, aşa numitele instalaţii ISL sunt atât de performante încât permit operarea aeronavelor până la o limită de vizibilitate de 30 de metri.

De altfel, şi preşedintele CJ Cornel Popa a spus textual că este "nemulţumit" de serviciile Tarom, adăugând că această companie are o problemă în ce priveşte "flota", adică nu are suficinte aeronave pentru a asigura la timp toate cursele.

Tot reprezentantul Romatsa a spus, pe de altă parte, că interesul crescând manifestat de alte companii, precum Blue Air, Wizz Air ori Ryan Air, pentru cursele interne operate în prezent mai ales de Tarom, creează premisele unei competiţii care, în final, se va reflecta în creşterea calităţii serviciilor şi în scăderea preţurilor biletelor.