Biroul prefectului de Bihor, Marcel Dragoș, cu mobilier greu și canapele masive, are un aer intimidant. Macheta unei mănăstiri roșii, în construcție la Paleu, rămasă de la fostul prefect Dumitru Țiplea, este una dintre puținele pete de culoare. „La Primăria Oradea aveam un birou mai funcțional”, se scuză el.
Fost viceprimar de Oradea, iar în trecut șef al OCPI Bihor, de formație inginer de cadastru, bărbatul de 52 ani și-a adus cu el doar două fotografii de epocă, reprezentând intrarea trupelor române și vizita familiei regale în Oradea, în primăvara anului 1919. „Am vrut să fie în ton cu încăperea”, explică Dragoș.
În mai puțin de o oră prefectul și-a semnat toate mapele cu documente, așa că, la ora 14, masa de lucru mai cuprindea doar o veioză, un laptop și o tabletă, toate închise. Nu vrafuri de documente, cum era la Primăria Oradea. „Aici este alt fel de activitate. Semnez abia într-o săptămână cât semnam în Primărie într-o singură zi”, spune Dragoș.
- Ce v-a determinat să acceptați funcția de prefect cu doar două luni înainte de a prelua un nou mandat în Consiliul Local Oradea? Revenirea în CL va însemna și reluarea poziției de viceprimar? Sau rămâneți la conducerea Prefecturii?
- După 33 ani petrecuți doar în instituții publice, numirea mea ca prefect este maximumul pe care l-aș putea atinge. Asta înseamnă că mi-am desfășurat bine activitatea. Nu voi reveni în Consiliul Local. Calitatea de prefect și cea de consilier local sunt incompatibile. Înainte de validarea noului CL, în jurul datei de 21 octombrie, va trebui să optez. Cred că voi rămâne prefect.
„Nu mă așteptam”
- Ce a prevalat pentru ca dvs. să preluați funcția de prefect?
- Între 4 și 18 august eram, cu familia, în concediu. Plecasem din țară. M-a sunat dl primar Florin Birta și mi-a propus funcția. Sincer, nu mă așteptam să fiu nominalizat. „Vreți să scăpați de mine?”, a fost tot ce am putut zice. Primarul s-a șocat. „Nuu, nici vorbă. S-a discutat în conducerea partidului cine i-ar putea urma ca prefect dlui Dumitru Țiplea și ai fost prima nominalizare”, mi-a răspuns. Am înțeles că a contat experiența mea de la OCPI, unde a am avut o relație bună cu toate primăriile din județ, și cea din Primăria Oradea, unde, ca viceprimar, am colaborat cu toate instituțiile.
- Ați supervizat lucrările Primăriei timp de 4 ani ca viceprimar. După plecarea dvs. municipalitatea n-a reușit să reia circulația tramvaielor pe Bd. Decebal odată cu începerea noului an școlar, așa cum a promis. Cine a greșit? Ce ați fi făcut?
- Nu putem spune că a fost vina cuiva. Acea conductă magistrală urma să fie înlocuită de CAO printr-un proiect POIM peste un an sau doi. Era absurd să spargem atunci asfaltul din nou. Decizia a fost luată în jurul datei de 22 august. Strada fiind deja în lucru și circulația tramvaielor oprită, era cel mai bun moment. Restricțiile s-au prelungit până în octombrie, dar la reluarea circulației vom avea tot bulevardul reabilitat, de la Biserica Emanuel până la Podul Decebal.
- Ce v-a recomandat Dumitru Țiplea la predare? Care vă sunt prioritățile?
- Ne-am întâlnit în acest birou. Mi-a spus că va urma o perioadă mai aglomerată, cu alegeri parlamentare și prezidențiale în noiembrie - decembrie, iar în timpul campaniei electorale vor trebui instalate noile consilii locale. L-am întrebat care sunt urgențele. Primul pas a fost verificarea unităților de învățământ în vederea începerii noului an școlar. Ca priorități, procesul electoral și constituirea consiliilor locale trebuie să decurgă fără incidente, iar activitatea UAT-urilor să revină la normal cât mai curând. Vine sezonul rece și trebuie luate măsuri de pregătire. În rest, trebuie monitorizată activitatea celorlalte instituții.
„La Înmatriculări am fost dezamăgit”
- Ați reconfigurat atribuțiile celor doi subprefecți de la PSD și UDMR? Cu ce se ocupă Emilian Pavel și Bothazi Nandor? Și cu care colaborați mai bine?
- Nu. Subprefecții rămân cu atribuțiunile primite până după încheierea perioadei electorale. Vom vedea atunci dacă se impun modificări de sarcini. Am o relație destul de normală cu ambii subprefecți. Eu cred în munca de echipă...
- Care a fost cea mai grea zi din activitatea de prefect? Care poziție este mai solicitantă, aceasta sau cea de viceprimar?
- Cea mai grea zi a fost vineri, 6 septembrie, când a avut loc incendiul din Holod. Am ajuns în teren pe la ora 18 și am stat până la 2 noaptea. Focul a fost stins sâmbăta dimineața. Atunci am văzut la cald, la propriu și la figurat, ce înseamnă un incendiu de pădure în condițiile în care nu ai sursă de apă și nu poți urca mașinile de pompieri pe deal. Efectiv s-a acționat manual, cu vermorele cu apă. Cred că cele două funcții sunt la fel de solicitante. Ca viceprimar ai presiunea finalizării lucrărilor la timp, ca prefect trebuie să fii tot timpul atent la ce se întâmplă în județ. În cazul unor evenimente neplăcute trebuie să iei măsuri rapide, să coordonezi, să limitezi pagubele. Când părăsesc județul, de exemplu, fac tot timpul o adresă către Minister în care spun unde merg, cât timp și când mă întorc...
- Care sunt serviciile din subordine și instituțiile deconcentrate a căror activitate ați apucat s-o analizați? Cu ce concluzii?
- M-am instalat într-o joi și în săptămâna viitoare am fost pe teren. Am mers ca orice cetățean, să văd unde sunt serviciile de care răspund și ce fac... Dacă la Pașapoarte și Permise la ghișeu aștepta doar o persoană-două, la Serviciul Înmatriculări am fost dezamăgit să văd câtă lume aștepta la coadă. Oamenii erau nemulțumiți. Este aberant ca în 2024 să stai la rând după niște documente! Am discutat cu șeful Serviciului, Cosmin Butnariu. În perioada următoare vom lua niște măsuri. Sunt cam 10-12 societăți comerciale care își fac mai multe programări la ghișeu, o parte dintre ele pe serii de șasiu fictive. Samsarii de mașini blochează astfel aplicația și pescuiesc clienții, având deja programare făcută. Iar omul care e programat peste 15 zile, dacă a plătit și a rezolvat între timp, nici nu mai reclamă.
Trei luni de așteptare
- Ce veți face pentru a îmbunătăți activitatea serviciilor subordonate, de exemplu reducerea timpului de așteptare pentru eliberarea diferitelor lucrări la OCPI, unde ați fost director?
- Serviciile din cadrul Prefecturii funcționează fără deficiențe. N-am avut deocamdată probleme nici cu celelalte. Nici din petițiile publice pe care le primesc nu au fost reclamații. La OCPI situația este mai complicată. În ultimii doi ani s-au pensionat foarte mulți colegi, iar, posturile fiind blocate, a apărut deficitul de personal. Totodată, datorită Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, sunt foarte multe lucrări. Dacă atunci când eram în OCPI erau cam 100.000 de lucrări pe an, anul acesta deja am ajuns la 160.000. Astfel, în loc de cel mult 21 de zile, în funcție de complexitate, s-a ajuns ca la începutul anului timpul de așteptare după un rezultat să fie de 6 luni, termen acum redus la circa 3 luni. Voi face demersuri să fie deblocate niște posturi, astfel încât colegii să poată ajunge cât mai repede la un flux normal.
- În 2024 încă discutăm despre 52 de școli și grădinițe din Bihor fără autorizație sanitară. Cine e responsabil, cum poate fi remediată situația?
- În urma primului control pe care l-am făcut, am identificat 52 de instituții școlare cu probleme, în cazul cărora au fost făcute recomandări. Am rugat deja colegii să reia verificările, ca să am convingerea că măcar o parte din probleme au fost rezolvate. Totuși, dacă acum 7-8 ani 60-70% dintre școli și grădinițe erau cu probleme, astăzi, în urma lucrărilor făcute de UAT-uri, procentul s-a redus la 10-12%. Lucrările continuă, așa că în următorii 3-4 ani ar trebui să nu mai avem școli cu probleme.
- După alegerile locale, primăriile trec printr-o tranziție de la aleșii care își termină mandatele și cei care urmează să le preia. Mai lucrează cineva în administrație în perioada aceasta?
- Nu am descoperit disfuncționalități. Lucrurile arată destul de normal. Săptămâna aceasta am avut două ședințe cu secretarii de UAT-uri legat de constituirea consiliilor locale. Am întrebat de probleme, nu a reclamat nimeni, nimic. Consiliile locale își desfășoară activitatea, își țin ședințele, măcar una pe lună, conform legii. Constituirea noilor consilii va începe pe 20-21 octombrie, cu termen limită 25 noiembrie. Ne dorim, însă, să terminăm până la 11 noiembrie.
Irigațiile, o prioritate națională
- Producțiile agricole din Bihor sunt calamitate în proporție de 50%. Vor fi despăgubiți fermierii? Când și cum? Ce faceți pentru prevenirea unor situații similare?
- Când vom ști dimensiunea pagubelor, vom lua legătura cu ministerele de resort. Oricum, refacerea canalelor de irigații și a stațiilor de pompare ar trebui să devină prioritate națională. Va trebui să avem o discuție cu toți factorii implicați și să așternem pe hârtie un proiect pe care să îl înaintăm ministerelor de resort. Încercăm să găsim soluții în parteneriat cu UAT-urile, care pot obține finanțări europene ori guvernamentale pentru refacerea rețelelor de irigare și alte investiții.
- După incendiile de pădure din această vară, ați creat un grup de lucru pentru analizarea efectelor schimbărilor climatice, cu pompieri, silvicultori, specialiști în agricultură. Cu ce rezultat?
- Primele măsuri pe care le transmitem UAT-urilor sunt să aibă un minim de dotări funcționale, spre exemplu utilaje pentru zone greu accesibile. Altă măsură ar fi identificarea surselor de apă disponibile. În zona Budureasa, unde a fost un incendiu, există niște bălți care, dacă sunt curățate, pot inclusiv adăpa animalele. De multe ori sursele de apă sunt la distanță foarte mare și pierzi mult timp cu încărcarea autospecialelor, iar în lupta cu focul timpul este foarte prețios. Am văzut cu ochii mei la Holod cum, în mai puțin de o oră, au ars 50 de hectare de pășune. Vântul și vegetația uscată au acționat ca și cum ai pune benzină pe foc.
- Cel mai răsunător eșec al tuturor guvernelor din ultimele două decenii este nefinalizarea Autostrăzii Transilvania, unde pe lotul Suplacu de Barcău - Chiribiș antreprenorul nu a primit încă ordinul de execuție, iar pe Chiribiș - Biharia a fost dat pentru anul viitor. Ați avut discuții cu CNAIR pe această temă?
- Nu am avut încă discuții cu CNAIR pe tema autostrăzii. Am cerut CNAIR să ne facă o situație a lucrărilor ce trebuie făcute pe drumurile naționale din Bihor. Astfel, am văzut, spre exemplu, DN 19 B Marghita - Suplacu de Barcău, până la limita cu județul Sălaj, a fost împărțit în trei etape. O parte a fost realizată, iar al doilea tronson are termen de finalizare la jumătatea lunii octombrie. Nu sunt convins că lucrările se vor închide la timp, vom merge la fața locului. Al treilea tronson, intravilanul din Suplac, nu a fost încă licitat. Vom face demersuri pentru accelerarea procesului. Mai avem Drumul Național 1P (Uileacu de Criș - Spinuș), care prezintă degradări accentuate. Reabilitarea lui va deveni o prioritate. Săptămâna viitoare vom stabili cu DRPD un calendar al lucrărilor prioritare...
Va guverna tot o coaliție
- Există probleme în organizarea alegerilor de la finele lunii noiembrie și din decembrie? Poate Prefectura să facă ceva pentru a preveni confuzia și lentoarea de la numărarea voturilor și anunțarea rezultatelor, așa cum s-a întâmplat în iunie?
- Deocamdată nu au fost identificate probleme. Acum vor fi două Birouri electorale de circumscripție, pentru alegerile prezidențiale și pentru parlamentare. Am identificat spațiile care le vor găzdui, sala mică de ședințe și ghișeul unic din Prefectură. Ca o noutate față de alegerile locale, unde preluarea materialelor electorale în noaptea și ziua alegerilor a fost Sala Sporturilor Antonio Alexe, acum va fi Oradea Arena, în proximitatea șoselei de centură, pentru o legătură mai bună pentru cei care vor veni din județ. Oricum, gradul de încărcare nu va fi la fel de mare ca la alegerile locale. Cred că procesul va fi mult mai rapid și fără multe bâlbe.
- Sunteți și membru PNL. Cum vedeți intenția președintelui Ilie Bolojan de a se „transfera” de la CJ Bihor în Parlament?
- Eu cred că experiența dlui Ilie Bolojan din mandatele de primar de Oradea și de președintele de Consiliu Județean Bihor va putea fi multiplicată și la nivel național. Cred că va impune proiecte care să aducă modificări în bine, inclusiv la nivel de județ și municipiu...
- La cum arată scena politică, viitoarea guvernare va fi tot una de alianță, cele mai mari șanse, aritmetic, avându-le o guvernare PSD, PNL, UDMR. Credeți că poziția PNL Bihor este suficient de puternică pentru a păstra conducerea Prefecturii, fie prin dvs, fie prin alt coleg de partid?
- Cred că și după aceste alegeri se va impune guvernarea într-o coaliție. Rămâne de văzut care va fi aceea. Eu sunt suspendat din funcția de șef Serviciu Cadastru. În cazul în care nu voi rămâne prefect, voi reveni la OCPI. Sau cine știe, depinde de context, poate voi reveni pe un post de execuție în Primăria Oradea...