"Am făcut demersuri pentru ca joia viitoare, în prezenţa parlamentarilor şi a preşedinţilor de Consilii Judeţene din Bihor şi Sălaj, plus a unor parlamentari din Ungaria, să susţinem pe aceste două teme o întâlnire la Suplacu de Barcău, pe şantierul autostrăzii", a declarat joi senatorul Cornel Popa. "În finalul acestei întâlniri, vom redacta un document politic adresat Guvernului României, prin care să arătăm importanţa demersului nostru", a mai spus Popa, care a precizat că este vorba de "o acţiune de lobby".

Interes comun

"Va fi o acţiune la fel ca aceea din 2001, când am reunit la Oradea aproape toţi parlamentarii din Transilvania, dar şi numeroşi parlamentari din Ungaria, precum şi oficiali din Ministerul Transporturilor şi ai companiei de autostrăzi de la Budapesta, tocmai ca să obligăm autorităţile noastre să aibă în vedere construirea unei autostrăzi în Transilvania", a spus Cornel Popa, adăugând: "Bănuiesc că Boc, cu toată îngustimea lui, nu va renunţa la şedinţele comune ale Guvernelor român şi maghiar, unde se vor discuta aceste probleme".

Senatorul liberal şi-a argumentat demersul prin faptul că lucrările la Autostrada Transilvania pe tronsonul care traversează judeţele Bihor şi Sălaj au fost complet abandonate anul trecut, deşi partea maghiară a încheiat construcţia autostrăzii care trebuia legată de Autostrada Transilvania, iar în ce priveşte electrificarea căii ferate Episcopia Bihorului - Cluj Napoca, "banii pentru lucrări au fost mutaţi în sudul ţării". "Pe tronsonul din Bihor şi Sălaj al autostrăzii nu se mai lucrează nimic, şantierul e acoperit de buruieni. Din acest motiv am şi ales punctul de lucru de la Suplacu de Barcău ca loc al întâlnirii", a explicat senatorul liberal.

Cine plăteşte?

Popa s-a arătat "indignat" că Guvernul finanţează lucrări doar în judeţul Cluj, de unde provine premierul Emil Boc, cu toate că acest lucru este ilogic: "Piticania de Boc şi-a făcut o potecă de la Gilău la Turda şi de rest nu-i mai pasă. Acest nenorocit de om nu pricepe că izolează Transilvania, nu înţelege importanţa acestei autostrăzi pentru economia românească. A transformat autostrada într-o centură a Clujului, fără să-i pese că autostrada trebuia în primul rând să asigure legătura rutieră de la intrarea în ţară, adică de la Borş, spre centrul României", a spus senatorul liberal.

Popa a afirmat că reluarea lucrărilor dinspre Borş şi finalizarea autostrăzii pas cu pas spre interiorul ţării "ar atenua blocajele rutiere care generază costuri uriaşe pentru firmele care încearcă să facă afaceri în această zonă" şi s-a întrebat, pe un ton retoric, "cine plăteşte pentru întârzierile TIR-urilor sau pentru faptul că mărfurile se alterează înainte să ajungă la destinaţii?".

Senatorul a amintit, în context, că oficialii companiei Mercedes au anunţat public anul trecut că nu investesc în partea de nord-vest a României tocmai din cauza stării proaste a infrastructurii. "Acum, Mercedes investeşte în Ungaria", a amintit el.

Numărătoare inversă

Cornel Popa a precizat că la întâlnirea de la Suplacu de Barcău a invitat parlamentari din estul Ungariei, din Bihor şi din Sălaj, "inclusiv pe cei din PDL", dar şi reprezentanţi ai companiei feroviare române şi ai CNADNR. "Am cerut oficial la Ministerul Transporturilor prezenţa celor de la CFR şi CNADNR, precum şi dreptul de acces pe şantierul autostrăzii. E cel mai bun loc în care să ni se explice care este situaţia", a spus Cornel Popa.

Parlamentarul bihorean a afirmat că în acţiunea sa colaborează cu parlamentari maghiari şi că, iniţial, întâlnirea era programată după 3 octombrie, când în ţara vecină vor avea loc alegeri locale. "Colegii noştri maghiari sunt angrenaţi în campanie şi ne-au rugat să facem acţiunea după această dată, dar am devansat-o deoarece pe 3 octombrie Guvernul Boc va depune în Parlament proiectul legii bugetului pe anul următor. Dacă nu facem demersuri până atunci, riscăm ca din nou bugetul pe anul viitor să nu asigure finanţări pentru lucrări în zona noastră", a explicat Popa.

Drumuri în Bihor, la Sfântu-Aşteaptă!

Senatorul Cornel Popa a abordat şi problema drumului expres Oradea-Arad-Timişoara, precum şi cea a şoselelor de centură Aleşd şi Beiuş-Ştei, arătând că fostul ministru Radu Berceanu l-a minţit în scris.

Ca dovadă, Popa a prezentat jurnaliştilor răspunsul pe care Berceanu i l-a comunicat în scris pe data de 29 aprilie 2010, ca urmare a unei interpelări pe care parlamentarul bihorean i-a adresat-o în toamna anului trecut, tocmai pe problema şoselelor de centură sus amintite. "Vedeţi foarte bine ce-mi răspundea Berceanu, că până la 26 august trebuia elaborată documentaţia de atribuire a lucrărilor la cele două centuri şi în octombrie, adică peste o lună, trebuiau demarate procedurile de licitaţie. Ei, bine, ieri (n.n. - miercuri), mă aflam la Ministerul Transporturilor, am aflat oficial că ambele centuri au fost scoase de pe lista de priorităţi şi împinse pentru perioada 2013-2030!", a spus Popa.

Senatorul bihorean a afirmat că amânarea lucrărilor pentru centurile oraşelor Aleşd şi Beiuş-Ştei este cu atât mai revoltătoare cu cât în 2008 Guvernul Tăriceanu obţinuse deja în acest scop 110 milioane de euro din fonduri europene, iar Guvernul Boc nu trebuia decât să asigure cofinanţarea, care se ridică la 29,5 milioane de euro.

"Dacă aceste lucrări au fost amânate pentru perioada 2013-2030, este clar că vor fi pierdute şi fondurile europene, căci acestea sunt disponibile doar până în 2013", a spus Popa.

Parlamentarul liberal a condamnat prestaţia fostului ministru Radu Berceanu şi în ce priveşte drumul expres Oradea-Arad-Timişoara, pentru care existau fonduri, banii fiind deturnaţi însă spre Oltenia natală a ministrului. "I-a mutat pentru nu ştiu ce drum dintre Craiova şi Târgu Jiu", a acuzat Cornel Popa.