Patronatele bihorene susţin învăţământul dual ca o soluţie de ameliorare a crizei forţei de muncă.

Din profesional în dual...

Învăţământul dual presupune pregătirea tinerilor direct în firmele la care vor fi angajaţi în schimbul unei burse de minim 400 lei lunar.

"Scopul nostru este de a contribui la convertirea actualului sistem de învăţământ profesional în învăţământ dual", a declarat directorul Asociaţiei Firmelor Bihorene, Octavian Dan, în conferinţa de presă care a precedat deschiderea lucrărilor conferinţei "Şcoala profesională în sistem dual – trecut, prezent şi viitor".

Potrivit directorului, învăţământul dual este net superior celui profesional. "Învăţământul profesional cultivă munca pe degeaba. Elevul se duce la practică, munceşte şi nu primeşte nimic decât promisiunea angajării peste 3 ani de zile. În schimb învăţământul dual are cultul muncii renumerate, elevul urmează o şcoală, face practică pentru care este plătit, beneficiază de cazare şi masă, iar la finalul cursurilor este angajat", a spus directorul AFB.

Octavian Dan spune că în vreme ce elevii învăţământului profesional nu sunt stimulaţi să îşi urmeze cursurile, iar la final nici nu se pot angaja pentru că nu au căpătat competenţele necesare, cei care urmează învăţământul dual sunt stimulaţi să participe la orele de practică pentru că altfel îşi pierd bursa şi se angajează mult mai uşor deoarece în 3 ani de cursuri au avut destul timp să deprindă cultura organizaţională a firmei în care s-au instruit.

80% din elevi rămân în firme

Potrivit promotorilor, elevii noului sistem de învăţământ sunt mult mai uşor de încadrat în producţie la absolvirea studiilor.

"În sistemul de învăţământ dual elevul se îndreaptă către un agent economic care îi oferă trei ani de pregătire cu specialiştii companiei pentru că în şcoli nu mai avem specialişti în meserii. Astfel, elevul are la absolvire un loc de muncă sigur. Rata de angajare la finalul cursurilor este de 90% iar cea de retenţie de 80%. Teama firmelor că după trei ani de pregătire elevul pleacă altundeva nu este justificată", a declarat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Formarea Profesională în Sistem Dual, Stelian Fedorca.

În avantajul firmelor şi a şcolilor...

Directorul ANFPSD a spus că învăţământul dual a cunoscut în Oradea o creştere cotinuă ajungând în doar trei ani de la 7 clase la 31 de clase de elevi.

"Sunt foarte multe firme care contribuie la înfiinţarea unei clase. Pot fi şi şapte firme, ceea ce înseamnă că fiecare are cam 2 – 4 elevi", a spus Fedorca.

De altfel, acesta a şi fost scopul conferinţei organizată joi de AFB: de a încuraja firmele bihorene să parieze pe învăţământul dual. "Rolul nostru este de a coagula firmele pentru a înfiinţa clase. Anul trecut s-au adunat 20 de companii pentru a înfiinţa trei clase de mecanici auto cu 42 de elevi. Dacă nu s-ar fi asociat nu ar fi reuşit niciodată să înfiinţeze clase", a spus directorul Octavian Dan.

Implicarea AFB în promovarea învăţământului dual este inclusiv în interesul şcolilor. "În cazul în care pe parcursul anilor de studiu o firmă nu mai poate susţine programul şi se retrage, acei elevi nu se pierd pentru că AFB va găsi o altă companie care să îi susţină", a declarat Octavian Dan.

În plus, înfiinţarea claselor de învăţământ dual este inclusiv în avantajul şcolii deoarece concentrarea de clase într-o şcoală protejează norma didactică a profesiorilor care nu se mai văd nevoiţi să naveteze între instituţiile de învăţământ.