Flancat de consilierul Florin Birta şi de consultantul în afaceri Dacian Palladi, primarul Ilie Bolojan a susţinut luni prima sa conferinţă de presă la sediul PNL în această campanie, pentru a explica de ce va pune în continuare accent pe dezvoltarea economică a oraşului: locuri de muncă mai multe şi mai bine plătite.

Noi parcuri industriale

Premisa, a spus primarul, este că parcurile industriale îşi dovedesc caracterul benefic pentru oraş, care în fiecare an a încasat fonduri mai mari din impozitarea salariilor, astfel că dacă în 2013 în contul municipalităţii intrau 26 milioane euro din acest impozit, în 2014 încasările au crescut la 28 milioane euro, iar anul trecut la 31 milioane euro.

"Prin urmare, pentru noi este extrem de important să găsim formulele prin care Oradea să se dezvolte şi în viitor", a spus Bolojan, arătând că va susţine în continuare facilităţile oferite firmelor orădene şi celor care se stabilesc în Oradea, ba chiar va amenaja noi parcuri industriale, pe 50 de hectare în zona fostului CET II de pe şoseaua de centură şi pe 40 hectare ale foste Gospodării Agro-Zootehnice a Penitenciarului de lângă Sântandrei, dar şi prin contruirea de hale industriale, atât pentru firmele din Oradea care fac producţie şi nu au această posibilitate, cât şi pentru companiile care se vor stabili aici, dar a căror politică este să nu-şi cumpere şi construiască imobile, ci să închirieze.

Campus ca în Timişoara

Bolojan a spus că în această campanie a fost primit până acum, în fiecare zi, la un număr "între 5 şi 10 companii", unde pe de o parte i s-a dat posibilitatea să-şi transmită mesajele, iar pe de alta să afle de la manageri ce aşteptări au în continuare de la municipalitate. Cea mai mare problemă, conform acestora, este lipsa personalului specializat, fie că este vorba despre cei cu studii superioare, fie despre meseriaşi, astfel că primarul doreşte ca în mandatul următor să sprijine învăţământul adaptat la piaţa reală a muncii.

Edilul propune întărirea parteneriatului cu Universitatea, dar oferta sa este "investiţii contra reforme", adică să aloce în fiecare an "2-3 milioane euro" în construirea unui campus modern şi compact ("ca la Timişoara") pe tot amplasamentul între Peţa şi Cimitir, inclusiv relocând unitatea de Jandarmi, iar la schimb va prelua de la Universitate clădiri pe care aceasta le are împrăştiate prin oraş. "În schimb, ne aşteptăm ca Universitatea să dezvolte programe de învăţământ pentru inginerie şi IT", a adăugat primarul, scopul fiind atragerea în oraş a unor companii care să producă valoare adăugată mare, singura aptă să determine şi creşterea salariilor.

De asemenea, primarul a spus că managerii firmelor din Oradea l-au asigurat că sunt dispuse să investească în învăţământul profesional, prin dotarea laboratoarelor acestora, dar şi prin punerea tehnologiilor proprii la dispoziţia inginerilor şi maiştrilor din aceste şcoli.

Acţiuni la Aeroport

Tot dintre propunerile pentru viitorul mandat, Ilie Bolojan a afirmat că are ca obiective conectarea Oradiei la "sistemele logistice europene" din punct de vedere rutier, feroviar şi aerian, dar şi informaţional, deoarece "chiar dacă o infrastructură bună nu garantează dezvoltarea, una proastă sigură te ţine pe loc".

În acest domeniu, liberalul a spus că va urmări legarea oraşului prin centura metropolitană la viitoarea Autostradă Transilvania, dezvoltarea legăturii cu "câteva oraşe din Europa" prin curse aeriene, în acest scop arătând că oraşul "îşi exprimă interesul de a intra în acţionariatul Aeroportului" şi de a contribui la subvenţionarea viitoarelor curse alături de Consiliul Judeţean, "în condiţiile în care echipa noastră va asigura" conducerea acestei instituţii.

Tunel auto prin Centrul Civic

Bolojan a spus, totodată, că Primăria îşi va continua şi politica de punere în valoare a patrimoniului oraşului prin reabilitarea clădirilor şi "extinderea spaţiilor pietonale şi creşterea calităţii trotuarelor", în acest sens anunţând că va fi transformată în arteră pietonală nu doar strada Vasile Alecsandri, ci şi Aurel Lazăr.

Pe de altă parte, edilul a spus că municipalitatea va accesa fonduri europene şi pentru a facilita traficul în viitoarea Piaţă Gojdu, dintre Parcul 1 Decembrie spre Catedrala Ortodoxă şi Cetate, construind un pasaj auto subteran pe direcţia Nufărul – Gară, aşa încât la suprafaţă spaţiul să favorizeze circulaţia pietonală.