Oradea ar putea redeveni şantier. "Avem în vedere investiţii de circa 50 – 60 milioane euro care ar urma să fie demarate începând de anul acesta cu finalizare cel mai târziu în 2019", a anunțat primarul Ilie Bolojan, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit edilului, aceste investiţii ar urma să fie finanţate de la bugetul local, din fonduri europene precum şi prin intermediul unor parteneriate cu mediul privat.

Pentru a urgenta demararea investiţiilor, municipalitatea va comanda proiectele încă din 2017, va atribui lucrările prin licitaţie, va începe lucrările, după care, în funcţie de lansarea apelului de proiecte, va concura pentru finanţarea acestora din fonduri europene.

"Conform noilor reguli poţi începe lucrările înainte de semnarea contractului de finanţare pentru a economisi timp", a spus edilul.

Încă un pod!

Printre lucrările importante, programate să înceapă încă de anul acesta, se numără construirea unui pod rutier peste Crişul Repede pe amplasamentul actualei pasarele pietonale din dreptul fostului Centru de Calcul.

Investiţie de circa 2 milioane euro, podul, cu câte o bandă pe sens, va intra în lucru încă de anul acesta cu termen de predare în doi ani. "Avem deja studiul de fezabilitate şi urmează să obţinem documentaţia necesară pentru demararea construcţiei", a spus primarul Ilie Bolojan.

Edilul a povestit că în cursul zilei de marţi, Comisia de monumente a respins primul proiect al noului pod pe considerentul că, proiectat în arc de cerc după modelul fostului pod Decebal, nu este suficient de estetic. În funcţie de argumentele invocate de comisie, municipalitatea va contesta decizia sau va cere reproiectarea lucrării.

Construcţia noului pod va implica exproprietarea unor terenuri din zona străzii Plevnei pentru a asigura traficul în condiţii de siguranţă şi, cel mai probabil, a clădirii vulcanizării din faţa Clubului Constructorul pentru reamenajarea intersecţiei străzilor Sfântul Apostol Andrei, Szigligeti Ede şi Ady Endre.

Linie de tramvai, drum rapid, artere pietonale...

Pe lista investiţiilor pe care municipalitatea intenţionează să le demareze încă de anul acesta se mai numără şi extinderea liniiei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa, din zona Calea Aradului până în cartierul Nufărul. Estimat la circa 8 milioane euro, proiectul urmează să fie implementat în termen de doi ani cu finanţare europeană.

"În momentul de faţă mai avem de rezolvat câteva probleme instituţionale cum ar fi să preluăm o parte din teren de la Unitatea de Jandarmi sau să rezolvăm cu Universitatea unele suprapuneri de terenuri", a spus Bolojan.

Tot din fonduri europene va încerca municipalitea să finanţeze şi realizarea legăturii între strada Bihorului şi sensul giratoriu de la magazinul Real din Episcopia, pe la poalele dealurilor pe care urcă serpentinele spre Paleu.

Noua cale de acces va veni în completarea actualului drum rapid şi va scoate din oraş traficul auto pe direcţia Nufărul, Velenţa, Podul Prezan, Ecaterina Tedoroiu şi Episcopia fluidizând circulaţia pe străzi precum Magheru, Republicii sau Ştefan cel Mare.

Lucrarea, a cărei valoare va putea fi stabilită abia în lunile următoare, după stabilirea amplasamentelor care trebuie expropriate, va trebui finalizată în termen de 18 luni.

"Cel mai probabil lucrările vor începe dinspre Episcopia spre strada Bihorului. Acolo, dată fiind diferenţa foarte mare de nivel, va trebui să facem un pasaj de coborâre la Real", a declarat edilul.

Anul acesta municipalitatea mai are în plan demararea lucrărilor de transformare a străzii Vasile Alecsandri în arteră pietonală şi de reabilitare a Pieţei Ferdinand. "Zona centrală trebuie să devină o zonă preponderent pietonală", a afirmat Bolojan.

Tunel sub bulevardul Magheru

Un proiect îndrăzneţ, care, potrivit edilului, va intra de anul acesta în faza de pregătire a documentaţiei, îl constituie amenajarea unui pasaj subteran pe sub liniile de tramvai din Bulevardul Magheru începând din dreptul Hotelului Continental până în Parcul Traian, în vecinătatea Inspectoratului Judeţean de Poliţie.

Lucrările la pasajul cu două benzi pe sens vor demara anul viitor, după reabilitarea şi relocarea magistralelor de termoficare din zonă.

Investiţia în noul tunel, menită să fluidizeze circulaţia prin turbogiraţie prin eliminarea unui punctului de conflict rutier de la intersecţia bulevardului Magheru cu Aleea Ştrandului, va fi însoţită, în paralel, de lărgirea la şase benzi a podului Dacia şi introducerea unui sistem de "undă verde" pe bulevardul Magheru.

"Construcţia pasajului este cu atât mai necesară cu cât estimăm că axa de circulaţie către aquapark-ul Nymphaea se va dezvolta destul de mult în anii următori", a spus edilul.

Printre obiectivele municipalităţii pentru următorii ani, Bolojan a mai enumerat demararea celei de a treia etape de reabilitare a reţelelor de termoficare (20 milioane euro), amenajarea spaţiilor de acces şi parcărilor la viitoarea sală de polivalentă de lângă campusul universitar (2 milioane euro), construirea unui pasaj cu două benzi pe sens în prelungirea străzii Universităţii cu trecere pe deasupra giraţiei de lângă Cartierul Europa pentru a asigura accesul la piaţa Obor care se mută dincolo de şoseaua de centură (4,5 milioane euro) şi demararea lucrărilor la campusul universitar extins (10 milioane euro).

Continuă lucrările la reţele

În ceea ce priveşte restanţele din anii anteriori, municipalitatea va avea în vedere finalizarea celei de a doua etape a înlocuirii reţelelor de termoficare, cu scopul înlocuirii celor mai avariate tronsoane, consolidarea dealului Ciuperca cu refacerea aleilor şi amenajărilor, îmbunătăţirea sistemului de colectare a deşeurilor cu taxarea orădenilor în funcţie de cantitatea depusă la groapa ecologică şi amenajarea în Nufărul şi Rogerius a două staţii intermediare de preluare a deşeurilor rezultate din reamenajarea locuinţelor.

Primăria mai are în vedere finalizarea lucrărilor din parcul industrial Eurobusiness II, din strada Ogorului, întărirea relaţiei de colaborare cu companiile locale şi promovarea învăţământului profesional. Spre exemplu, municipalitatea va pune la dispoziţia elevilor veniţi din alte localităţi să studieze la Oradea, dar şi a turiştilor care vin din alte judeţe, să se relaxeze la aquapark-ul Nymphaea, spaţii de cazare în campusul şcolar Partenie Cosma care vor fi îngrijite de liceenii care se pregătesc pentru a intra în industria ospitalităţii.

În paralel, municipalitatea ia în calcul organizarea de evenimente în centrul oraşului şi nu numai în colaborare cu instituţii subordonate Consiliului Judeţean, precum Teatrul Regina Maria şi Filarmonica, dar şi contractarea pe banii Primăriei a unor artişti să ţină concerte la Oradea.

Printre priorităţile administraţiei Bolojan se mai numără realizarea de investiţii în sănătate prin permutări ale unor secţii între spitalele municipal şi judeţean, extinderea clădirii de la primire – urgenţe de la parterul spitalului, urmând ca la primul etaj să fie amplasate laboratoarele, secţia de sterilizări şi farmacia, dar şi îmbunătăţirea calităţii apei pe malul stâng al Crişului Repede sau extinderea spaţiilor verzi din municipiu prin amenajarea unor parcuri în zone precum zona străzilor Milcovului în Rogerius sau Bumbacului în Nufărul.