V-aţi lăsat vreodată cartea de identitate la intrarea în Primărie drept garanţie pentru cartela de acces spre birourile funcţionarilor? Sunteţi pasibil de amendă între 75 şi 150 lei!

Nu vă panicaţi, însă: dacă ar fi sancţionată pentru fiecare încălcare a normelor privind actele de identitate în cei doi ani de la introducerea sistemului de acces controlat, municipalitatea ar avea de plătit amenzi de peste 3 milioane lei! Şi nu e vorba doar de Primărie, ci şi de o mulţime de alte instituţii, firme private şi chiar ONG-uri...

Cu datele la vedere...

Normativele legale sunt clare. Actul de identitate face dovada identităţii deţinătorului, cetăţeniei şi adresei sau reşedinţei. Documentul trebuie să fie permanent asupra deţinătorului, aşa că nu poate fi lăsat gaj în contul unor bunuri sau valori. Nici măcar poliţistului local de la intrarea în Primărie!

Controversa privind sistemul "acte contra cartelă" a fost declanşată la începutul lunii octombrie. "Pentru a obţine o cartelă de acces în zonele care nu sunt destinate publicului  trebuie să predai cartea de identitate la ghişeul de informaţii de care se ocupă Poliţia Locală", i-a reclamat primarului Ilie Bolojan orădeanul Marin Groza.

Petiţionarul s-a arătat cu atât mai revoltat cu cât OUG 97/2005 interzice expres darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanţie pentru prestarea unor servicii, încredinţarea unor bunuri şi valori sau plata datoriilor, iar actul de identitate este ţinut pe biroul portarului, încălcând normativele referitoare la protecţia datelor personale, cum ar fi numele sau Codul Numeric Personal.

"Dacă nu ilegal, măcar abuziv..."

Reprezentanţii societăţii civile susţin poziţia reclamantului. "Este, dacă nu ilegal, măcar abuziv să ţi se reţină actele la intrarea în Primărie", spune Adrian Şimon, preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia Bihor. Potrivit acestuia, disputa demonstrează falia între cetăţeni şi instituţii. "Pe de o parte Primăria nu are încredere în orădeni şi îşi ia măsuri ca aceştia să nu-i fure cartelele, iar pe de cealaltă parte cetăţenii se tem de ce se poate întâmpla cu datele lor. Dacă îţi copiază cineva cartea de identitate şi te trezeşti că ai de plătit un credit, ai ce umbla ca să demonstrezi că nu l-ai luat niciodată!", spune Şimon, precizând că APD va monitoriza situaţiile similare şi va cere măsuri de prevenire a fraudelor şi abuzurilor.

Cazul nu e singular. Orădenii care închiriază biciclete de la Asociaţia Greeen Revolution, cu punct de lucru în Parcul 1 Decembrie, sunt şi ei victimele abuzului. Contractul de închiriere, pus la vedere, prevede că pe lângă taxa de 4 lei pe oră clientul trebuie să lase gaj actul de identitate. Tânăra care păzeşte bicicletele spune că e contractul vechi. "L-am păstrat doar pentru că arată că suntem operator de date personale", se scuză femeia.

Deşi susţine că doar ia datele din actul de identitate, după care  îl returnează solicitantului, îi vine greu să explice prezenţa pe masă a două buletine "rechiziţionate". "Sunt ale colegilor...". Minciună inutilă, deoarece legea nu face excepţii pentru angajaţi sau colaboratori. Care, şi ei, sunt obligaţi să aibă actele asupra lor!

"Orădeanul are dreptate"

Practic, aproape că nu există instituţie sau firmă din Oradea care să nu ceară vizitatorilor actul de identitate. Aşa se întâmplă la Prefectură, la Pompieri, Jandarmi sau Poliţie de Frontieră, la companii precum Adeplast, Holcim sau Sinteza. După caz, portarii notează în caiet numele vizitatorului, ora sosirii şi cea a plecării. Primăria e singurul loc unde buletinul rămâne "amanet" la poartă până la plecarea deţinătorului.

07_Ilie_Bolojan_bihoreanul.jpgPrimarul Ilie Bolojan (foto) consideră acest lucru normal. "La orice minister din România eşti obligat să îţi laşi actul de identitate la intrare şi îl recuperezi la plecare", argumentează el. Totuşi, edilul i-a ordinat directorului administrativ, Mircea Oaie, să caute alternative. "În afara înţepăturilor, cred că orădeanul are dreptate", a scris Bolojan pe reclamaţia transmisă spre soluţionare subalternilor săi.

Deci, se poate...

Ca urmare a sesizării, începând din 3 noiembrie procedura va fi modificată. "Cetăţenii care caută un anumit funcţionar vor aştepta în holul clădirii să vină cineva să-i conducă. Va creşte timpul de aşteptare, dar nu avem ce face", spune Mircea Oaie.

Prin excepţie, vor mai primi carduri de acces doar vizitatorii fără "comitet de întâmpinare". Aceştia vor prelua cartela pe semnătură, iar în cazul în care o pierd, o vor plăti. "O cartelă costă cam 3 lei. Vom cere Consiliului Local să introducă o taxă specială de 20 lei care va fi imputată celui care nu predă cartela". Potrivit directorului, sumele vor fi impuse prin Serviciul Impozite, iar din banii încasaţi vor fi cumpărate alte cartele.

Procedura e mai complicată, dar măcar legală. Se ştie, toate abuzurile au fost la început mici. Iar primul pas e să afli unde stă şi cum îl cheamă pe cârcotaş...