Şeful PSD Bihor, Ioan Mang, deputatul Dumitru Gherman, tot de la PSD, precum şi subprefectul Iulius Delorean (prefectul Ioan Mihaiu fiind plecat în vacanţă), au asistat joi, la Prefectura Bihor, la o nouă semnare a unui contract între Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, reprezentată de directorul Narcis Neaga, cu o asociere de firme de construcţii pentru continuarea lucrărilor la tronsonul 3C al Autostrăzii Transilvania, cel care ar trebui să traverseze judeţul Bihor, dar la care lucrările au fost abandonate în anul 2009.

5,35 din 60,25

Spre deosebire de precedentul contract, semnat în 2015 tot la Prefectura Bihor, şi tot de Narcis Neaga, cu o asociere de firme din Spania, de data aceasta nu mai este vorba de întregul tronson, în lungime de 60,25 kilometri, de la Borş la Suplacu de Barcău, ci de un singur lot, în lungime de numai 5,35 km, între frontiera cu Ungaria şi satul Biharia, lângă Oradea.

Potrivit explicaţiilor tehnico-financiare prezentate de directorul de achiziţii al CNAIR, Horia Nicolae, prezent şi el la festivitate, este vorba despre lotul 3 al secţiunii 3C, care va porni de la graniţa cu Ungaria, prin Satu Nou, şi va ajunge până la Biharia, presupunând realizarea unui nod rutier (pentru legătura cu viitoarea centură metropolitană a Oradiei), a cinci bretele şi a trei pasaje.

Valoarea contractului este de 134,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro, durata de execuţie fiind de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie va fi de 10 ani.

„Aveam o problemă”

„Data trecută când am semnat contractul aveam o problemă, ce ne facem că terminăm mai repede decât vecinii noştri”, a spus directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, referindu-se la semnarea contractului din 2015 cu asocierea de firme spaniole Corsan – Corvian. „După 4-5 luni am ajuns la concluzia că au avut (n.r. – constructorii spanioli) un singur scop, să-şi ia avansul. Ei erau de fapt într-o stare de faliment în ţara lor”, a mai spus Neaga. „De data aceasta este o firmă românească, care lucrează foarte bine, am avut o experienţă foarte bună de colaborare şi pe DN 76”, i-a lăudat şeful CNAIR pe cei din grupul de firme Selina.

„L-am întrebat acum pe domnul Rus ce facem, că de data asta vecinii ne-au luat-o înainte, şi am ajuns la concluzia că ne vom da mâna cu ei pe autostradă la graniţă”, a mai spus şeful CNAIR.

„De multă vreme nu ne-am mai văzut”

Patronul Selina, grup din care firma Trameco s-a asociat cu societatea slovacă Vahostav SK AS, Beniamin Rus, şi-a exprimat bucuria că iese din nou la rampă după ce săptămâna aceasta Curtea de Apel a decis rejudecarea de la zero a procesului de corupţie în care, împreună cu fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Alexandru Kiss, a fost condamnat la închisoare.

„Salut toată presa, pentru că de foarte multă vreme nu ne-am mai văzut. E un moment crucial pentru noi”, a spus Rus, amintind că de 15 ani firmele sale tot încearcă să câştige licitaţii pentru autostrăzi. „Noi avem şi capacitatea, şi dorinţa de a realiza lucrarea. În situaţia în care lucrurile merg, şi ar trebui să meargă lin, noi nu avem nicio emoţie în ce priveşte acest lot, şi nu numai acest lot”, a spus patronul Selina.

Acesta şi-a mai exprimat dorinţa „de a aduce înapoi oamenii cu care am lucrat”, plecaţi la muncă în străinătate, în caz contrar „altă variantă ar fi să aducem muncitori de afară”.

Restul, în aşteptare

În ce priveşte lotul 3C3, între Chiribiş şi Biharia (28,55 km, valoare 29 milioane euro fără TVA), pentru care aceeaşi asociere Trameco-Vahostav a câştigat licitaţia în octombrie, şeful CNAIR a amintit că rezultatul a fost contestat de asocierea dintre firma austriacă Strabag şi Straco din Bucureşti la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi demersul i-a fost respins, având însă posibilitatea să conteste mai departe, în justiţie, termenul expirând vineri, 14 decembrie. „Dacă mâine nu depune contestaţie (n.r.  – în instanţă), mâine vom semna contractul şi pentru acest lot”, a spus Neaga.

De asemenea, referitor la cel mai mare lot, cel între Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, valoare 69 milioane euro), Neaga a spus că „încă este în evaluare”, adică nu a fost atribuit, urmând ca acest lucru să se întâmple anul viitor.

Din... programul de guvernare!

În fine, deşi construirea Autostrăzii Transilvania între Borş şi Braşov a început în 2004, în guvernarea Adrian Năstase, şeful CNAIR a afirmat că o parte din ea face parte – nici mai mult, nici mai puţin – din celebrul... program de guvernare, şi a afirmat că va fi finalizată, fără a preciza câţi kilometri, până în 2020. „Având în vedere că acest tronson (n.r. – neprecizat) face parte din programul de guvernare, vom face tot ce trebuie pentru a-l finaliza la timp”, a spus Narcis Neaga.

„Toţi cei suntem prezenţi aici ne vom strădui să urmărim lucrările, să dăm tot sprijinul constructorilor, astfel încât eforturile tuturor să contribuie la finalizarea lucrărilor. Dumnezeu să ne ajute!”, l-a completat şi şeful PSD Bihor, Ioan Mang. Ca şi când de Dumnezeu depinde...