Coada s-a format după miezul nopţii. Oamenii s-au trecut pe o listă în ordinea sosirii. Joi dimineaţă, în faţa Serviciului Paşapoarte aşteptau deja 105 persoane. "Dacă vrei, te trec. Poate ai noroc", îi spune bărbatul cu hârtia unui întârziat.

Nici el nu crede, însă, ce spune. Miercuri, serviciul a eliberat doar 57 de numere "la liber". Restul până la 100 au fost rezervate online de la începutul lui iulie, aşa că cei rămaşi pe dinafară se vor aşeza încă o dată la coadă, la noapte...

"Paşaportul nu-i obligatoriu!"

La ora 8:20, pe trotuarul din strada Dunării atmosfera e deja sufocantă. Soarele arde, betoanele s-au încălzit, iar oamenii înghesuiţi în rând dau în clocot. Mulţimea e formată din mame cu copii pe care vor să-i ducă în vacanţe peste hotare, bărbaţi încruntaţi veniţi "de afară" să-şi pună actele în regulă şi romi gălăgioşi, hotărâţi să plece din ţară. Voci din mulţime îl înjură pe primar. "Uite ce bine a rezolvat Bolojan cozile de la Paşapoarte! E mai rău ca pe vremea lui Ceauşescu!", zice cineva.

Când poarta enormă, ca de cetate, se deschide, mulţimea freamătă. "Toată lumea la perete! Nu intră nimeni în faţă!", ordonă un funcţionar flancat de jandarmi. Bărbaţii vociferează, mamele bârfesc, copiii cârâie. "Aşteptăm de azi-noapte!", protestează o voce. "Paşaportul nu-i obligatoriu! Aţi avut timp tot anul să-l faceţi!", aruncă funcţionarul. Mulţimea se revoltă. "Bine, mă, că-mi dai lecţii pe banii mei! Eu acuma pot, că am fost la muncă afară!", replică un bărbat.

Mulţimea i se alătură, iar jandarmii intervin. "Vă rog să vă calmaţi. Dacă vă amendez rămâneţi şi fără bani, şi fără paşaport!", îl avertizează unul pe-un tatuat din mulţime. "E a doua oară când stau la coadă!", strigă bărbatul. "Nu-i treaba mea! Vă calmaţi sau plecaţi", i-o taie jandarmul. Şi bărbatul se mai potoleşte...

"Aici eşti la Poliţie!"

Cozile de la Paşapoarte au explodat odată cu venirea vacanţei. Oamenii şi-au amintit că au nevoie de acte ca să circule prin lume şi au aglomerat toate cele trei ghişee. Două deservesc programările făcute dimineaţa, iar al treilea rezervările online. Solicitanţii şi funcţionarii sunt deopotrivă pachete de nervi.

Cei care stau la coadă nu vor să-i lase să intre pe cei care s-au programat online de teamă că sunt pile care se bagă în faţă, cei cu rezervări nu înţeleg cu ce au greşit, iar funcţionarii nu mai au răbdare să repete fiecăruia acelaşi lucru. "Stai cu spatele pe spătarul scaunului. Nu zâmbi, că nu pozezi pentru Facebook. Aici eşti la Poliţie!", îi spune o funcţionară unei fetiţe de 11 ani. Micuţa se întunecă la faţă. Ar plânge, dar îi e ruşine. Mama tace. Se teme să nu rămână fata fără paşaport. Oricum, îl va primi abia în august, când familia e deja în concediu.

Termenul lung de aşteptare, de circa două săptămâni, este şi motivul pentru care solicitanţii evită programările online. Dacă mai adaugi şi timpul de aşteptare a actelor, care se trimit prin poştă, solicitanţii vor putea ieşi din ţară cu paşaportul abia peste o lună.

Două luni de aşteptare...

Dacă la Serviciul Paşapoarte programările online se fac cu două săptămâni înainte, la RAR bihorenii care au de autentificat o maşină în vederea înmatriculării aşteaptă şi două luni. Vinerea trecută, spre exemplu, se făceau rezervări pentru 25 septembrie. Şi încă e bine! Reprezentanţele din Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj fac deja programări pentru octombrie. Mulţi şoferi îşi aduc maşinile pe platforme sau le lasă în poarta RAR, deoarece până le vine rândul la verificare le expiră numerele provizorii.

Oricum, chiar şi programat, solicitantul trebuie să se ceară o zi de la muncă. Timpul de aşteptare în faţa celor două linii de lucru este de circa 4 ore. Coada numără cam 30 de autovehicule încă de la prima oră. Bătuţi de soare în maşini, şoferii se enervează iute, trec în faţa celor care pleacă la toaletă sau la un suc, care protestează când se întorc, şi scandalul e gata! E nevoie de intervenţia oamenilor de ordine ca să se facă linişte.

"Aici tre’ să ai răbdare. Poţi prinde o zi în care scapi în trei ore sau alta în care s-o frece toţi şi ieşi după cinci ore", explică un geambaş de maşini proptit de portiera unui gipan. Vineri, timpul de aşteptare a fost chiar bun: cam trei ore şi jumătate...

Măsuri disperate

Confruntate cu valul de nemulţumiri, autorităţile încearcă să găsească soluţii pentru eliminarea cozilor. "Începând de luni vom prelungi de la două săptămâni la o lună perioada în care solicitanţii îşi pot alege o zi să se prezinte la ghişeu şi vom scurta de la 10 la 8 minute timpul de procesare a documentelor necesare pentru paşaport", spune managerul public al Prefecturii, Emil Berdie (foto).

Cap la cap, numărul de solicitări procesate ar creşte cu 116 pe săptămână, echivalentul unei zile de lucru. Măsurile sunt cu atât mai necesare cu cât este de aşteptat ca numărul solicitărilor să crească în august, când vine acasă grosul celor care lucrează în străinătate. "Cel mai bine ar fi ca solicitanţii să se programeze încă din străinătate, ca să se asigure că vor ajunge la ghişeu în perioada concediului fără să stea la cozi", spune managerul public.

Preventiv, Prefectura a anulat concediile angajaţilor Serviciului Paşapoarte şi a făcut demersuri pentru deschiderea încă unui post de lucru. "Aşteptăm răspunsul Direcţiei de Paşapoarte cu privire la furnizarea de echipamente pentru al patrulea ghişeu", spune Berdie.

Mai vor o linie... 

Măsuri similare au fost luate şi la RAR. Inginerii vor putea intra în concediu cel mult doi simultan, iar timpii de procesare vor fi pe cât posibil scurtaţi. "Problema este că există o limită a capacităţii de procesare. În spaţiul actual, cu două linii de lucru, nu poţi implementa mai mult de 100 de maşini pe zi", spune directorul reprezentanţei Bihor, Dan Crăciun (foto).

Pentru a creşte capacitatea de lucru, acesta a cerut structurii centrale echiparea unei a treia linii. "Investiţia a fost aprobată, dar lucrările vor dura. Nu este doar de montat un aparat. Trebuie săpat canal tehnic, montate standuri pentru verificarea gazelor, frânelor şi seriilor, iar asta va dura", spune directorul. Aşadar, a treia linie va fi operaţională în cel mai bun caz la sfârşitul anului, iar dacă nu, la anul.

Poate până atunci piaţa de maşini second-hand se va satura ori legislaţia privind poluarea va redeveni restrictivă, iar valul de importuri se va opri de la sine. Şi odată cu el se vor rări şi cozile...


INVAZIA RABLELOR

S-au înmulţit maşinile şi şoferii!

Eliminarea taxei de poluare, în luna februarie, a declanşat un val de importuri de maşini second-hand. În numai şase luni, în Bihor au fost înmatriculate 21.498 maşini aduse din străinătate, iar parcul auto al judeţului a crescut cu 16.413 autovehicule, până la 226.000 unităţi. La fel, numărul posesorilor de permise de conducere a crescut cu peste 4.000, ajungând la 221.978 de persoane. "Maşinile au devenit mai accesibile, şi probabil părinţii au fost mai dispuşi să cumpere una pentru tinerii din familie, ca să aibă ce conduce dacă îşi iau permisul", explică şeful Serviciului Permise şi Înmatriculări, Alexandru Laza (foto).

De altfel, piaţa auto este deja plină. "Preţul maşinilor a scăzut. Un Opel din 2001-2002, pe care înainte îl dădeai cu 2.300 euro, acum nu-i sigur că trece cu 2.100 euro", spune un samsar, plângându-se că vânzătorii se bat pe locurile din Ocska şi că o maşină se vinde în circa trei luni.