De anul viitor, vor fi ceva mai puține mașini care să circule pe șoseaua de centură a Oradiei. O parte dintre locuitorii orașului, dar și șoferii care vin dinspre Cluj și se îndreaptă spre Băile 1 Mai, Băile Felix ori Deva, precum și cei care vin dinspre DN 76 pentru a merge spre Cluj vor putea folosi o nouă „scurtătură”.

Este vorba despre noul drum de legătură dintre Oradea și Sânmartin, unde constructorii au început lucrările, finanțate cu fonduri UE și care trebuie finalizate în următoarele 12 luni.

Ordin de începere

La patru luni de la semnarea contractului de execuție, pe 6 iunie, ordinul de începere a lucrărilor la drumul de legătură dintre Oradea și Sânmartin, care va ocoli centrul de comună și Băile Felix, a fost dat marți, 18 octombrie, în aceeași dimineață pe șantier fiind prezenți reprezentanți ai Consiliului Județean Bihor, între care și președintele Ilie Bolojan, și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în frunte cu directorul general Cristian Pistol.

„Marcăm începerea lucrărilor în condițiile în care la Oradea se desfășoară azi o ședință a comisiei tehnice româno-maghiare în transporturi”, a explicat Bolojan prezența mai multor directori din CNAIR, cu care CJ Bihor a convenit, printr-un protocol încheiat anul trecut, realizarea drumului de legătură dintre Oradea și Sânmartin.

De aproape 149 milioane lei

Directorul general al Erbașu Transilvania, firmă care în asociere cu Vahostav SK (din Slovacia) și Pro Cons Group SA a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția noului drum, a prezentat câteva dintre caracteristicile lucrării în valoare de 148,940 milioane lei.

Potrivit explicațiilor lui Călin Roman, proiectul prevede construirea a 8 kilometri de infrastructură rutieră, din care 5,7 km drumul propriu-zis, diferența fiind două bretele de legătură cu drumurile naționale DN 1 (pe centura Oradiei) și DN 76.

Concret, șoseaua care va avea o bandă pe sens și piste pentru bicicliști va porni din dreptul hotelului Transit de pe centura Oradiei, unde va fi amenajat un pasaj suprateran, va străbate câmpurile din spatele fostului CET II, va trece pe lângă Băile 1 Mai, va ocoli localitățile Sânmartin și Băile Felix pentru a ieși în DN 76 Oradea – Deva.

De precizat că la ieșirea din Felix în DN 76, drumul se suprapune, pe circa 400 de metri, cu o zonă în care s-au construit case, fără însă ca proiectul să prevadă demolări.

„Ne așteptăm ca anul viitor lucrarea să fie recepționată”, a spus Roman, în condițiile în care, potrivit contractului, durata de execuție este de 12 luni din momentul ordinului de începere, adică din 18 octombrie.

De altfel, întrucât finanțarea este asigurată din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare, banii trebuie cheltuiți înainte de sfârșitul anului viitor, până când acestea sunt disponibile.

„Cu CJ Bihor avem multe parteneriate”

„Mă bucur să văd un antreprenor serios, asta înseamnă că premisele respectării contractului sunt ca îndeplinite”, a spus, la rându-i, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

Acesta a lăudat parteneriatele cu Consiliul Județean Bihor, încheiate de pildă pentru realizarea șoselelor de centură Aleșd și Beiuș, dar și a viitorului Drum Expres Oradea – Arad. „Cu Consiliul Județean Bihor avem multe parteneriate, asta nu poate decât să ne bucure, când văd că dânșii sunt aplecați pe această problematică (n.r. – a modernizării infrastructurii rutiere) și că lucrurile nu trenează, ci se realizează”, a spus directorul general al CNAIR.

Cristian Pistol, însoțit de secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș, fostul director al Asociației Zona Metropolitană Oradea, de două directoare din CNAIR și de directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Eugen Cecan, a fost prezent marți la Oradea pentru a participa la o ședință a comisiei tehnice româno-ungare în transporturi, pe a cărei agendă se află aprobarea unui drum expres în județul Satu Mare către țara vecină, dar și extinderea proiectului Drumului Expres Oradea – Arad cu aproximativ 7 kilometri spre viitorul Punct de Trecere a Frontierei Salonta II, la solicitarea autorităților de la Budapesta.

De altfel, proiectul DX Oradea - Arad, aflat în lucru, este proiectul cu cea mai mare valoare, de peste 1,5 miliarde euro, preluat de la CNAIR de CJ Bihor, în colaborare cu Primăria Oradea, cu Consiliul Județean și Primăria Arad.

Vezi mai jos imagini din dronă cu traseul noului drum!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!