Administratorul şi contabila Asociaţiei Lalescu D29, soţ şi soţie, şi-au stabilit singuri salariile şi s-au premiat între ei. Cei de la Asociaţia 116 Vest Rogerius, aşijderea.

Administratoarea asociaţiilor Dacia 153, Columna 109 B şi 349 au condus o contabilitate dublă, băgându-şi în buzunar peste 200.000 de lei din banii locatarilor...

Şi exemplele ar putea continua. Vina, însă, zic oamenii legii, e chiar a locatarilor, care sunt neglijenţi şi nu se implică în activitatea asociaţiilor din care fac parte, lăsându-şi banii pe mâna unor administratori "cu lipici" pe degete.

Probleme şi probleme

De la începutul anului, Poliţia a adunat 30 de reclamaţii de la orădenii care îşi suspectează administratorii şi casierii de delapidare. Numărul e mare, în condiţiile în care pe tot parcursul anului trecut s-au înregistrat numai 10 cauze privind gestionarea frauduloasă a asociaţiilor de proprietari.

Alarmant e acum că în majoritatea dosarelor suspiciunile locatarilor sunt întemeiate. În două dosare, ancheta a şi fost finalizată, administratorii fiind trimişi în judecată pentru furtul a 115.000 de lei din fondurile comune. Alţi opt administratori şi contabili au fost puşi sub urmărire penală, pentru că au cheltuit în interes personal 548.700 de lei din banii oamenilor.

"În 19 dosare, cercetările se află în fază incipientă, dar deja se estimează un prejudiciu de peste 1.000.000 de lei", spune agentul şef Dănuţ Dem, din cadrul Serviciului de Investigare a Fraudelor (SIF) al Poliţiei Bihor, care se ocupă de respectivele dosare.

Delapidări cu acoperire

În majoritatea cazurilor, poliţiştii au stabilit că administratorii şi casierii au condus contabilităţi duble, au decontat cheltuieli fictive, au făcut lucrări de reparaţii favorizând firme cu care s-au înţeles în prealabil în interes personal, s-au împrumutat din conturile asociaţiei ori şi-au fixat salarii şi prime ilegal, fără înştiinţarea proprietarilor în adunarea generală, aşa cum ar fi fost obligaţi prin Legea 230/2007 care reglementează activitatea asociaţiilor.

Un exemplu tipic este cel al Dănuţei Rad, administratoarea Asociaţiei Dacia 153 în perioada 2004-2009, care a sustras 64.000 de lei din fondurile asociaţiei iar apoi, pentru a-şi acoperi furtişagurile, a înregistrat facturi fictive în contabilitate. Acelaşi lucru l-a făcut şi Viorica Ambro, la Asociaţia de proprietari 349, acuzată că a cheltuit pentru sine 51.000 de lei din banii locatarilor, dar şi Angela Strugăreanu, administratoarea Asociaţiei Columna 109B, trimisă în judecată pentru o delapidare de 67.000 de lei.

În familie

Mai gravă e situaţia asociaţiilor Sovata 35, Slatinei 23, Antonescu P63 şi Antonescu P64. La acestea, administratoarea, una şi aceeaşi persoană, a încasat cheltuielile comune în valoare de peste un milion de lei, însă din luna iunie a anului trecut nu a mai achitat furnizorii de utilităţi. Iar proprietarii au dat-o pe mâna Poliţiei abia la începutul acestui an.

Prejudiciul e dublu în cazul Asociaţiei Petre Ispirescu 228, unde locatarii au reclamat faptul că 2,2 milioane de lei achitaţi de ei pentru utilităţi ar fi fost cheltuite în alte scopuri de preşedinta Doina Chilba şi de contabila Adina Balogh, cea din urmă, culmea, fiind de profesie... poliţistă. Cele două au fost reclamate atât la Primărie cât şi la Poliţie, iar în prezent s-a dispus efectuarea unei expertize financiare pentru evaluarea pagubei.

Problemele nu se opresc aici. Poliţiştii au descoperit că unele asociaţii au devenit adevărate afaceri de familie, soţii arogându-şi funcţiile de administrator şi de casier-contabil, şi stabilindu-şi singuri salariile şi premiile. Ca de pildă administratorul şi contabila Asociaţiei Lalescu D29 şi cei de la Asociaţia 116 Vest Rogerius, cercetaţi tot pentru delapidare.

Furaţi din comoditate

Poliţiştii afirmă însă că vina pentru furturile comise aparţine şi cenzorilor asociaţiilor care, sub pretextul că au doar funcţii onorifice, nu se implică în administrarea acestora şi nu verifică modul în care administratorul şi contabilul gestionează bunurile comune.

În timpul anchetelor, oamenii legii au descoperit la asociaţiile verificate o adevărată debandadă. Pe lângă salariile şi primele ilegale auto-acordate, în multe cazuri s-au descoperit facturi pentru reparaţii umflate, chitanţe duble, procese-verbale de recepţie fictive.

"La unele asociaţii, registrele de casă nu sunt conduse corect, la altele nu există deloc. La Asociaţia D30, de exemplu, registrul de casă nu s-a mai completat din ianuarie 2008", spune agentul-şef Dem.

La raport

Problemele grave i-au obligat şi pe reprezentanţii Primăriei să ia măsuri serioase pentru prevenirea fraudelor. Săptămâna trecută, inspectorii Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari au cerut Poliţiei o adresă cu toţi administratorii cercetaţi penal, pentru a le retrage dreptul de a mai îndeplini această funcţie.

06 Ile_1.jpgTotodată, preşedinţii celor 800 de asociaţii din Oradea au fost notificaţi să convoace adunarea generală ordinară anuală, pentru ca proprietarii să fie informaţi cu privire la deciziile luate şi la situaţia financiară. În caz contrar, riscă amenzi între 500 şi 3.000 de lei. "E normal ca oamenii să ştie ce se întâmplă, să poată lua măsuri din timp, nu după ce administratorul a fugit cu banii", spune Cristian Ile (foto), consilier în cadrul compartimentului.

Pentru că în caz contrar, de cele mai multe ori s-ar putea să fie prea târziu...


MAI MICI, MAI UŞORI
Facturi pe net

Ca măsură de protecţie împotriva fraudelor, primarul Ilie Bolojan vrea să determine orădenii să spargă marile asociaţii de proprietari şi să înfiinţeze unele mai mici, la nivel de bloc, deoarece acestea sunt mai uşor de gestionat, dar şi de verificat.

Totodată, primarul a dispus ca pe site-ul Electrocentrale şi pe cel al Companiei de Apă să fie publicate listele asociaţiilor datornice, precum şi valoarea facturilor curente. "Proprietarii trebuie să fie informaţi despre datorii, pentru a nu exista suspiciuni legate de modul în care le sunt calculate cheltuielile comune", spune Cristian Ile, consilier în cadrul Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari din cadrul Primăriei.