Claudiu e din Oşorhei, Florin din Beiuş, iar Nelu din partea Aleşdului. Bărbaţii evită să îşi dea numele, de parcă ar fi ruşinea lor. Înfofoliţi ca nişte mumii, aşteaptă în faţa Serviciului Înmatriculări, aşezaţi pe scaune aduse de acasă şi sporovăind cât e noaptea e lungă.

"Eu n-am nicio treabă cu taxa auto, totul e în regulă, dar am fost aşa de prost că am înscris înstrăinarea maşinii în talon, cum zice legea, fără să ştiu ce cozi sunt la Înmatriculări. Am mai stat o dată, dar n-am prins număr de ordine, iar dacă nu trec maşina pe mine în 30 de zile şi mă opreşte în trafic Poliţia îmi poate lua talonul", spune Florin. Şi ca el sunt mulţi....

"Trăim în România..."

Eliminarea de la 1 februarie a timbrului de mediu, adică a sumei datorate de proprietarii maşinilor pentru emisiile poluante ale acestora, a creat un val fără precedent de înmatriculări auto. Oamenii se aşază la rând de seara ca să-şi treacă pe numele lor maşini pe care fie le cumpăraseră cu contracte de comodat, ca să nu plătească taxa, fie le-au adus de curând din străinătate. Şoferii vin cu scaune şi pături, aşteptând toată noaptea la uşa Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din strada Republicii.

Pentru cele 120 de numere de ordine eliberate joi dimineaţă, solicitanţii s-au aşezat la coadă încă de miercuri seară, de la 19. Bărbaţii se aliniază în spatele gardului de fier montat de jandarmi şi se trec pe o listă în ordinea sosirii. "Cine vrea mai poate merge la un ceai, la o cafea, 15 minute, dar nu mai mult, că îşi pierde rândul", explică Claudiu.

Bărbatul are de înmatriculat o maşină cumpărată anul trecut pentru care până luna aceasta ar fi datorat o taxă de poluare de 2.500 lei. A fost nevoit să-şi ceară o zi liberă de la muncă pentru a-şi face actele. "Dacă eram în Germania ne trimiteau numerele de înmatriculare acasă. Aşa, stăm la coadă, că trăim în România...", spune resemnat.

Oamenii rabdă un frig de crapă pietrele. La ora 4 dimineaţa apar jandarmii puşi să menţină ordinea, după care coada se lungeşte treptat, pe cum ajung şi alţi şoferi din toate colţurile judeţului. "Vin tocmai de la Vaşcău. Bine că este Poliţie în orice oraş, dar actele maşinii poţi să le faci numa’ la Oradea", protestează un bărbat.

100 de lei şi o masă caldă...

Claudiu Pop, prefect al județului BihorDimineaţa la 8, când şeful Serviciului Înmatriculări, Alexandru Laza, şi managerul public al Prefecturii, Emil Berdie, ies să împartă numerele de ordine, coada adună cam 130 de persoane. Programările sunt date în ordinea în care solicitanţii s-au aşezat la rând. Lista de peste noapte este doar ca să nu se certe oamenii pe locuri. "Fiecare primeşte un număr de ordine pe care e trecut numele său, ca să nu-l poată vinde altcuiva", spune prefectul Claudiu Pop (foto).

Metoda reduce, dar nu elimină specula. Seară de seară, un boschetar se pune la rând al 20-lea pentru 100 de lei şi o masă caldă. Nu trebuie să fie prea în faţă, ca să nu primească o programare la prima oră, dar nici prea în spate, ca să nu fie obligat "clientul" să aştepte la coadă. Dimineaţa, când îi vine schimbul, adică adevăratul proprietar de maşină, nu protestează nimeni. "Lasă-l, săracu’, sunt bani munciţi. A îngheţat toată noaptea, merită o ciorbă", zice un bărbat.

Cele 120 de numere de ordine se epuizează în 15 minute. Consilierul local Teofil Filimon, al 81-lea la rând, a prins programare de la ora 14. "Am venit la 6 dimineaţa, m-am scris pe listă, am fost să beau o cafea, am revenit pentru numărul de ordine şi o să mai revin cu actele la prânz", spune consilierul. La 8:20, în faţa Serviciului Înmatriculări mai sunt doar jandarmii consemnaţi la post până la ora 10. Toate numerele de ordine s-au epuizat. Au rămas fără programări doar cei care s-au pus la coadă după ora 7:30.

Invazia rablelor

Alexandru Laza, șeful Serviciului Permise și Înmatriculări BihorCererile de înmatriculări depăşesc cu mult posibilităţile de procesare ale Serviciului. "Sunt multe maşini introduse în circulaţie pe excepţii de la plata taxei de mediu, menţinute pe fostul proprietar sau pe partaj. Toate maşinile care nu se puteau înmatricula până la 1 februarie intră acum în legalitate. Totuşi, eu zic că valul mare a trecut şi că în două luni vom reintra în normal", spune comisarul şef Alexandru Laza (foto).

Numai în Oradea au fost declarate spre impozitare anul acesta încă 2.500 de maşini, de două ori mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. "Majoritatea sunt maşini vechi pe care proprietarii le-au cumpărat folosind tot felul de subterfugii ca să evite taxa de mediu şi pe care acum le declară", spune Sorin Iacob, director adjunct al Direcţiei Economice din Primărie. La acestea se adaugă, însă, şi un val de maşini aduse acum din străinătate la mâna a doua.

În ultimele două săptămâni au fost aduse în România peste 38.000 maşini second-hand, 70% fiind vechi de 10-17 ani. "Din februarie, volumul de muncă s-a dublat faţă de luna trecută", spune Roxana Nica, purtătorul de cuvât al Registrului Auto Român. Vineri, la prânz, bihorenii care doreau să-şi ducă maşinile pentru verificări erau programaţi abia pe 25 martie. Programările ar fi fost făcute şi pentru aprilie, dar reprezentanţa din Bihor a hotărât să lucreze şi în weekend, ca să reducă termenul de aşteptare. "Începând din 18 februarie, vom lucra cu program normal patru sâmbete la rând. Dacă va fi nevoie, vom prelungi acestă perioadă", spune directorul RAR Bihor, Dan Crăciun.

Peste două săptămâni!

Soluţie specifică ţărilor civilizate, programarea prin internet la instituţiile publice, tocmai pentru ca oamenii să nu stea la cozi, ridică probleme mari în România. "Din cinci ghişee, două le-am rezervat pentru a deservi programările făcute online. Nu putem aloca mai multe, pentru că nu toată lumea are internet", spune prefectul Claudiu Pop.

Vineri, la ora 13, programul de lucru al celor două ghişee era ocupat până în 1 martie, dar data este estimativă. "Verificăm manual şi ştergem toate programările false. Am avut un caz în care, din neştiinţă sau din răutate, aceeaşi persoană a făcut 27 de rezervări online, blocând locurile, şi apoi nici nu s-a prezentat la ghişeu", arată prefectul.

Perioada de aşteptare de aproape două săptămâni este probabil motivul pentru care mulţi bihoreni preferă să-şi testeze răbdarea şi rezistenţa pentru a forma cozi de cu seară. Dacă în comunismul idealist oamenii stăteau la rând pentru lapte, ulei sau zahăr, iar în occidentul consumerist aşteaptă la magazine pentru ultimul tip de Iphone sau pentru reducerile de Black Friday, în democraţia originală românească s-a inventat coada birocratică. Stai în ger pentru hârtii...


LA UN CLICK DISTANŢĂ
Încercaţi online!

Prefectura Bihor a lansat platforma pentru programări online la Înmatriculări şi la Paşapoarte începând din 1 februarie. Doritorii trebuie să acceseze site-ul www.prefecturabihor.ro, să intre în secţiunea "meniu" şi să selecteze "serviciul dorit". Apoi, solicitantul introduce data, ziua şi ora la care vrea să se prezinte la ghişeu, precum şi numele, numărul de telefon şi adresa de e-mail la care poate primi confirmarea programării.

Programările se fac în timpul de lucru al celor două servicii publice, între orele 8-16, la interval de 10 minute pentru paşapoarte şi de 12 minute pentru înmatriculări. Până săptămâna trecută, programările se puteau face cu cel mult 10 zile înainte, pentru a nu fi rezervate în fals, dar urmează ca termenul să fie extins treptat la o lună. Persoanele care fac rezervări multiple îşi pierd dreptul de a se mai înscrie în sistem. Vinerea trecută un individ figura interzis la programare până pe 1 aprilie deoarece îşi făcuse concomitent 7 programări online.