Managerul interimar al Spitalului Judeţean Carmen Pantiş, directorul medical Călin Hozan, directorul economic Emil Muţ Popovici şi directorul de îngrijiri medicale Florin Rob au susţinut, miercuri, în prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean Radu Ţîrle, o conferinţă de presă în care au anunţat o mulţime de noutăţi de interes pentru pacienţi şi personalul spitalului.

În debutul întâlnirii, Ţîrle a dat asigurări că CJ va coopera cu Primăria Oradea pentru o strategie sanitară comună, însă doreşte să afle şi părerea primarilor, a medicilor şi a personalului mediu sanitar din spitalele orăşeneşti, aşa încât viitoarea configurare a Spitalului Judeţean să ţină cont că acestea trimit pacienţi din judeţ.

Mutarea Oncologiei, proces de durată

Carmen Pantiş, managerul interimar al Spitalului Judeţean, a ţinut să explice jurnaliştilor că, deşi unitatea pe care o conduce va ţine cont de strategia Primăriei, acest lucru nu înseamnă automat că ea va fi aplicată ad-literam, deoarece trebuie să se ţină cont atât de opinia medicilor, cât şi de condiţiile obiective din spital.

Concret, în ceea ce priveşte transferarea secţiei de Oncologie de la Staţionar II al Spitalului Judeţean la Municipal, operaţiune pentru care Primăria Oradea deja a primit fonduri de la Ministerul Sănătăţii, nu se va face prin simpla mutare a paturilor, pacienţilor şi cadrelor medicale. "Oncologia nu se poate muta pe porţiuni, se va muta doar atunci când Spitalul Municipal va fi în stare să preia şi partea de radioterapie şi de îngrijiri paliative, căci numai aşa are sens, iar acest lucru nu poate fi făcut peste noapte", a spus doctoriţa Pantiş, adăugând că, dat fiind specificul secţiei de Oncologie, municipalitatea va trebui să construiască o clădire separată pentru viitorul accelerator de particule cu care se vor trata afecţiunile canceroase, iar pentru aceasta e nevoie de avize speciale inclusiv de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.

CT-ul, în funcţiune

De asemenea, managerul Spitalului Judeţean a arătat că, începând de miercuri, a fost pus în funcţiune Computerul Tomograf primit ca donaţie la începutul anului, dar al cărui tub era defect. "Mulţumim domnului ministru Cseke Attila şi domnului preşedinte al CJ Ţîrle pentru sprijinul financiar acordat, şi fără de care nu puteam înlocui tubul defect atât de repede", a spus Pantiş, precizând că suma necesară a fost de 58.000 euro.

Totodată, doctoriţa Pantiş a afirmat că împreună cu ceilalţi colegi din conducerea Spitalului şi cu responsabilii de la CJ se va elabora un proiect pentru obţinerea de fonduri europene cu care să se amenajeze un bloc operator unic. "Dacă vom reuşi acest lucru, vom avea un bloc operator unic, cu 10 săli de operaţie moderne, în condiţiile în care în prezent există secţii şi specializări care nu au propriile săli de operaţie", a explicat Carmen Pantiş.

Neurologie de elită

Managerul interimar a mai anunţat că, de la 1 septembrie, la etajul al VIII-lea al Spitalului este funcţională secţia de Neurologie, pe scheletul căreia se va înfiinţa un aşa-numit Centru Stroke, în condiţiile în care, în prezent, în tot Bihorul nu există nicio posibilitate de intervenţie în cazul accidentelor vasculare cerebrale, iar la Judeţean nu exista nici măcar o linie de gardă de Neurologie.

Carmen Pantiş a arătat, de asemenea, că este nemulţumită de starea ambulatoriului, şi a spus că pe viitor acesta va fi integrat Spitalului. "Condiţiile din clădirea fostei secţii de Boli Dermato-venerice este complet improprie, astfel că vom amenaja un ambulatoriu integrat, în actualul spaţiu al secţiei de Urologie (n.r. - în partea din faţă a Spitalulului)", a spus managerul interimar.

Doctoriţa Pantiş a ţinut să risipească şi zvonurile privind desfiinţarea Staţionarului II. "Chiar dacă vom muta Oncologia la Municipal, acolo (n.r. - adică la Staţionar II) mai avem secţii foarte importante care vor funcţiona în continuare, precum Recuperarea, Endocrinologia, Reumatologia, Dermatologia, ORL-ul, Oftalmologia, Chirurgia toracică...", a spus managerul interimar.

Şefii de secţii, responsabilizaţi şi cu mai multă putere

Directorul medical al Spitalului Judeţean, Călin Hozan, a accentuat faptul că, de la instalarea noii conduceri, nicio decizie nu a mai fost luată arbitrar de către manager. "Înainte de a lua vreo hotărâre, totdeauna ne consultăm cu medicii şi personalul mediu. Nicio decizie nu se mai ia în afara Consiliului Medical", a spus Hozan.

El a anunţat că actuala conducere vrea ca pe viitor şefii de secţii să aibă propriile lor bugete, aşa cum dealtfel legea prevede de câţiva ani (dar cum nu s-a făcut niciodată până acum), şi tot şefii de secţii vor face parte din comisiile de organizare şi desfăşurare a concursurilor la angajarea de personal.

Apropo de angajări, Hozan a anunţat că în urma deblocării unor posturi din sistemul sanitar de către Ministerul Sănătăţii, Spitalul Judeţean va putea angaja 27 de medici şi asistente, prioritate având Unitatea de Primire a Urgenţelor. Directorul medical a fost completat de directorul de îngrijiri, Florin Rob, care a explicat şi motivul: "Anul acesta, am avut zilnic o medie de 200 de primiri la UPU, iar în august cifrele au urcat chiar şi până la 286 pacienţi pe zi la UPU, deci e normal ca primele angajări să se facă acolo", a spus Rob.

Călin Hozan a mai arătat că actuala conducere a Spitalului intenţionează să reconfigureze unele secţii, în sensul extinderii unor secţii intens solicitate, precum Cardiologia Intervenţională şi Neurologia Intervenţională.

Controale la bucătărie, de trei ori pe zi

Directorul de îngrijiri, Florin Rob, a declarat că odată cu schimbarea fostei conduceri a spitalului a crescut şi preocuparea pentru îmbunătăţirea calităţii hranei şi a curăţeniei. "Ceea ce ţine de curăţenie, nu vreau să ne lăudăm, dar este mult peste ce a fost anul trecut. Acum curăţenia este clar mai bună, iar asta au constatat-o şi organele de control", a spus Rob.

La fel, directorul de îngrijiri a afirmat că acum se fac "controale repetitive, de trei ori pe zi", ceea ce a dus la ameliorarea hranei. Mai mult, potrivit spuselor lui, există şi o exigenţă mai mare faţă de furnizori în condiţiile în care unii dintre aceştia "obişnuiau să ne livreze mâncare nu expirată, dar de proastă calitate, sau carne decongelată, care trebuia să fie congelată".

"Vrem să facem meniuri care să nu se repete mai devreme de cinci zile, dat fiind că aceasta e durata medie a spitalizării", a spus Rob.

În fine, directorul de îngrijiri a declarat că există şi preocuparea ca, peste puţin timp, externarea pacienţilor să se facă la fel ca în orice spital civilizat. "Dorim să conducem pacienţii externaţi până în parcare, pe cărucior, măcar pe cei care au stat la Cardiologie, Chirurgie, Ortopedie, ca să nu se mai chinuie împreună cu aparţinătorii până la maşini", a spus Florin Rob.

În completarea sa, preşedintele CJ Radu Ţîrle a anunţat că, încă din primele zile de la preluarea Spitalului Judeţean, Direcţia Tehnică a CJ a început să lucreze pentru un proiect de amenajare a unei parcări în spatele spitalului. "Deocamdată, colegii de la Serviciul Patrimoniu caută la Cadastru să vadă cine sunt proprietarii terenului, fie ca să-l cumpărăm, fie să-l expropriem, pentru a putea face parcarea", a spus Ţîrle. Cum se ştie, în prezent, doar cadrele medicale au o parcare interioară în faţa spitalului, alte câteva 30-40 de locuri fiind permanent ocupate de riveranii care locuiesc în blocurile din apropiere sau de cadre medicale, bolnavilor nerămânându-le decât să facă "ture" în căutarea unui loc de parcare.

Paradox : datoriile au fost plătite, dar sunt în creştere

Directorul economic al Spitalului Judeţean, Emil Muţ Popovici, a dat şi el raportul în ceea ce priveşte starea financiară a unităţii. "Ieri (n.r. - marţi) s-au plătit cu ajutorul Ministerului Sănătăţii toate arieratele, în valoare de 13,828 milioane lei", a spus Popovici, explicând că este vorba despre datoriile acumulate la furnizori până la data de 1 iulie, când spitalul a fost preluat de CJ. Asta nu înseamnă, însă, că unitatea nu are în continuare datorii la furnizori, a precizat directorul, arătând că acestea sunt de 6 milioane de lei şi reprezintă contravaloarea medicamentelor şi a materialelor cumpărate până la 1 iulie, dar al căror termen de plată a fost fixat ulterior acestei date.

De asemenea, directorul financiar-contabil a precizat că datoriile Spitalului Judeţean continuă să crească şi din cauză că CAS Bihor nu plăteşte la timp prestaţiile medicale. "Avem de încasat peste 12 milioane de lei pentru prestaţii efectuate între anii 2007-2009, iar pe acest an CAS nu a plătit nimic altceva în ultimele patru luni decât banii pentru salarii şi utilităţi. Pe intervalul iunie - septembrie nu ne-au virat încă banii, dar noi prestăm în continuare. Problema e că dacă nu primim banii la timp, nici noi nu vom putea plăti la timp ce avem de achitat", a spus Muţ Popovici.

Directorul economic a afirmat, totuşi, că de acum "toate încasările din venituri proprii vor fi folosite exclusiv pentru investiţii, în achiziţia de aparatură şi pentru reparaţii", astfel încât unitatea să contribuie, chiar şi cu sume mai mici, la eforturile financiare pe care le fac Ministerul Sănătăţii şi Consiliul Judeţean pentru modernizarea spitalului.