La trei luni după semnarea contractului de finanţare, proiectul pentru amenajarea curţii interioare a Muzeului Ţării Crişurilor şi a primului etaj al noului sediu, în clădirea fostei Comenduiri a Garnizoanei Oradea, a fost prezentat de directorul instituţiei, Aurel Chiriac, împreună cu cei doi vicepreşedinţi ai Consiliului Judeţean, Ioan Mang şi Traian Bodea, preşedintele Pasztor Sandor fiind aşteptat să se întoarcă de la Dublin, unde s-a întâlnit cu reprezentanţii Ryanair pentru a discuta despre continuarea curselor externe din Oradea.
„Trecem la fapte”
„A fost obiectivul nr. 1 în programul nostru de campanie finalizarea acestui obiectiv, care a stagnat din 2016”, a spus Mang, afirmând că „noi dorim ca până în 2020 Muzeul să fie finalizat şi mutat în noua clădire”. „Mă bucură că noi, actuala conducere, avem ceva diferit pentru noul muzeu”, l-a completat Bodea, referindu-se la faptul că proiectul de amenajare va fi finanţat cu aproape 5 milioane euro din fonduri europene.
„Pentru mine este o zi importantă după 11 decembrie anul trecut, când s-a semnat proiectul pe POR, iată că acum trecem şi la fapte. Faptul că pe această guvernare locală Muzeul a devenit prioritatea nr 1 a judeţului pe noi ne onorează”, a zis directorul Muzeului, amintind că instituţia este clasată a cincea în ţară ca valoare a patrimoniului şi spunând că perspectiva pe viitor este să aibă o importanţă mai mult decât regională.
Termen, 2020 toamna
Proiectul „Reparaţii capitale şi amenajare interioară sediu nou – Muzeul Ţării Crişurilor – lucrări de amenajare incintă şi amenajări speciale de muzeu”, cofinanţat prin Programul Operaţional Regional, vizează, conform explicaţiilor lui Chiriac, pe de o parte amenajarea spaţiului aferent curţii interioare: reabilitarea porţii de acces, a cabinei de pază, amenajarea spaţiului verde, construirea unui amfiteatru, reabilitarea fântânii şi realizarea unui sistem de iluminat, montarea unor piese de mobilier urban (bănci) şi amenajarea de locuri de parcare (şapte sau opt pentru autocare şi respectiv 20 pentru autoturisme).
Pe de altă parte, proiectul prevede şi amenajarea primului etaj dintre cele trei ale clădirii, unde vor funcţiona secţiile de Ştiinţe ale Naturii, Istorie şi Artă, directorul instituţiei explicând că vor fi folosite „tehnologii care să facă un muzeu viu”, adică butaforii şi holograme.
Valoarea totală a proiectului este de 21,645 milioane lei (cu TVA inclusă) şi trebuie implementat în 34 luni, adică din 11 decembrie 2017 până în 10 octombrie 2020.
„Ne apucăm de treabă”, dar...
Vicepreşedintele CJ Ioan Mang a afirmat că „putem porni licitaţia pentru execuţie, apoi ne apucăm de treabă” şi speră „să nu apară contestaţii” din partea firmelor care vor concura, astfel încât „în 3- 5 luni” CJ să aibă semnat unul sau două contracte de execuţie cu firma sau firmele de construcţii câştigătoare.
Deocamdată, însă, Mang a recunoscut că şefii judeţului nu s-au decis dacă să scoată la licitaţie amenajarea etajului I al clădirii separat de amenajarea curţii sau, dimpotrivă, „la pachet”, el personal pledând pentru organizarea a două licitaţii distincte.
Pentru amenajarea interioară a etajelor II şi III, conducerea CJ speră să poată accesa alte 3 milioane euro printr-un proiect separat, în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ro-Hu, depus şi aflat în curs de evaluare. „Dacă totul merge bine, în 2020 Muzeul va funcţiona în integralitatea lui”, a conchis directorul Aurel Chiriac.