Primarul Ilie Bolojan a anunţat, luni, noi investiţii pentru fluidizarea traficului în Oradea. Lucrările, în valoare de circa patru milioane euro, vor demara anul viitor, după finalizarea documentaţiilor tehnice, obţinerea tuturor aprobărilor şi desemnarea constructorilor.

Subtraversare de patru benzi

Municipalitatea pregăteşte lucrări de lărgire a subtraversării pe sub linia ferată din zona intrării pe strada Matei Corvin de la două la patru benzi. După cum se ştie, centura municipiului Oradea, care este o stradă cu patru benzi, se intersectează în sensul giratoriu cu strada Ştefan cel Mare şi trece în doar două benzi pe sub podul de cale ferată pentru ca apoi să se deshidă din nou la patru benzi pe strada Matei Corvin. "Această strangulare generează ambuteiaje!”, a declarat primarul Ilie Bolojan, luni în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit primarului, lucrările în valoare de peste un milion de euro vor demara în cursul anului viitor, după finalizarea tuturor documentaţiilor şi desemnarea constructorului. „În momentul de faţă înălţimea subtraversării este de patru metri. Noi ne propunem ca aceasta să ajungă la cinci metri, ca să nu mai fie probleme pentru TIR-uri”, a spus primarul.

Cu un picior în şosea

Pentru a lărgi spaţiul de sub pod atât pe înălţime cât şi pe lăţime, municipalitatea ia în calcul construirea în mijlocul drumului a unei pile care să separe cele două sensuri de mers. „Ca să obţină o grosime a podului cât mai mică, proiectanţii au gândit o pilă care să despartă cele două direcţii de mers. Astfel, grinzile vor fi mai scurte”, a explicat Bolojan.

Municipalitatea a comandat deja proiectul tehnic pentru lărgirea podului, iar documentaţia va fi pusă în primăvara acestui an la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Infrastructură Rutieră, care va organiza licitaţia pentru desemnarea constructorului astfel încât lucrările să se poată derula, sub trafic, în cursul anului viitor.

„În prezent avem probleme legate de ambuteiaje îndeosebi la intrarea în Oradea dinspre Oşorhei, dar după construirea autostrăzii Transilvania principala poartă de intrare în oraş va fi dinspre strada Matei Corvin şi trebuie să luăm măsuri pentru fluidizarea circulaţiei”, a arătat edilul.

Drum pe sub centură

Tot pentru fluidizarea circulaţiei Primăria vizează construirea a două subtraversări pe sub şoseaua de centură şi linia ferată, în zona podului din strada Ovid Densuşianu. Cele două tuneluri vor deservi o şosea lungă de aproape un kilometru care va fi construită peste câmp, pornind din zona malului Crişului Repede pentru a se lega la noul drum de Sântandrei.

Noua arteră de circulaţie, construită ca o prelungire a promenadei de pe malul Crişului Repede, va fi prevăzută inclusiv cu trotuare şi piste pentru biciclete.

„Pasajele vor avea 32 de metri şi 34 de metri şi o înălţime de 3,5 metri, fiind destinate doar traficului uşor, deci fără maşini înalte. Această lucrare va completa noua legătură Oradea - Sântandrei şi va duce la eliminarea congestiilor în sensul giratoriu din strada Cazaban”, a spus ediulul.

Cele două administraţii locale din Oradea şi Sântandrei iau în calcul să finanţeze lucrarea în valoare de peste două milioane euro din fonduri europene, prin intermediul Zonei Metropolitane Oradea. În cazul în care nu vor găsi finanţare comunitară, investiţia va fi suportată din bugetele locale.

„Scurtătura” de la Aeroport

Cea de a treia investiţie vizează construirea unui drum complet nou, în prelungirea drumului de incintă din spatele Era Shopping Park, din vecinătatea Aeroportului, cu ieşire la şoseaua de centură în vecinătatea actualei pieţe de vechituri. Noua cale de legătură va ajuta şoferii care vor să ruleze dinspre strada Ogorului spre Arad să evite sensul giratoriu de la ieşirea din oraş.

Drumul, care traversează culoarul de zbor al avioanelor, va fi acoperit, la cererea Autorităţii Aeronautice, care şi-a dat un acord de principiu, cu o copertină, pentru a evita situaţiile în care piloţii ar putea confunda, mai ales pe timp de noapte, farurile maşinilor cu instalaţia de balizaj a pistei.

„Acest drum ar fi la 700 metri de capătul pistei de aterizare, într-o zonă mult mai joasă, de circa 5 metri faţă de nivelul acesteia. Regula de bază este ca partea superioară a drumului să nu depăşească nivelul pistei şi să fie sub nivelul instalaţiei de balizaj”, a spus Bolojan.

Potrivit edilului, investiţia în noua cale de acces, care e preconizată să demareze tot anul viitor, va fi de minimum 500.000 euro şi maximum 1,5 milioane euro, în funcţie de nivelul de adâncime la care va fi construit acesta.