Sistemul de sănătate din România intră în era digitală. Românii vor avea carduri electronice de sănătate, documente fără de care, din prima zi a anului viitor, nu vor mai putea beneficia de servicii medicale. De la cele mai simple consultaţii până la implantarea de dispozitive medicale, nicio facilitate nu va mai fi acordată decât celui care va avea card.

Noul instrument are şi rolul de a proteja sistemul de fraude, astfel că medicii nu vor mai putea emite reţete sau raporta consultaţii fictive, dar şi de a depista eventuale cazuri de malpraxis, pentru că toate deciziile medicale vor fi consemnate electronic.

Adio, cozi!

03_Gheorghe-Ionut_bihoreanul.jpgDe la 1 octombrie, noile carduri de sănătate au început să fie distribuite prin Poştă şi celor 385.000 asiguraţi din Bihor, primul lor rost fiind de a înlocui birocraţia. "Pacientul nu va mai fi plimbat după adeverinţe de asigurat între medic şi CAS, ca până acum, pentru a dovedi plata la zi a contribuţiilor la fondul de sănătate", spune preşedintele-director general al Casei Judeţene a Asigurărilor de Sănătate, dr. Ionuţ Gheorghe (foto).

Asemănător unui card bancar, cardul de sănătate e un document electronic pe care, pe un cip, sunt înscrise numele, prenumele, CNP-ul şi adresa titularului. Opţional deocamdată, pe card vor fi înscrise, după aşa-numita activare, şi informaţii precum grupa de sânge şi RH-ul, acceptul donării de organe după deces, iar în timp şi istoricul medical al titularului.

Ca la "bancomat"

Asiguratul primeşte cardul gratuit, prin Poştă. Dacă e plecat în străinătate, îl poate prelua orice rudă de gradul I (mamă, tată, frate, soră). Dacă nu, cardul e returnat de Poştă la CJAS, de unde poate fi ridicat ulterior de titular. Cert e că de la 1 ianuarie cardurile trebuie activate, în caz contrar asiguratul neputând beneficia de servicii.

"Activarea se face la prima vizită la medicii de familie. Aceştia, având laptopuri de la Ministerul Sănătăţii, le vor ataşa cititoare asemănătoare celor de la ATM-uri ori POS-uri, şi vor introduce un cod PIN format din 4 cifre, personalizat pentru fiecare titular. Ulterior activării, accesând o aplicaţie informatică anume dedicată, orice furnizor de servicii medicale va putea vedea dacă titularul este asigurat, pentru că vor fi dotate cu cititoare şi spitalele, laboratoarele, clinicile şi cabinetele medicale individuale care au contract cu CAS. Când un pacient ajunge la spital, acolo se va vedea pe loc dacă el are sau nu are calitatea de asigurat", explică dr. Ionuţ. Excepţie vor face persoanele până la 18 ani, minorii fiind asiguraţi din oficiu şi neavând nevoie de card.

Fără fraude

Cardul va reduce şi posibilitatea fraudării sistemului de sănătate. Ştirile despre medicii care emit reţete fictive unor pacienţi care habar nu aveau de acest lucru şi în numele cărora sunt decontate medicamente sau operaţii vor fi de domeniul trecutului. Motivul? Pentru a emite, de pildă, o prescripţie, medicul va avea nevoie de cardul pacientului, iar operaţiunea va fi consemnată automat pe card şi în aplicaţia informatică.

"Fiecare accesare a unui serviciu medical, fie consultaţie, fie prescripţie, fie tratament, va fi evidenţiat. Fără cardul pacientului, furnizorul de servicii medicale nu poate raporta şi, deci, nici deconta vreun serviciu", spune şeful CAS. Nu vor mai exista nici situaţii în care pentru un pacient se raportează servicii simultane, de pildă internarea în spital şi eliberarea unei reţete gratuite ori compensate, consultul în ambulatoriu ori investigaţiile paraclinice.

Detector de malpraxis

Cel mai probabil din 2016, cardul va conţine şi istoricul medical al asiguratului, adică toate afecţiunile, consemnate în aşa-numitul Dosar Electronic de Sănătate. Când cardului îi va fi ataşat şi dosarul medical, furnizorii de servicii vor putea accesa şi istoricul medical al pacientului.

Ca urmare, toate datele - consultaţii, trimiteri, analize, reţete, foi de observaţii - vor fi colectate permanent, putând fi vizualizate totodată şi diagnosticele şi recomandările primite de pacient de-a lungul timpului. DES va evidenţia, de asemenea, toate documentele de la diverse instituţii medicale, publice sau private, şi va reuni într-o platformă accesibilă online informaţiile referitoare la starea pacientului.

Altfel spus, dacă un medic va decide un tratament greşit, chiar şi malpraxisul va fi mai uşor de dovedit. Nu de alta, dar niciunul nu va putea da "delete" pentru a-şi acoperi eroarea...


03_Monica_Vaida_bihoreanul.jpg"Spre deosebire de alte judeţe, toţi cei 347 medici de familie din Bihor au decis să-şi cumpere cititoare de card. Va fi exclus ca de la 1 ianuarie 2015 pacientul să nu-şi poată folosi cardul de sănătate"

Dr. Monica Vaida (foto), preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie din Bihor