Jos timbrul de mediu!

Senatorii liberali Cristian Bodea şi Valeriu Boeriu au înregistrat încă din 23 aprilie 2013 un proiect de lege prin care au propus desfiinţarea timbrului de mediu actual şi înlocuirea acestuia cu o taxă de poluare de un ban pe litrul de combustibil, motivând că timbrul de mediu este o taxă nedreaptă, incorectă, împovărătoare pentru cetăţenii cu venituri mici şi care apasă asupra pieţei auto.

"Am vrut să înlocuim deviza doamnei ministru "luăm mult de la puţini" cu "luăm foarte puţin de la toţi". Timbrul de mediu este o taxă percepută în avans, pe ideea că plăteşti pentru cât vei polua, dar dacă ai plătit-o şi a doua zi îţi ia foc sau ţi se fură maşina nimeni nu-ţi mai dă banii înapoi. De asemenea, este o taxă inechitabilă, pentru că eu, care am o maşină de 5 ani adusă din Germania trebuie s-o plătesc chiar dacă vecinul meu, care are o Dacie de 30 de ani şi care poluează mai mult, nu trebuie s-o plătească. Deci ea nici nu contribuie la înnoirea parcului auto din România. Mai mult, dacă eu am o maşină de acum 20 de ani nu plătesc taxa chiar dacă fac 100.000 de kilometri pe an, iar vecinul meu, care are o maşină de 3 ani recent adusă din Germania, şi care poluează mai puţin, trebuie s-o achite, chiar dacă el o foloseşte doar o dată pe lună", a explicat senatorul Valeriu Boeriu dezavantajele timbrului de mediu actual într-o conferinţă de presă susţinută joi împreună cu senatorul Cristian Bodea.

Plăteşti cât poluezi

"Noi am propus ca în locul timbrului de mediu, care este inechitabil şi nelegal, dovadă că au început deja să apară procese împotriva statului, să instituim o taxă de poluare ca în Germania, inclusă în preţul combustibilului. Fiecare poluator ar plăti pe măsura poluării produse, statul ar economisi bani şi efort prin faptul că taxa ar fi percepută de benzinari în locul funcţionarilor, ar degreva cetăţenii de stat la cozi la ghişee. În plus, cetăţenii nu ar mai fi pedepsiţi cu taxe de mii de euro doar pentru că nu-şi pot permite să cumpere maşini noi, nepoluante", a spus Boeriu.

Pe de altă parte, a conchis el, în timp ce banii colectaţi de stat prin Administraţia Fondului de Mediiu sunt folosiţi pentru lucruri "care nu au nimic în comun cu poluarea, precum finanţarea programului Casa Verde ori reabilitarea reţelelor de canalizare, banii strânşi din taxa de poluare ar putea fi folosiţi, conform proiectului nostru de lege ar putea fi cheltuiţi doar pentru programe de împădurire".

Întrebări de Plumb

Pentru că, încă din 30 aprilie, ministrul Mediului, Rovana Plumb, s-a opus iniţiativei celor doi senatori liberali de Bihor, iar la 3 august, sub semnătura premierului Victor Ponta, Guvernul şi-a exprimat avizul negativ, Valeriu Boeriu şi Cristian Bodea au anunţat că luni, 9 septembrie, vor adresa o interpelare ministrului de resort.

Pus la dispoziţia jurnaliştilor, documentul dezminte afirmaţia Rovanei Plumb conform căreia înlocuirea timbrului de mediu cu taxa de poluare după model german inclusă în preţul combustibililor ar determina scumpirea în lanţ a produselor şi serviciilor, şi formulează cinci întrebări la adresa ministrului Mediului: "ce sume şi-a propus Ministerul să colecteze în acest an din încasările aferente timbrului de mediu, ce sume s-au colectat până în prezent, cum a folosit Ministerul aceşti bani, cât trebuie să plătească Guvernul pentru despăgubirile stabilite de instanţe din taxele similare precedente şi cât a plătit până în prezent, precum şi câte procese sunt pe rol pentru recuperarea timbrului de mediu şi la ce valoare se ridică sumele revendicate de cetăţeni".

Comunista

"Timbrul de mediu este profund inechitabil, şi singura explicaţie pentru care doamna Plumb ţine la el este că doreşte să strângă cât mai mulţi bani, cel mai probabil pentru a plăti despăgubirile din trecut, pasând astfel problema pe viitor, pentru că noi avem convingerea că mai devreme sau mai târziu şi în România se va ajunge la taxa de poluare pe model german, inclusă în preţul combustibililor. Deocamdată, însă, la Bucureşti se creează impresia că dacă spui o prostie ca să păcăleşti ziariştii lumea te crede, dar lumea nu e proastă, vede şi simte pe propria piele că nu are bani să achite un timbru chiar şi de 6.000 de euro pentru o maşină pe care şi-o poate cumpăra la mâna a doua cu 1.500 de euro. Doamna Plumb nu este nici socialistă, nici social-democrată, pentru că tot ce a reuşit să facă a fost să restrângă accesul cetăţeanului la o maşină, care în ziua de azi a devenit un lux ca pe vremea lui Ceauşescu", a mai spus senatorul Valeriu Boeriu.

Reacţii pozitive

La rându-i, senatorul Cristian Bodea a declarat că luna aceasta proiectul său şi al colegului Boeriu va ajunge la Senat şi, în pofida avizului negativ dat de Guvern la începutul lunii trecute, va încerca să convingă cât mai mulţi parlamentari să-l voteze. "Încercăm să-i convingem în primul rând pe colegii noştri, opoziţia ne-a spus că va vota alături de noi, unii pesedişti ne-au spus şi ei că vor vota cu noi", a afirmat senatorul Cristian Bodea.

Proiectul de înlocuire a timbrului de mediu cu o taxă de poluare inclusă în preţul combustibililor, de un ban pe litru, a determinat până acum reacţii pozitive din partea conducerii Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii, a Asociaţiei Benzinarilor Particulari şi a Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.