Conducerea Aeroportului Oradea şi cea a Consiliului Judeţean Bihor au început procedurile pentru modernizarea pistei existente (extinderea lungimii şi lăţimii) şi pentru construirea uneia noi, astfel încât la Oradea să poată ateriza şi aeronave de dimensiuni medii, precum Airbus şi Boeing. În acest sens, un anunţ de intenţie a fost postat pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) la finele săptămânii trecute, conform datelor înscrise lucrările urmând să înceapă la jumătatea lunii iulie.

Conform informaţiilor din anunţ, valoarea lucrărilor ar urma să fie de circa 25 milioane euro, din care 69,25% din fonduri asigurate de UE (prin Programul Operaţional Sectorial, axa Transporturi aeriene), 28,75% de statul român şi 2% de către Consiliul Judeţean.

Anunţul de intenţie a surprins în condiţiile în care anul trecut proiectul depus de Aeroportul Oradea şi CJ pentru modernizarea pistei a fost declarat eligibil de către Autoritatea de Management a Ministerului Transporturilor, însă cu toate acestea nu au fost asiguraţi şi banii necesari. De altfel, în perioada campaniei pentru alegerile locale de anul trecut, preşedintele CJ Radu Ţîrle era ironizat de contracandidaţii care îi reproşau că proiectul a fost declarat "admis", dar ca la facultate pe vremea lui Ceauşescu, "fără loc".

Potrivit informaţiilor din mediul politic, atât actualul preşedinte al Consiliului Judeţean, Cornel Popa, cât şi primarul Oradiei, Ilie Bolojan, au făcut mai multe demersuri pentru ca fondurile necesare modernizării pistei aeroportului să fie "procurate" prin transferarea sumelor necheltuite de la alte capitole ale Programului Operaţional Sectorial Transporturi, tocmai de aceea fiind sprijinit să ocupe un post de conducere, ca director al POS, orădeanul Marcel Boloş.

Cum era de aşteptat, însă, niciunul dintre cei doi oficiali nu doreşte să comenteze despre acest aspect al problemei, ambii mărginindu-se doar să explice că "există şanse" pentru demararea lucrărilor şi, implicit, pentru finanţarea proiectului.

"Anunţul postat pe SEAP este un anunţ de intenţie, care a fost dat pentru scurtarea timpului necesar parcurgerii unor etape birocratice atunci când finanţarea va fi asigurată", a declarat şeful CJ, Cornel Popa.

Conform anunţului, pista Aeroportului Oradea ar urma ca de la 15 iulie să fie realizată o pistă de 2.100 metri şi să fie refăcută integral pista existentă acum (lungă de 1.800 metri), să fie amenajate două noi căi de rulare şi degajare a aeronavelor, să fie realizată o platformă de îmbarcare-debarcare care să poată deservi şase aeronave, precum şi să fie făcute câteva sisteme de balizaj luminos, de iluminare şi de alimentare cu electricitate.

La licitaţia anunţată de conducerea Aeroportului şi CJ se poate prezenta orice firmă din România sau din celelalte ţări UE, cu condiţia să fie autorizate pentru asemenea lucrări de către Autoritatea Aeronautică Română.

Cu doi ani în urmă, a fost modernizată şi aerogara orădeană, la standarde Schengen, printr-o investiţie finanţată integral de Aeroport, iar pentru ca acesta să fie recunoscut ca aeroport internaţional şi să poată opera curse externe de pasageri şi marfă mai era nevoie şi de modernizarea pistei. În paralel cu aceste demersuri, conducerea CJ (atât fosta, cât şi actuala) au contactat mai multe companii low-coast pentru a-şi crea la Oradea aşa-numite hub-uri, adică "puncte de lucru", ca pas premergător în operarea de curse externe regulate.

De altfel, ca şi predecesorul său, Radu Ţîrle, preşedintele de acum al CJ, Cornel Popa, a promis în campanie că pe durata mandatului său va institui la Oradea o cursă externă către spaţiul germanofon (Austria sau Germania), şi una către spaţiul latin (Italia sau Spania).