Drumul rapid pe care municipalitatea intenţionează să-l amenajeze cu fonduri europene între cartierele Dragoş Vodă şi Episcopia Bihorului pe traseul de la Podul Silvaş (aflat în construcţie) - strada Adevărului - strada Ecaterina Teodoroiu nu este pe placul liderilor PPMT Bihor, care afirmă că proiectul e inoportun şi foarte costisitor.

Scump şi inutil

"Considerăm această investiţie absolut exagerată şi inoportună. Analiza cost-beneficiu nu justifică necesitatea proiectului", a spus, marţi, şeful organizaţiei municipale Oradea a PPMT, Krisztofi Kristof, care a participat la reuniunea Consiliului Local din 27 ianuarie, când a fost votată documentaţia tehnico-economică a proiectului ce urmează să fie depusă pentru accesarea fondurilor europene.

Potrivit acestei documentaţii, drumul ar urma să aibă o lungime de 4,3 km, să parcurgă un viaduct ce trebuie construit pe o lungime de 170 metri pentru a traversa străzile Gheorghe Doja şi Pasteur, şi - totodată - să fie expropriate 48 de imobile, din care 10 case. "De când s-a lansat ideea, costul prognozat tot creşte", a afirmat şi Csomortanyi Istvan, preşedintele PPMT Bihor, amintind că proiectul era evaluat iniţial la circa 6 milioane euro plus TVA, apoi la 8 milioane, pentru ca acum să se vehiculeze suma de aproximativ 10 milioane euro plus TVA, la care s-ar adăuga şi costurile exproprierilor.

Aspectul financiar îl determină pe Csomortanyi să creadă că proiectul nu va fi aprobat, însă iniţiatorul organizaţiei judeţene a PPMT afirmă că, pe lângă aceasta, sunt de luat în seamă atât inexistenţa unui studiu de impact, cât şi opoziţia locuitorilor din zonă şi lipsa unei dezbateri publice pe acest subiect. În legătură cu acest lucru, Csomortanyi a afirmat că nici până în prezent memoriul semnat de circa 100 de orădeni din zonă nu a primit un răspuns din partea Primăriei, deşi el a fost depus în 29 noiembrie.

Alternativa - completarea centurii

"Avem toate şansele ca proiectul să fie respins, dar ar fi păcat ca oraşul să piardă 10 milioane de euro din cauza unui proiect prost. Aceşti bani ar putea fi folosiţi mai raţional", a afirmat Csomortanyi, anunţând că - spre deosebire de alţi contestatari - el are şi o propunere alternativă, astfel încât banii să nu fie pierduţi.

"Propunerea noastră, pe care o vom înainta azi la Primărie, este executarea centurii de vest a oraşului, care să lege DN 19 dinspre Biharia şi să ajungă până în Calea Sântandreiului, în zona actuală a centurii. Centura ar porni de la podul dărâmat acum câţiva ani din curba drumului dintre Oradea şi Biharia, ar merge pe lângă groapa de gunoi, peste Gara CFR din Episcopia, apoi pe lângă zona industrială şi Calea Borşului, până în Calea Sântandreiului", a spus Csomortanyi.

El a afirmat că acesta, fiind un traseu de câmpie, de 4,7 km lungime, ar fi mai ieftin decât cel de 4,3 km dorit de Primărie peste dealuri, iar câştigul ar fi "eliminarea completă a traficului greu din partea de vest a Cartierului Rogerius şi din Episcopia Bihorului".

Iniţiatorul PPMT a mai spus că propunerea sa şi a lui Krisztoffi va ajunge în primul rând la Arhitectul-şef al oraşului, la Direcţia Tehnică şi la primar, dar solicită ca, ulterior, proiectul să fie susţinut şi de consilierii locali.