Pe un frig de minus 2 grade și la orele prânzului, la început de ianuarie, cele trei autogări ale OTL sunt pline de călători. Navetiștii - copiii de școală cu rucsaci în spate, muncitori cu pungi sub braț și bătrâne cu sacoșe din rafie - se înghesuie, ca să se încălzească, pe banchetele de plastic.
„Mă simt ca acasă”, le spune ironic prietenilor un adolescent, întinzându-și ostentativ picioarele. „Dacă nu m-ar «tăia» la baie ar fi și mai bine”, continuă el. Nu de alta, dar în autogările OTL toaletele sunt o lipsă mare...
„Porțile” Oradiei...
În ultimul deceniu, OTL a dat în folosință trei autogări. Autogara Nufărul, prima amenajată după o jumătate de secol în oraș, a fost deschisă în 2014 printr-o investiție de 1,4 milioane lei.
De aici pornesc zilnic zeci de autobuze spre Sânmartin, Tinca, Beiuș, Ștei și alte destinații. Clădirea are la parter o casă de bilete, o sală de așteptare cu 20 de scaune, spații pentru bagaje și toalete. La etaj funcționează birouri administrative și spații pentru vatmani și controlorii de bilete. „Sper să fie un pas important în sistemul de transport integrat pe care OTL îl va dezvolta în anii următori în Oradea și Zona Metropolitană”, spunea la inaugurare fostul primar Ilie Bolojan, care a lăudat investiția.
Doi ani mai târziu, OTL a deschis autogara din Bulevardul Decebal (foto), în zona intersecției cu Calea Aradului, pentru navetiștii de Sântandrei, Nojorid, Cheresig și Salonta ș.a. Clădirea, în care s-a investit 339.000 lei, cu o suprafață de 140 mp, are o sală de așteptare, un chioșc de bilete închiriat de firma Teșan, o cușcă pentru paznic și două toalete pentru bărbați și femei.
Ultima, inaugurată în 2018, autogara din Bd. Ștefan cel Mare, ce deservește navetiștii de Marghita și Valea lui Mihai și călătorii către Baia Mare, Timișoara și Zalău, a costat peste 1 milion de lei. Cu o suprafață de 117 mp, are o zonă de așteptare pentru călători, cu 20 de locuri pe scaune, un chioșc pentru paznic și toalete. Cu timpul, însă, toate s-au degradat, după cum a constatat BIHOREANUL...
Autogara cu măcelărie
Sala de așteptare din autogara Nufărul este ticsită de lume cât e ziua de lungă. Înghesuiți pe scaune într-o zi geroasă, călătorii își butonează telefoanele, bucuroși că au prins un loc. Nu toți au dreptul la căldură: „Așteptarea în autogara Nufărul se face pe baza legitimației de călătorie”, scrie pe ușă.
Dar și plătitorii de bilete au drepturi limitate: n-au voie la WC. „Toaleta este pentru personal”, explica vânzătoarea de bilete. Pentru călătorii pe care îi „taie” nevoile, municipalitatea a amplasat în lateralul clădirii o latrină din plastic „ecologică” numai cu numele. Înăuntru domnește o duhoare grea, dar navetiștii s-au obișnuit. „O folosești, doar n-o să faci pe tine”, spune unul. Până în primăvara anului trecut, când a fost demolată Piața Nufărul, din lipsă de ceva mai bun, navetiștii își făceau nevoile în clădirea abandonată a fostei hale.
Azi, autogara are nevoie de reparații. Pereții sălii de așteptare necesită o văruială, iar fațada imobilului este scorojită. Pe frontispiciu, din reclama luminoasă „Autogara Nufărul” a mai rămas doar urma literelor. Ca să facă un ban, OTL a închiriat o parte din spațiu unei plăcintării și unei cafenele, care vând la geam, precum și unei măcelării ale cărei geamuri sunt acoperite cu autocolante pestrițe.
„Posibil să fie femei...”
La fel, și autogările din Bulevardele Ștefan cel Mare (foto) și Decebal arată ca niște stații de târg. Înăuntru, acestea au câte o sală de așteptare „mobilată” cu o cușcă de paznic, automate de cafea și de dulciuri, precum și un aparat cu joystick pentru cei care cred că pot câștiga un smartphone cu 5 lei. Spațiile de așteptare au circa 20 de locuri pe scaune fiecare, fapt pentru care mulți navetiști așteaptă proptiți de pereții „frecați”.
WC-urile din ambele stații sunt distruse. În Ștefan cel Mare, pisoarul din toaleta bărbaților e acoperit cu un sac de plastic (foto) având deasupra un afiș pe care scrie „Defect”, iar vasul de toaletă are capacul smuls.
În autogara Decebal e și mai rău. Toaleta pentru femei este închisă. Călătoarele sunt nevoite să folosească toaleta bărbaților, unde vasul de WC are capacul smuls. Unele se bazează pe o prietenă care le ține ușa, altele pe bunul simț al călătorilor. „Atenție! Posibil să fie femei în toaletă. «Băteți» la ușă!”, avertizează un afiș.
Deși, conform orarului afișat, toaletele sunt curățate de două ori pe zi, la orele prânzului nu au nici hârtie igienică, nici săpun. De altfel, OTL pare să considere prea mari aceste pretenții. „Nu confundați autogara cu un hotel!”, anunță un afiș lipit pe ușa autogării Decebal.
DEFECT! Pentru că toaleta pentru femei din autogara Decebal este defectă, călătoarele sunt obligate să apeleze la cea a bărbaților. „«Băteți!» Posibil să fie femei în toaletă”, scrie pe ușă. Femeile sunt obligate să folosească însă un vas de WC fără colac, pentru că a fost smuls...
Greu de întreținut
Directorul OTL, Adrian Revnic (foto), recunoaște starea deplorabilă a toaletelor din autogări. „Avem circa 30.000 de călători zilnic... Degeaba curățăm de două ori pe zi... Dacă doar 1% dintre navetiști (n.r. 300 de persoane) folosesc toaleta fără să aibă grijă, se face automat mizerie. Dacă unii mai și distrug, putem face reparații în fiecare zi”.
Potrivit evidențelor, anul trecut OTL a cheltuit aproape 39.000 lei pentru a repara efectele vandalizărilor din autogări și stații. „Tot la câteva zile se fură capacele de WC, se strică un pisoar sau se sparge o chiuvetă... În Decebal, cum reușim să desfundăm canalizarea, cum se înfundă la loc, pentru că se aruncă în WC tampoane, șervețele umede și altele”, spune Revnic. E și motivul pentru care OTL refuză să deschidă călătorilor toaleta autogării din Nufărul. „Când am deschis-o, a fost distrusă în câteva zile. De aceea am cerut Primăriei să monteze o toaletă ecologică lângă în autogară”, zice directorul.
În ce privește starea autogărilor, Revnic recunoaște că OTL mai are încă de lucru. „Desigur, în ultimii ani la unele autogări pereții s-au mai murdărit, în unele locuri gresia a fost spartă, unele scaune s-au fisurat... Vom face lucrări de întreținere și reparații”. Amploarea lor depinde, însă, de constrângerile bugetare. „Pe noile reglementări nu prea putem angaja cheltuieli, pentru că este austeritate”, se scuză directorul.
„Vom face plângeri penale”
Totuși, sesizată de BIHOREANUL, conducerea OTL a dispus un control în toate autogările orașului. În autogara Ștefan cel Mare angajații societății urmează să monteze capacele de WC și un rezervor de apă care a fost spart și să repare pisoarul. În stația din Bulevardul Decebal urmează să fie montate capacele de canal și să fie repusă în funcțiune toaleta pentru femei. „Aici va trebui să înlocuim plăcile de gresie desprinse și să vopsim autogara”, spune Revnic.
Pentru a recupera din pagube, conducerea OTL este hotărâtă să reclame Poliției fiecare caz. „Vom face plângeri. Din păcate, și până acum, de câte ori am reclamat, nici un dosar nu s-a finalizat”, zice directorul. În ultimii doi ani, societatea a reclamat 10 cazuri de distrugere, cu pagube totale de circa 3.500 euro. Cât s-a recuperat? Zero...
FĂRĂ CHIOȘCURI
Nu reprezintă o problemă
Un neajuns în autogările orădene este și lipsa chioșcurilor pentru vânzarea de bilete. Cea din Ștefan cel Mare nici măcar nu are un asemenea chioșc, iar cel din autogara Decebal a fost închiriat de OTL firmei de transport Teșan.
Directorul societății nu consideră asta o problemă. „Avem chioșcuri în apropiere, lângă Biserica Emanuel și Gara CFR, călătorii pot plăti prin SMS - cu telefonul mobil, prin POS - din cardul bancar și altele... Nu oferă nimeni în țară atâtea posibilități de plată”, susține Adrian Revnic. Doar că nu toți operatorii de transport care își iau navetiștii din aceste autogări oferă asemenea facilități.