Există o perioadă, tot la patru ani, când politicienii coboară din scaunele directoriale şi îşi ţin audienţele în stradă, iar solicitările alegătorului sunt inventariate cu atenţie părintească şi abordate cu gândire pozitivă, sub promisiunea că "se rezolvă".
Dacă spusele candidaţilor aflaţi în campanie electorală trebuie tratate cu rezervă, cererile alegătorilor sunt cât însă se poate de serioase. BIHOREANUL le-a trecut în revistă...
Învingătorul ia tot
Alegerile locale au trecut. Învingătorii se împart pe putere, iar învinşii se pregătesc pentru încă o perioadă de opoziţie. În Oradea, PNL a câştigat mult peste ce şi-a propus. Viceprimarul Florin Birta a fost ales primar cu 70,13% din voturi, iar partidul a obţinut 20 de mandate din 27 în Consiliul Local.
Principalul contracandidat, social-democratul Emilian Pavel (foto), cu doar 7,74% din voturi atrase, va trebui să se mulţumească cu funcţia de lider al grupului PSD, care a scăzut de la 5 la 3 membri. Împins în opoziţie alături de UDMR, care şi-a păstrat cele 4 voturi, PSD va cenzura puterea de pe margine. "Voi propune în Consiliul Local proiectele voastre, chiar dacă nu din poziţia de primar şi neavând garanţia că ele vor fi susţinute de majoritatea largă a competitorilor mei", le-a promis săptămâna trecută Pavel orădenilor de pe pagina sa de Facebook. Iar cererile sunt destule...
Arşi cu termoficarea
Emilian Pavel spune că s-a întâlnit în campanie cu peste 5.000 de orădeni în cartiere, fabrici şi parcuri. Potrivit acestuia, principala problemă a concitadinilor este costul ridicat al vieţii. "Oamenii au reclamat preţul ridicat al gigacaloriei, al transportului în comun şi s-au plâns că, deşi au în oraş un aquapark construit din banii lor, n-au fost niciodată acolo pentru că nu îşi permit să plătească intrarea", susţine Pavel.
Social-democratul crede şi acum că soluţia problemelor ar fi acordarea de subvenţii de la bugetul local. "Oraşul n-ar pierde nimic. Acei 200 sau 400 lei, pe care i-ar economisi pe lună oamenii, s-ar întoarce în buget prin taxele plătite pentru bunurile şi serviciile cumpărate", zice acesta.
Pe termen mediu şi lung, Pavel propune dotarea punctelor termice din oraş cu motoare termice pe gaz, care să producă atât căldură cât şi electricitate, crescând veniturile Termoficare şi diminuând pierderile prin reţeaua secundară, mai scurtă. Investiţiile, de ordinul zecilor de milioane de euro, ar putea fi finanţate din bani europeni, dar s-ar întinde pe ani de zile, în timp ce iarna bate la uşă...
Nici autobuzul, nici maşina...
La întâlnirile cu Pavel, orădenii au mai reclamat preţul ridicat al transportului în comun şi frecvenţa redusă a curselor OTL, mai ales în cartiere ca Podgoria, Grigorescu ori Tineretului. "Abordarea este greşită. Dacă ar creşte frecvenţa, transportul public ar deveni mai atractiv, iar veniturile societăţii ar creşte, pentru că ar atrage mai mulţi călători. Oamenii nu aşteaptă 20 de minute după tramvai sau autobuz când îşi pot lua maşina personală", zice PSD-istul.
Şi pentru că veni vorba de maşini, printre cele mai stringente probleme s-a mai numărat criza locurilor de parcare în cartiere. "Oamenii s-au plâns că vecinii au şi maşini personale şi de serviciu, care ar trebui interzise în cartiere, şi că s-a ajuns să se plătească la licitaţie şi 100 lei pe lună pentru o parcare de domiciliu". Pavel este convins însă că municipalitatea nu poate nici interzice parcarea maşinilor de serviciu, nici renunţa la licitarea locurilor de parcare de domiciliu acolo unde sunt disputate de vecini. Poate doar construi noi parcări...
Hai cu reabilitarea!
Probleme similare au ridicat orădenii şi în faţa viceprimarului Florin Birta (foto). Liberalul a avut în 20 de zile de campanie peste 75 de întâlniri, cu 13.000 de alegători, în cartiere şi companii.
Oamenii i-au reclamat şi lui costurile ridicate ale încălzirii. Potrivit acestuia, orădenii au cerut însă nu atât subvenţionarea gigacaloriei, cât accelerarea procesului de reabilitare termică a blocurilor, proces care le-ar reduce factura de încălzire cu peste 30%. "Avem 48 de blocuri în reabilitare pe fonduri europene, dar cererea este mult mai mare", susţine Birta.
Primarul ales spune că lucrările la alte 100 de blocuri ar putea începe anul viitor. "În februarie - martie vor apărea ghidurile de finanţare, iar asociaţiile vor putea cere intrarea în program. Până atunci, proprietarii vor trebui să intre în legalitate. Multe blocuri au acoperişurile ridicate fără acte, fapt pentru care nu sunt eligibile". Potrivit lui Birta, costurile cu expertul, proiectul acoperişului şi alte acte se ridică la circa 2.000 euro, dar investiţia se amortizează.
Întâi cu binele, apoi cu de-a sila...
Municipalitatea are tot interesul să stimuleze reabilitarea blocurilor, având în vedere că multe construcţii de pe principalele artere de intrare în oraş arată jalnic. Primăria va începe săptămânile viitoare reabilitarea bulevardului Nufărul - Cantemir, iar la finalizarea lucrărilor ar fi de aşteptat ca şi imobilele care îl străjuiesc să fie anvelopate şi vopsite.
Birta îndeamnă orădenii să se înscrie în program chiar dacă investiţia pe apartament costă între 3.000 şi 7.000 lei. "Primăria atrage fonduri europene, te ajută cu proiectul lucrării, cu autorizaţia de construire, cu selectarea constructorului, iar la sfârşit beneficiezi de o scutire de impozit timp de 10 ani", argumentează edilul.
Afacerea este cu atât mai avantajoasă cu cât, odată cu degradarea continuă a faţadelor blocurilor, proprietarii acestora ar putea fi supraimpozitaţi şi cu 500%, aşa cum s-a întâmplat cu circa 400 de imobile din centrul oraşului. Iar procesul va începe cu principalele bulevarde, cum ar fi Cantemir, Dacia şi Ştefan cel Mare, de la intrările în oraş...
Apă caldă, parcări şi transport...
Orădenii veniţi la întâlnirile electorale i-au mai reclamat lui Birta lipsa recirculării apei calde, care face ca dimineaţa la robinetele locatarilor de la etajele superioare să curgă minute în şir apă rece, lipsa locurilor de parcare din cartiere şi frecvenţa redusă a curselor OTL. Viceprimar în funcţie, acesta a transmis deja plângerile către conducerile celor două societăţi.
"În momentul de faţă avem cam 77% din reţeaua de recirculare funcţională. 15 puncte termice cu reţeaua secundară aferentă urmează să fie reabilitate în perioada următoare, iar în 2021 vor începe lucrările la încă trei puncte termice astfel încât în 2-3 ani să rezolvăm această problemă", spune directorul comercial al Termoficare, Dan Creţu.
În ceea ce priveşte lipsa locurilor de parcare, Birta afirmă că municipalitatea va amenaja altele noi. "Anul viitor, după ce vom termina parcările supraetajate din centru, ne vom muta în cartiere". Liberalul plănuieşte amenajarea unei parcări sub terenul de sport de la Colegiul Naţional Onisifor Ghibu. "Locuitorii zonei nu vor avea parcare sub geam, dar vor avea unde îşi lăsa maşina la 200 - 300 metri de casă", zice acesta. În cazul în care soluţia se va dovedi de succes, municipalitatea ar putea amenaja o construcţie similară pentru locuitorii zonei Sovata dinspre şoseaua de centură şi în alte zone aglomerate.
Până atunci, pentru a stimula orădenii să renunţe la maşină, edilul vrea să optimizeze programul transportului în comun. Birta le-a cerut reprezentanţilor OTL să deschidă discuţii cu reprezentanţii firmelor de pe platforma industrială şi angajaţii acestora pentru stabilirea celui mai bun orar al curselor. În fond, problemele ridicate de alegători sunt cel mai bun program de urmat în noul mandat...
DURERILE ORĂDENILOR
"Ce face oraşul ca să îi ţină pe tineri?"
La rândul său, candidatul UDMR la funcţia de primar, Cseke Attila (foto), a confirmat tabloul aşteptărilor orădenilor. "În primul rând a fost vorba de impozitele, taxele şi cheltuielile de întreţinere mai ridicate decât în alte oraşe, cum sunt Clujul sau Timişoara. Doi: pentru prima dată, foarte mulţi oameni au ridicat problema tinerilor care pleacă din Oradea şi nu se mai întorc. Ce face oraşul ca să îi ţină? Şi trei: oamenii se plâng că nu au unde parca".
Liderul UDMR Bihor este de părere că municipalitatea va trebui să echilibreze nivelul de taxe la puterea financiară a orădenilor, să ofere burse tinerilor care rămân acasă şi să construiască parcări subterane în cartierele de blocuri, pentru ca la sol să poată fi amenajate spaţii verzi. "Pentru tot ce am propus în campania electorală vom iniţia proiecte de hotărâri de Consiliu Local, încercând să impunem cât mai multe", a promis Cseke.
Indiferent de candidatul ales, printre plângerile formulate de orădenii care au participat la întâlnirile electorale s-au mai numărat: asfaltarea străzilor din cartierele nou înfiinţate, îngrijirea spaţiilor verzi, tulburarea ordinii şi liniştii publice de către cerşetori şi boschetari.