Pe lângă regulile colectării separate, sunt importante şi regulile cu privire la tipul de recipient în care sunt puse deşeurile. Pentru a evita să rămână cu deşeurile în faţa porţilor, localnicii din Oradea şi Zona Metropolitană trebuie să le depoziteze doar în sacul sau pubela potrivită.
Obligaţii contractuale
Sunt mulţi orădeni şi localnici din comunele vecine municipiului care, deşi respectă separarea fracţiilor în funcţie de tipul deşeului, greşesc când vine vorba de aruncarea resturilor. Conform contractelor pe care le-au încheiat cu RER Vest, clienţii trebuie să arunce deşeurile în pubelele primite. Nu toţi fac asta, însă, fie pentru că folosesc recipientele pentru altceva, fie pentru că acestea s-au deteriorat şi nu ştiu că pot primi gratuit altele, dacă s-au distrus din cauza manipulării lor de către muncitori.
Regulile salubrităţii prevăd că firmele de salubritate ridică doar deşeurile lăsate la limita proprietăţii şi depozitate corect. În primul rând, contractul de delegare pe care operatorii l-au încheiat cu Ecolect Bihor, autoritatea care reglementează salubritatea în judeţ, prevede că cei dintâi au obligaţia să ridice deşeurile din recipientele "omologate", pentru a preveni contaminarea fracţiilor. Adică să nu poată fi acuzaţi că amestecă deşeurile în maşini.
Soluţia corectă
Al doilea motiv ţine de o raţiune mai practică. De exemplu, dacă sticla este aruncată în altceva decât pubela sau găleata verde, recipientul poate fi prea greu pentru a fi ridicat manual de echipajul RER şi nici nu poate fi pus pe sistemul de ridicare al autospecialei.
Un al treilea motiv ţine de o relaţie corectă cu operatorul de salubritate: cum bihorenii plătesc factura în funcţie de câte deşeuri reziduale aruncă, contabilizate cu ajutorul microcipurilor montate pe pubelele negre, doar colectarea acestor recipiente pot determina costul corect.
Când vine vorba de deşeurile aruncate în saci, situaţia este puţin diferită: clienţii RER Vest pot folosi şi alţi saci decât cei inscripţionaţi cu însemnele companiei, dar cu condiţia să fie transparenţi, astfel încât muncitorii să aibă convingerea că ridică fracţia corectă.
Clienţii care eludează aceste reguli rămân cu deşeurile neridicate şi degeaba fac reclamaţii companiei, pentru că aceasta nu are nicio vină. Soluţia rămâne cea firească: fiecare deşeu să fie aruncat la locul potrivit!