După ce Dior a comercializat un obiect vestimentar copiat practic după cojocul de Beiuș, și celebra casă de modă Louis Vuitton s-a inspirat din creațiile tradiționale din România, pentru colecția de vară, fără a le preciza cumpărătorilor de unde provine modelul folosit.

Comunitatea „La Blouse Roumaine” a atras atenția asupra acestui fapt, cerând totodată casei Louis Vuitton să elimine respectivele piese din colecție „până la obținerea acordului pentru utilizarea designului cultural”.

Reprezentanții comunității „La Blouse Roumaine” - înființată tocmai pentru promovarea și protejarea creațiilor tradiționale - arată că o serie de piese din colecția numită „LV by the Pool 2024” poartă modele asemănătoare iei din regiunea Mărginimea Sibiului.

„Vă rugăm să acordați credit și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România care și-au păstrat identitatea și patrimoniul cultural prin costumul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția «LV by the Pool» 2024 sunt inspirate de ia românească specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa designului. Considerăm că modul în care motivele, croiul și structura iei tradiționale românești sunt utilizate în colecția LV, fără a recunoaște originea și identitatea, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile menționate mai sus. Prin urmare, vă rugăm respectuos să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului pentru utilizarea designului cultural, cu menționarea creditului cuvenit. Vă mulțumim!”, se arată pe paginile „La Blouse Roumaine”. 

sursa foto: Facebook / La Blouse Roumaine

Ulterior, ministrul Culturii, Raluca Turcan, a transmis: „În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoașterea valorii patrimoniale și culturale a modelului iei cu șinoare, specifică zonei Sibiului”. Ea a adăugat, însă, că „această situație merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoașterii la nivel internațional a valorii inestimabile a patrimoniului cultural românesc”.

sursa foto: louisvuitton.com

Sunt și voci care spun că situația nu ar fi atât de clară. De pildă, Maurice Munteanu, fashion editor al revistei Elle, consideră că este vorba despre „un patrimoniu universal”. „Pot să înțeleg faptul că te poți simți lezat, dar vorbim de un patrimoniu universal, iar atunci lucrurile stau puțin diferit. Gândește-te ce ar trebui să facă japonezii, dacă ne gândim doar la istoria kimonoului?! Dacă ne gândim la case de modă care încă din anii ‘60 sau ‘70 au deconstruit sub toate formele kimonoul, ba chiar a fost prezentat și în forme originale. Gândește-te ce ar trebui să facă ucrainenii sau ungurii sau rușii. Pentru că treaba asta cu ia românească e cumva foarte, foarte relativă”, a spus Maurice Munteanu pentru Hotnews.ro. 

Amintim că, în 2017, în mediul online s-a răspândit campania „This is Bihor, not Dior!”, după ce cunoscuta casă de modă franțuzească a folosit, tot fără a menționa proveniența, modelul cojocului din Ţara Beiuşului.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!