Primarul Ilie Bolojan a semnat pe 24 septembrie de primire pentru cea mai mare amendă primită de municipalitate. Controlul făcut în premieră de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) s-a lăsat cu o amendă-record de 80.000 lei, pentru încălcarea legislaţiei în domeniul licitaţiilor.

Şocul a fost cu atât mai mare cu cât inspectorii au venit la "pont" şi au împărţit amenzi fără să menţioneze concret abaterile de care s-ar face vinovată municipalitatea.

Punct ochit, punct lovit!

Amenda a fost aplicată pe 24 septembrie, dar Primăria a ţinut-o sub tăcere, până când a aflat BIHOREANUL. Inspectorii de la Bucureşti s-au înfiinţat în urmă cu două săptămâni la Oradea cu temele făcute. "Au venit în baza unor sesizări, pentru că au cerut doar anumite dosare de licitaţii. Au stat cam o săptămână, nu au avut nicio obiecţiune şi nici n-au cerut explicaţii, dar la plecare ne-au amendat", povesteşte Adina Marge, şefa Biroului Achiziţii Publice.

Reprezentanţii ANRMAP s-au legat înainte de toate de faptul că la licitaţia pentru reabilitarea drumurilor naţionale DN 76 spre Deva, DN 79 spre Arad şi la modernizarea străzii Adevărului "s-au solicitat clarificări privind locaţia spaţiilor de preparare mixturi asfaltice, precum şi autorizaţia de funcţionare a acestora". Inspectorii consideră că prin asta Primăria "a încălcat principiul tratamentului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor economici", fapt sancţionat cu o amendă de 10.000 lei.

Grosul de 70.000 lei se trage însă de la suplimentarea contractelor pentru reabilitarea străzilor Matei Corvin şi Muzeului. Inspectorii au acuzat municipalitatea că "nu s-a încadrat în condiţiile articolului 22, litera i, din OUG 34/2006, referitor la circumstanţele imprevizibile care să ducă la necesitatea suplimentării valorii contractului". Procesul-verbal sugerează că suplimentările s-au făcut ilegal, fără să spună însă explicit acest lucru.

"Ne-au amendat doar ca să nu se întoarcă la Bucureşti cu mâna goală. Nu spun nicăieri în procesul-verbal lucruri concrete ca "aţi încălcat procedura" sau "nu aţi publicat anunţurile", ci doar chestii vagi, la care nu ai ce răspunde", reclamă Eugenia Borbei, şefa Direcţiei Juridice din Primărie, care caută soluţii pentru contestarea sancţiunii.

"O prostie"

Viceprimarul Gheorghe Carp spune că "toată povestea asta cu amenda e o prostie, au venit la comandă politică doar ca să bage beţe-n roate". La fel ca primarul Ilie Bolojan. "Ne-au reproşat că am cerut unei singure firme informaţii cu privire la locul unde are staţie de bitum. Noi am solicitat documentul de la Drum Construct Pericei, doar pentru că era la prima licitaţie în Oradea şi, spre deosebire de Drumuri Orăşeneşi sau Selina, cu care aveam contracte în derulare, nu ştiam unde produc bitumul şi la ce calitate", povesteşte Bolojan.

În plus, municipalitatea dorea asigurări că bitumul va ajunge în Oradea la standardele prevăzute în contract. "Firma e din Sălaj, iar când aduci bitumul de la 100 de kilometri se răceşte pe drum şi nu se mai prinde cum ar trebui. De altfel, aşa am şi păţit cu ei pe Matei Corvin, unde o parte din lucrări au trebuit refăcute", povesteşte Leontin Pătcaş, şeful serviciului Drumuri şi Poduri.

Una licităm, alta achităm

În ce priveşte sancţiunile de câte 35.000 lei pentru suplimentarea lucrărilor de pe străzile Matei Corvin şi Muzeului, inginerii Primăriei susţin că actele adiţionale la contracte sunt pe deplin justificate. Municipalitatea a licitat cele două lucrări după proiecte vechi de 5 ani, iar de atunci a apărut necesitatea unor lucrări suplimentare.

03 Gheorghe Carp.jpg"Am organizat licitaţia pentru reabilitarea străzii Matei Corvin, am adjudecat-o, după care Inspecţia în Construcţii ne-a somat că proiectul nu corespunde realităţii şi trebuie modificat", explică viceprimarul Gheorghe Carp (foto). "Proiectantul uitase să calculeze ridicările la cotă a peste 150 de capace de canal şi nu a pus la socoteală un zid de sprijin pentru dealul de la linia ferată. Au mai trebuit reamenajat sensul giratoriu şi lărgite intrările după normativele Companiei de Drumuri, ca să poată întoarce TIR-urile". În plus, spune Aurelia Ţenţ, director adjunct în Direcţia Tehnică, între timp au fost modificate STAS-urile în domeniul lucrărilor de drumuri, iar stratul minim de binder a trebuit modificat de la 4 la 5 centimetri.

Deşi toate lucrările "imprevizibile" dispăreau dacă licitaţia se ţinea din start pe un proiect bun, Carp zice că municipalitatea n-are nicio vină. "Primăria nu are oameni care să  verifice zeci de bibliorafturi, să vadă care normativ mai e actual. De atunci, însă, tocmai ca să nu mai avem discuţii, cine licitează o lucrare trebuie să facă şi proiectarea".

Cert e că suplimentările ulterioare au ridicat valoarea lucrărilor de pe Matei Corvin de la 5,3 milioane lei, inclusiv TVA, la 7,8 milioane. Adică Drum Construct, una din firmele reclamate, va încasa în plus 2,5 milioane lei! Majorarea reprezintă 47% din valoarea contractului, cu fix trei procente sub pragul de 50% peste care legea impunea refacerea licitaţiei. Lucru cel puţin dubios...

SRI-ul e de vină

În ce priveşte suplimentarea lucrărilor din strada Muzeului din motive "imprevizibile", situaţia este mai clară. "În urmă cu 7 ani, când am făcut parcarea de la Palatul Copiilor, cei de la SRI s-au opus extinderii acesteia până lângă gardul lor. Acum, când au văzut că Primăria modernizează strada şi că se va interzice parcarea pe strada Petofi, au depus o adresă oficială prin care au solicitat amenajarea parcării", spune Ţenţ. Primăria a dat curs cererii şi a ordonat firmei Selina să extindă parcarea. "Era absurd ca o firmă să facă drumul, iar alta parcările. Dacă acestea nu sunt lucrări imprevizibile, eu nu ştiu ce altceva poate fi!", a răbufnit directoarea.

După toate probabilităţile, în acest caz reclamantul care a trimis ANRMAP-ul pe capul Primăriei este firma Drumuri Orăşeneşti, cea care a pierdut licitaţia pentru întreţinerea drumurilor în favoarea concurentei Selina. Odată cu declanşarea crizei, constructorii se luptă cu ferocitate pentru orice lucrare pe bani publici, iar când pierd o licitaţie contestă rezultatul, considerându-se nedreptăţiţi. Doar că, în cazul Primăriei, până şi proverbele ies pe dos: când doi se ceartă, al treilea... pierde!


CONTROALE ŞI CONTESTAŢII
Blocaj la Bolojan

01 bolojan.jpgDeciziile municipalităţii privind adjudecarea unor licitaţii sau instituirea unor taxe s-au lăsat cu valuri de contestaţii şi controale. Dacă la acestea se adaugă şi tradiţionala adversitate între reprezentanţii PNL aflaţi la conducerea oraşului şi oamenii PDL care conduc instituţiile judeţene, tabloul blocajului instituţional e aproape complet.

Spre exemplu, luna trecută a fost în control la Primărie Curtea de Conturi, iar pentru săptămâna viitoare s-a anunţat Direcţia Finanţelor Publice. În plus, în ultimul an Prefectura a atacat în instanţă toate hotărârile de Consiliu Local de importanţă strategică promovate de Bolojan (foto).

După ce a blocat în contencios administrativ taxa minimă lunară de 90 lei pentru masa copiilor de grădiniţă adoptată pentru a stopa absenteismul şi taxa de ordine publică pentru localurile care ţin deschis după ora 22, pe 1 octombrie Prefectura a anunţat că a atacat şi taxa specială pentru reabilitarea faţadelor clădirilor din centrul istoric. Normativul a fost adoptat anul trecut în septembrie, şi urma să intre în vigoare la sfârşitul acestui an.