Zona Metropolitană Oradea vrea să îi trântească Consiliului Judeţean peste degetele sertarul în care a îngropat proiectul centurii ocolitoare promovat de primarul Ilie Bolojan. Săptămâna trecută, Adunarea Generală a Acţionarilor ZMO a hotărât să ceară printr-o adresă scrisă conducerii judeţului înscrierea inelului ocolitor al oraşului în capul listei de priorităţi a Bihorului.

"În condiţiile în care Zona Metropolitană are 50% din populaţia Bihorului şi realizează 60% din PIB-ul judeţului, considerăm că această investiţie, cerută de localităţile din asociere, trebuie să fie considerată prioritară", spune primarul Ilie Bolojan, preşedintele ZMO.

Între centură şi drumuri comunale...

03_Ilie_Bolojan_bihoreanul_3.jpgPrimarul Ilie Bolojan (foto) a propus Consiliului Judeţean încă de anul trecut realizarea unei centuri metropolitane de circa 35 kilometri care, pornind din Săcădat, să ocolească oraşul prin "spatele" localităţilor Băile Felix, Nojorid şi Sântandrei, pentru a traversa Crişul Repede spre Sântion, cu conectare în Biharia la viitoarea autostradă Transilvania. Edilul a cerut sprijinul "judeţului" deoarece în viitorul ciclu bugetar european 50% din fonduri se vor aloca pe proiectele strategice stabilite de CJ-uri şi doar diferenţa se va împărţi prin concurs de proiecte.

Mai mult, întrucât investiţia în această "centură mare" se ridică la 50 milioane euro, Bolojan a propus inclusiv o variantă mai ieftină, o "centură mică", ce presupune măcar prelungirea peste câmp a actualei şosele din Calea Sântandreiului cu trecere peste Criş, pe lângă parcul industrial, cu ieşire în Biharia. Varianta ar viabiliza terenuri acum extravilane, ar valorifica porţiuni de drum deja construite în zona Frigoexpres şi ar scoate traficul greu din Episcopia Bihor, lucru cerut cu insistenţă de localnici, inclusiv prin marşuri de protest.

Până acum, CJ a respins însă ambele variante. Pe lista de priorităţi a judeţului depusă la Agenţia de Dezvoltare Nord-Vest s-au numărat cinci drumuri comunale şi judeţene, cum ar fi DC 243 şi 242 Şuştiu - Moneasa (19 kilometri), gândit să lege Bihorul şi Aradul de autostrada din sudul Ungariei, sau DJ 795 Salonta - Tinca - Holod - Vintere (49 kilometri), care se leagă de aceeaşi arteră.

"Centura este importantă"

Cum în perioada următoare va fi deschis Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria - România 2014-2020, prin care se vor aloca 270 milioane euro celor opt judeţe de graniţă, ZMO vrea să convingă CJ să-i promoveze proiectul. "Ideal ar fi să avem un proiect comun, pentru a ne maximiza şansele. Altfel, riscăm să ne concurăm şi să ajungem în situaţia să pierdem şi unii, şi alţii, finanţările", spune Ciprian Barna, preşedintele ZMO.

Primarul de Biharia, Batori Geza, afirmă că proiectul centurii se impune de la sine. "Nu contest necesitatea construirii unor drumuri în munţi sau a unor heliporturi în Padiş, cum vrea CJ, dar îmi pare mult mai important să faci un drum de centură aici, unde trece o maşină pe secundă, punând viaţa oamenilor în pericol, decât acolo, unde trece una pe zi", spune Batori.

03_Marcel_Bolos_bihoreanul.jpgProiectul ZMO e agreat inclusiv de Marcel Boloş (foto), directorul ADR Nord-Vest. "Săptămâna trecută au venit documentaţiile pentru pasajele denivelate peste DN 76 (Oradea - Deva) şi DN 79 (Oradea - Arad). Acestea vor fi licitate cât mai repede, pentru că trebuie finalizate până în decembrie 2015.  Este foarte important să se prelungească centura, fiindcă astfel se va putea ajunge rapid de la drumul de Cluj la Biharia, fără să mai treci prin oraş", explică Boloş.

"Personal sunt pentru..."

03_Ioan_Mang_bihoreanul_1.jpgDeşi solicitarea ZMO nu a ajuns încă oficial la CJ Bihor, vicepreşedintele Ioan Mang (foto), spune că primarul Ilie Bolojan l-a abordat deja pe această temă. "Personal, sunt pentru realizarea centurii pe porţiunea Calea Sântandreiului - Biharia, pentru că asigură o legătură rapidă între autostradă şi aeroport", spune Mang.

Vicepreşedintele CJ spune că proiectul este printre priorităţile judeţului, alături de finalizarea clădirii care va adăposti Muzeul Ţării Crişurilor, introducerea reţelelor de apă şi canalizare în Padiş, construirea de parcuri industriale şi amenajarea drumului care leagă Moneasa de şoseaua de Deva, astfel încât demersul ZMO este cumva inutil. "Nu ştiu dacă proiectul este primul pe listă sau pe locul cinci, cum îmi reproşa domnul Bolojan. Ce pot spune este că eu, unul, îl voi susţine", promite Mang.

Dacă aşa se va şi întâmpla se va vedea în săptămânile următoare. În fond, Consiliul Judeţean trebuie să răspundă cumva adresei ZMO. Dacă nu, tăcerea este şi ea un răspuns...