Scrisoarea e îmbietoare: "Stimate client, vă transmitem alăturat contractul de furnizare a energiei electrice pentru locul dumneavoastră de consum"...

De luna trecută, Electrica Furnizare le-a trimis clienţilor din Bihor scrisori autoadresate prin care le cere să semneze noi contracte. Implementată în plin proces de liberalizare a pieţei de energie, acţiunea a avut, însă, un efect contrar. Decât să semneze pe o perioadă nedeterminată un contract fără tarife clare, mulţi consumatori, până atunci indecişi, au trecut la concurenţă!

Acţiunea "plicul"

Un client, un plic. Electrica forţează prelungirea contractelor cu consumatorii casnici care nu şi-au cerut renegocierea tarifelor, trimiţându-le acasă, odată cu factura, plicuri autoadresate. "Vă rugăm ca în termen de 30 de zile de la primire să ne returnaţi un exemplar al contractului, semnat de dumneavoastră", se menţionează în scrisoare.

Astfel, Electrica mai mult şi-a bulversat clienţii decât i-a lămurit. Scrisoarea vorbeşte despre încheierea contractului pe o perioadă "nedeterminată" fără a defini termenul şi prezintă tarifele într-un mod de neînţeles. "Facturarea energiei electrice active consumate la locurile de consum care fac obiectul contractului se face prin aplicarea următoarelor tarife: tarif reglementat de tip CR - JT şi tarif aferent energiei achiziţionate din piaţa concurenţială de tip CPC", anunţă compania, într-o terminologie de specialitate neexplicată.

Furnizorul evită să amintească bihorenilor că pot trece de pe piaţa reglementată, unde preţul poate fi puţin mai mare, dar fix, pe cea liberă, unde preţul, mai mic dar fluctuant, poate fi negociat. În schimb, le cere imperativ informaţii: "În cazul în care nu sunteţi titularul prezentului contract, trebuie să depuneţi la oficiul comercial documente pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice pe numele dumneavoastră".

"ANPC face verificări"

Inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor consideră anormal că furnizorul a evitat să-şi informeze clienţii complet înainte să le ceară semnarea noului contract. "Încă nu am primit nicio reclamaţie, dar ştiu că este vorba de o acţiune demarată de Electrica în toată ţara, iar Agenţia Naţională face verificări asupra ei", spune un angajat al Comisariatului Judeţean.

Concluziile investigaţiei ar putea fi cunoscute săptămâna viitoare, însă nu vor mai folosi consumatorilor. Termenul de 30 de zile pentru încheierea contractului va fi deja expirat...

Din ordinul ANRE

directorul Electrica Furnizare Oradea, Emil DaleÎn ciuda vâlvei iscate, reprezentanţii furnizorului spun că nu există motive de îngrijorare. "Nu facem decât să aplicăm Ordinul 88/2015, care spune cum trebuie să arate noile contracte. Nu se schimbă nimic. Cine nu răspunde la scrisoare, rămâne pe vechiul contract", explică directorul Electrica Furnizare Oradea, Emil Dale (foto).

Acesta susţine că încheierea contractului pe o perioadă "nedeterminată" înseamnă că abonatul poate renunţa oricând, deci nu e o "legare de glie", iar referitor la tarif, că este impus de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energie, nu de companie. Oferta este destinată exclusiv consumatorilor din piaţa reglementată, care - spre deosebire de cei din piaţa liberă - nu au cerut renegocierea tarifelor. "Practic, se menţine acelaşi preţ al energiei electrice din vechiul contract", explică Dale.

Potrivit site-ului Electrica, tariful de tip CR, zis şi "monom cu rezervare", este cel mai folosit, pentru că permite orice variaţie de consum peste zi şi nu limitează consumul lunar. În bani, tariful CR înseamnă 0,255 lei/kWh, plus plata unui abonament de 0,158 lei pe zi. Pentru comparaţie, tariful "mobil", cel mai folosit de Electrica pentru consumatorii de pe piaţa liberă, este de 0,220 lei/kWh, dar în schimb abonamentul face încă 0,220 lei pe zi. Deci, cam tot acolo...

Câştigă Digi...

directorul regional al RCS&RDS, Nelu DumeaProasta comunicare a făcut ca principalul beneficiar al campaniei Electrica să fie concurenţa Digi Energy. "Nu înţelegeam ce se întâmplă. Cererile de contracte au început să crească din luna mai, întâi în judeţul Satu Mare, apoi şi în Bihor. Abia ulterior am descoperit că perioada se suprapune campaniei Electrica", mărturiseşte directorul regional al RCS&RDS, Nelu Dumea (foto).

Numai în Oradea, numărul clienţilor casnici ai societăţii a crescut de la circa 10.000 la mijlocul lunii martie la 12.000 în iunie. Creşterea ar putea fi mai mare, dar transferul unui client între operatori poate dura luni de zile.

Pentru luna iunie, Digi îşi curtează clienţii cu tarife reduse, de la 0,165 lei/kWh plus abonamentul de 0,15 lei/zi pentru cei care nu sunt clienţi Digi TV, la 0,155 lei/KWh plus abonamentul de 0,15 lei/zi pentru abonaţii companiei. Şi dacă tot au fost obligaţi să semneze noi contracte, clienţii s-au gândit s-o facă astfel încât să obţină reducerea facturii...