Bihorenii care locuiesc în comunele dintre Oradea şi Ştei sunt nemulţumiţi, din nou, de întreruperea lucrărilor declanşate cu mai bine de zece ani în urmă pentru modernizarea DN 76, avertizând că sunt pe punctul să organizeze, ca de multe alte ori în trecut, noi acţiuni de protest.

„În campania electorală de la sfârşitul anului trecut, au fost în zonă deputaţii Gheorghe Bogdan şi Ioan Roman de la PSD, promiţând că dacă oamenii votează PSD anul acesta lucrările vor fi finalizate. În loc să se ţină de cuvânt, nu se mai lucrează deloc pe tronsonul Dealul Bitiilor - Lunca”, a declarat BIHOREANULUI un beiuşean.

„Se pare că singurul stimul de care se ţine cont este protestul. Dacă nu se poate altfel, se pare că vom mai face un protest”, zice bărbatul, arătând că nemulţumirea sa este împărtăţită de toţi bihorenii din această zonă, care suportă în continuare costurile reparaţiilor maşinilor, dar şi de agenţii economici, la fel de păgubiţi.

Trebuie audit

Contactat de BIHOREANUL, Eugen Cecan, şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri din cadrul fostei CNADNR (acum Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), a confirmat întreruperea lucrărilor, care trebuiau finalizate... luna viitoare.

„Autorizaţia de construire pentru lucrări a expirat pe 3 ianuarie, iar ca să fie prelungită este nevoie de efectuarea unui audit rutier, pe care Compania l-a comandat. Problema este că în toată ţara sunt doar 24 de auditori rutieri şi nu ştim când va fi gata auditul. Se pare că va fi, totuşi, luna viitoare, iar în baza lui Ministerul Transporturilor va putea prelungi autorizaţia de construire”, a declarat reprezentantul CNAIR.

Cecan a precizat că, în pofida acestui lucru, compania AZVI, contractată de CNAIR, nu a părăsit şantierul, iar singurele lucrări rămase de făcut sunt finalizarea unor casete tehnice pe marginile şoselei, a unor podeţe, precum şi a asfaltării, în sensul că trebuie turnat încă un al doilea strad de binder şi unul de uzură.

Era de aşteptat

Legea care obligă administratorii de drumuri să comande un audit rutier înainte de a construi ori repara şosele, ba chiar şi după fiecare accident grav, a fost adoptată acum opt ani, dar a intrat în vigoare abia în 2015, cu scopul ca la proiectarea lucrărilor „să se asigure un grad de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice care să prevină pierderea de vieţi şi vătămarea integrităţii persoanelor, precum şi evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a accidentelor de circulaţie”.

În acea perioadă, BIHOREANUL a realizat un material care arăta că în curând aplicarea acestei legi va crea probleme aproape insurmontabile pentru administratorii drumurilor, de la cele comunale până la cele naţionale şi chiar autostrăzi, întrucât neefectuarea auditului atrage neemiterea autorizaţiei pentru proiectele de construcţie, modernizare şi reabilitare, iar neefectuarea inspecţiilor după accidente amenzi drastice, de până la 100.000 lei, plus obligarea executării auditului.

Problema este, pe de o parte, că în întreaga ţară numărul auditorilor este derizoriu, doar 24, dar şi, pe de altă parte, că preţurile fixate pentru efectuarea auditului sunt exorbitante. De pildă, pentru auditarea unui proiect de construire a unei autostrăzi CNAIR trebuie să achite 50.000 euro/km, iar pentru un drum expres ori o stradă de categoria I (magistrală) 25.000 euro/km. În cazul proiectelor noi de drumuri naţionale şi străzi de categoria II (principale) tariful este de 20.000 euro/km, ş.a.m.d.

Citiţi pe această temă şi articolul: Frâne la drumuri: O lege şi un ordin de ministru uitate scumpesc aberant proiectele de drumuri