Cei circa 200 de poliţişti orădeni care, vreme de un an, şi-au mutat activitatea într-un sediu închiriat pe bulevardul Magheru, se vor întoarce "acasă" în următoarele două săptămâni. Lucrările de reabilitare şi modernizare începute anul trecut la sediul Poliţiei din Calea Aradului s-au terminat, iar clădirea a fost recepţionată.
Anunţul a fost făcut, luni, de şeful Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Bihor, chestorul Alin Haniş, într-o conferinţă de presă organizată la sediul Poliţiei municipiului, alături de noua conducere a instituţiei, comisar-şef Cosmin Beltechi (şeful Poliţiei Oradea, n.r.), comisar-şef Cosmina Dat şi comisar-şef Cosmin Potra (adjuncţii şefului Poliţiei Oradea).
Consum redus cu peste 90%
Schimbările sunt vizibile. Clădirea învechită, care nu a beneficiat până acum de vreo renovare, este acum total schimbată. Investiţia a constat în izolarea pereţilor exteriori, înlocuirea uşilor şi a ferestrelor exterioare cu tâmplărie PVC, înlocuirea tâmplăriei interioare, a pardoselei, refacerea sistemului de ape pluviale, a conductelor de apă caldă, refacerea instalaţiilor electrice, termice şi sanitare.
În clădire, temperatura va fi constantă, asigurată de sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald, având ventiloconvectoare racordate la unităţi de răcire tip chiller, cu funcţionare în regim de pompă de căldură, un sistem de ventilatoare şi tubulaturi pentru evacuarea aerului viciat, cu recuperatoare de căldură, camera tehnică a clădirii devenind o centrală electrotermică în miniatură.
Totodată, pe acoperişul clădirii a fost montat un sistem de panouri fotovoltaice (racordate la Sistemul Energetic Național) şi panouri solare cu tuburi vidate pentru producerea de apă caldă.
„Avem obţinut certificatul de performanţă energetic final clasa A+, fiind realizaţi toţi indicatorii din contractul de finanţare: renovarea energetică aprofundată a unei arii desfăşurate de 1.788 metri pătraţi, o reducere a consumului anual specific de energie pentru încălzire de 93,32%, faţă de consumul anterior, reduceri ale consumului de energie primară de 98,85%, reducerea emisiilor de CO2 cu 95,37%", a explicat şeful Poliţiei Bihor.
Cu sticlă heliomată
De asemenea, clădirea a fost recompartimentată. La parterul şi subsolul clădirii au fost amenajate un vestiar pentru poliţişti şi birouri pentru audieri moderne, încăperile fiind separate cu perete cu geam din sticlă heliomată, pentru a asigura protecţia victimelor în cazurile în care, de pildă, acestea sunt chemate să-şi recunoască agresorii.
Alături de sistemul de monitorizare video, în clădire s-au montat şi alte gadgeturi inteligente: pe toate palierele sunt senzori de temperatură, în toalete şi pe holuri, becurile sunt prevăzute cu senzori de mişcare, intrarea în zona de birouri, cu un nivel de securitate mai ridicat, se face strict pe bază de cartelă, pe fiecare palier şi în birouri sunt senzori de fum pentru prevenirea incendiilor.
Pe lângă lucrările la întreaga clădire - cu subsol, parter şi trei etaje, a fost amenajată şi curtea Poliţiei Oradea, unde a fost montată o staţie de încărcare rapidă pentru autovehicule electrice.
Înapoi pe Calea Aradului
Poliţiştii se vor întoarce la sediul de pe Calea Aradului în următoarele două săptămâni, când muncitorii vor monta mobilierul şi reţelele intranet.
În clădirea Poliţiei Municipiului Oradea lucrează aproximativ 200 poliţişti în Biroul Rutier, Biroul de Combatere al Infracțiunilor Contra Patrimoniului, Biroul de Combatere a Infracțiunilor Contra Persoanei, Biroul Furturi din Auto, cel de Ordine Publică și de Proximitate. Tot aici se află şi Dispeceratul de unde se monitorizează sistemul de supraveghere video al orașului.
Proiectul a fost demarat în 30 septembrie 2022, apoi în 22 mai 2023 a fost semnat contractul de proiectare şi execuţie cu firma Termoline SRL, din Oradea. Termenul de finalizare este 30 noiembrie 2024, însă lucrările au fost terminate mai repede.
Valoarea totală a proiectului cu TVA, actualizată la finalizarea lucrărilor, este de 11.127.156 lei, din care 5.383.513 lei din fonduri externe nerambursabile, 5.743.642 lei finanţare publică naţională şi 859.000 lei TVA.
„Pentru mine a fost extrem de relevant să încerc, în limita posibilităţilor, să asigur nişte condiţii de lucru moderne şi decente colegilor mei. Din păcate, doar această clădire am putut-o face în această fază, dar continuăm atât cu modernizarea unor posturi de poliţie, cât şi cu clădirile poliţiilor mai mari. Este foarte important, atât din perspectivă energetică, dar şi din punct de vedere al factorilor umani, adică a lucra în nişte condiţii decente. Și pentru cetăţeanul care vine cu o problemă la poliţie cred că este destul de deprimant să intre într-o clădire care inspiră altceva decât ar trebui. Eu cred că această clădire, având în vedere şi zona în care este amplasată, se încadrează foarte bine şi în peisajul oraşului", a spus chestorul Alin Haniş, şeful IPJ Bihor, arătând că inspectoratul va accesa finanţări şi pentru reabilitarea altor clădiri din judeţ, dar şi pentru proiecte ce vor viza partea de pregătire şi de dotare.