Orădenii nu ştiu, sînmartinenii nu ştiu dacă vor. Deşi anunţat de ziare şi televiziuni încă de anul trecut, referendumul programat pe 10 mai a.c. de administraţiile din Oradea şi Sînmartin pentru consultarea populaţiei cu privire la unificarea acelor două localităţi este încă o necunoscută pentru majoritatea votanţilor.

Iniţiatorii vor începe de săptămâna aceasta o campanie de mediatizare a avantajelor pe care le va aduce unificarea. "În competiţia globală în care suntem, separat vom fi mai slabi, dar uniţi, vom fi în mod clar mai puternici", argumentează primarul Oradiei, Ilie Bolojan.

Păreri împărţite

Tot al doilea locuitor din Oradea şi tot al treilea din Sînmartin nu au auzit nici acum despre proiectul unificării celor două localităţi, lansat încă din primăvara anului trecut de primarii Ilie Bolojan şi Lucian Popuş. Mai mult, potrivit rezultatelor preliminarii ale unui sondaj de opinie pe care o echipă coordonată de sociologul Adrian Hatos l-a realizat în luna februarie, dacă orădenii se declară în favoarea unificării, locuitorii comunei sunt încă reticenţi.

07_Ilie_Bolojan_bihoreanul_1.jpg"Iniţiativa de vot este în majoritatea cazurilor favorabilă unificării în Oradea, în vreme ce în Sînmartin părerile sunt împărţite. Există o pondere importantă a locuitorilor comunei care se tem de unificare, pe considerentul că oraşul va aduce impozite mai mari şi interdicţia de a mai creşte animale", explică primarul Ilie Bolojan (foto).

Tocmai de aceea, în vreme ce în Oradea, campania de mediatizare a referendumului se va concentra pe mobilizarea la vot a orăşenilor, altfel cunoscuţi pentru letargia duminicală, în Sînmartin "unioniştii" vor pune accent pe avantajele alipirii la municipiu. "Vom merge din poartă în poartă să le explicăm oamenilor mizele şi avantajele unificării", spune edilul orădean.

Capitala turismului balnear

Practic, prin unificarea celor două localităţi, cei doi primari urmăresc transformarea oraşului într-o capitală a turismului balnear din România. Dacă în urma fuziunii Oradea va câştiga un plus de 10.363 locuitori şi 6.175 hectare de teren, majorându-şi astfel şansele de a atrage noi investiţii, primul şi cel mai mare avantaj pentru Sînmartin este posibilitatea relansării staţiunilor Băile Felix şi Băile 1 Mai, cu toate efectele ce derivă din aceasta.

În prezent, deşi este una dintre cele mai bogate localităţi bihorene, comuna este incapabilă să investească milioane de lei în asfaltarea străzilor, deci cu atât mai puţin să construiască un aquapark în valoare de zeci de milioane de euro care să atragă turişti. Prin comparaţie, în vreme ce municipalitatea şi-a rezervat anul acesta un buget de lucrări de 837 milioane lei, în cea mai mare parte din fonduri europene, comuna a fost oprită de la finanţări europene până în 2012 din cauza unor nereguli în gestionarea fondurilor alocate anii trecuţi prin programul SAPARD. Ca urmare, priceperea municipalităţii oraşului ar fi numai bună...

Avantaj, Sînmartin…

Potrivit portalului www.referendumoradea.ro, avantajele sunt numeroase. Conducerea Primăriei Oradea s-a angajat la construirea unui aquapark între Băile Felix şi Băile 1 Mai, amenajarea unui drum de legătură între cele două staţiuni, de-a lungul liniei ferate, amenajarea unei piste pentru biciclişti pe aceeaşi rută, extinderea reţelelor de apă şi canalizare în satele Cihei şi Cordău, dar şi în cartierele noi din Sînmartin şi Rontău, modernizarea a cel puţin 10 kilometri de străzi, reabilitarea pistei pentru atletism din pădurea Felix, asigurarea transportului gratuit pentru pensionarii din întreaga comună şi multe altele.

În ciuda programului ambiţios de investiţii menit să ridice gradul de confort al sătenilor, primarul Ilie Bolojan promite că urbanizarea nu va aduce şi biruri mai mari. "Impozitele şi taxele vor rămâne la acelaşi nivel vreme de 10 ani, după care se vor alinia treptat". În plus, sătenii nici nu vor fi obligaţi să renunţe la creşterea animalelor. "Fuziunea nu va duce la interzicerea niciuneia dintre activităţile care se desfăşoară astăzi. Satele vor deveni aparţinătoare oraşului şi atât", asigură Bolojan. Aşa cum se întâmplă, de altfel, şi în satele aparţinătoare de Aleşd, de Marghita sau de alte oraşe din judeţ...

Două luni de foc…

Potrivit calendarului stabilit de edilii din Oradea şi Sînmartin, referendumul din 10 mai va fi precedat în perioada 9 martie-15 aprilie de o campanie de informare a populaţiei cu privire la avantajele fuziunii, centrată mai ales în Sînmartin, iar între 15 aprilie şi 8 mai de o campanie de mobilizare la vot, orientată spre orădeni.

07_Lucian_Popus_bihoreanul.jpg"Pentru ca referendumul să fie valid, trebuie ca minimum 30% din cetăţenii cu drept de vot din cele două localităţi să se prezinte la vot. În plus, majoritatea lor, dar nu mai puţin de 25% din totalul alegătorilor de pe liste, vor trebui să se pronunţe pentru unire", explică edilul comunei, Lucian Popuş (foto).

Astfel, pragul minim de prezenţă va fi de 56.985 alegători pentru Oradea şi 2.451 pentru Sînmartin. Dintre aceştia, pentru ca scrutinul să fie validat, vor trebui să voteze în favoarea unificării cel puţin 47.500 orădeni şi cel puţin 2.050 locuitori ai comunei. Popuş este însă optimist, spunând că e mult, dar nu imposibil. "Oamenii vor vota pentru fuziune dacă vom şti să le explicăm că unirea se face în interesul lor. Noi avem nevoie de forţa economică a oraşului, iar oraşul are nevoie de resursa geotermală", zice edilul din Sînmartin.

Chemarea la urne

Calendarul concret al pregătirii referendumului va fi stabilit la sfârşitul lunii martie de către Consiliile Locale din cele două localităţi. La fel ca la orice alte alegeri, în Oradea şi Sînmartin se vor constitui birouri electorale de circumscripţie, se vor înfiinţa secţii de votare, iar partidele care doresc acest lucru îşi vor numi reprezentanţi în birourile secţiilor de votare. Toate procedurile vor avea loc sub supravegherea Prefecturii şi monitorizarea Tribunalului Bihor.

"În Oradea vor fi organizate 143 secţii de votare, toate pe amplasamentele celor de la alegerile prezidenţiale. La fel, în Sînmartin se vor înfiinţa 8 secţii de votare", spune Mircea Oaie, şeful Direcţiei Cheltuieli de Funcţionare din cadrul Primăriei orădene. Cap la cap, cheltuielile organizatorice se vor ridica la circa 400.000 lei, sumă care va fi dublată de cheltuielile pentru mediatizarea referendumului.

Săptămâna aceasta vor fi montate prisme şi panouri cu mesaje "unioniste" în toate intersecţiile importante din Oradea şi la intrarea în toate satele comunei Sînmartin. În plus, organizatorii vor îmbrăca în reclame privind avantajele unificării atât autobuzele care leagă cele două localităţi, cât şi o parte din tramvaiele care circulă în reşedinţa de municipiu. Pentru că, până la urmă, un alegător informat este pe jumătate câştigat...


"Orice cetăţean din Sînmartin îşi dă seama că prin dezvoltarea turismului, în urma fuziunii cu Oradea, va trăi mult mai bine. Astăzi, în comună sunt peste 10.000 locuri de cazare. Odată cu dezvoltarea staţiunilor Băile Felix şi 1 Mai, numărul lor va creşte"

Lucian Popuş, primarul comunei Sînmartin


2 ÎN 1
Capitală balneară

Deşi unificarea prin absorbţie a celor două localităţi este un meci departe de a fi câştigat, Oradea şi Sînmartin se promovează deja din punct de vedere turistic cu o ofertă comună. În ianuarie, cele două localităţi şi-au prezentat atuurile la târgul de turism de la Viena, punând accent pe frumuseţea arhitecturii art-nouveau şi beneficiile apei geotermale.

Oferta comună a mai fost promovată şi la sfârşitul lunii februarie, la târgul de turism din Budapesta, sub titlul "Capitala Termală şi Art Nouveau a României", şi va continua să fie mediatizată la târguri de profil din regiune, organizate la Timişoara, Cluj-Napoca şi Braşov.

În paralel, iniţiatorii referendumului fac tot posibilul să trezească patriotismul local în rândul locuitorilor. La meciurile de baschet ale CSM Oradea, dar şi la alte competiţii de anvergură, sportivii vor evolua sub sloganul "Jucăm pentru Oradea şi Sînmartin!". În pregătirea zilei când vor fi o singură localitate...