Orădeanul Dacian Meza este vechi fan Lexus, iar ca dovadă deţine nu una, ci două maşini din această marcă. "O rudă a scăpat nevătămată dintr-un accident graţie dotărilor Lexus, aşa că în 2011 am mai cumpărat unul"...

Pocinoagele se întâmplă însă şi la case mari, avea să constate în această primăvară. Invitat să-şi ducă autoturismul într-un service local pentru verificarea unor prezumtive defecţiuni la două sisteme esenţiale, omul s-a lămurit că reprezentanţa orădeană nu e la înălţimea mărcii, prestaţia acesteia fiind cât pe ce să se lase cu un incendiu chiar într-o staţie de carburanţi.

Pericol de explozie

În cei 6 ani în care a folosit Lexus-ul hibrid 200 H, cumpărat de la reprezentanţa din Bucureşti, Dacian n-a avut niciun motiv să fie nemulţumit. A devenit abia anul acesta, după ce Toyota România l-a anunţat că producătorul derulează la nivel naţional o campanie de recall (chemare în service-uri) a 1.400 de autoturisme Lexus, din cauza unor suspiciuni privind "probleme de fabricaţie sau de malfuncţionare" la o componentă a pompei de benzină şi la kitul de suporţi pentru airbaguri.

"Pe 23 martie am dus maşina pe Calea Clujului, la SC Car Select Mobility SRL Oradea, firmă indicată ca dealer local Toyota-Lexus, iar pe 24 martie am ridicat-o. După o zi, pe 25 martie, am constatat că fetiţa mea nu-şi putea pune centura de siguranţă pe bancheta din spate pentru că îi lipsea partea de jos. Dar asta era o nimica toată faţă de ce am păţit pe 26 martie", povesteşte proprietarul.

În acea dimineaţă, Dacian a oprit în staţia de carburanţi din strada Kogălniceanu, unde a alimentat cu 40 litri de benzină. După ce a plătit şi s-a întors la maşină, un angajat al staţiei l-a avertizat că pierdea combustibil. În scurt timp, sub maşină şi în jurul ei s-a adunat o baltă de benzină. Pompagiul i-a interzis să pornească motorul, ca nu cumva scânteia să provoace aprinderea carburantului, iar incendiul să provoace o explozie. Au fost anunţaţi pompierii, care au venit rapid şi au izolat zona până ce proprietarul a găsit o platformă pe care să urce Lexus-ul fără să-i pună în funcţiune motorul.

Expertiză cu surprize

Supărat, Dacian a dus maşina direct la service, prilej cu care a avut o altă surpriză: verificarea nu fusese făcută de Car Mobility, cum indica invitaţia de la Toyota România şi cum crezuse el, ci de Motors Mivado, o firmă înregistrată în Baia Mare, cu punct de lucru în aceeaşi clădire din Calea Clujului. Convins că incidentul din benzinărie s-a produs ca urmare a greşelii unui mecanic, a cerut expertizarea autoturismului, ceea ce s-a şi întâmplat după câteva zile, pe 31 martie, în prezenţa sa, a expertului tehnic Mircea Diude, angajat de el, a încă unui expert tehnic, Liviu Lupea, angajat de Motors Mivado, a administratorului acestei firme, Maria Asztalos, şi a unui reprezentant al Toyota România, Marian Fleancu.

În timpul expertizei a fost demontată bancheta spate, unde a fost găsită partea inferioară a centurii de siguranţă, şi a fost detaşat capacul de acces la rezervorul de combustibil, ocazie cu care s-a observat că pe partea superioară a corpului pompei de benzină ieşea carburant, ce plutea în jurul mufei electrice ce asigură alimentarea pompei. Ambii experţi au constatat că scurgerea fusese cauzată de faptul că mecanicii nu au strâns piuliţa ce fixa pompa pe capacul rezervorului. "Benzina a curs prin zona de asamblare incorect asigurată, pe rezervor şi apoi pe sol", a consemnat raportul de expertiză.

Actul arăta că "reacţia angajatului Petrom şi a pompierilor de a interzice pornirea autoturismului a fost justificată, prezumând că în cazul acţionării motorului electric şi a celorlalte sisteme electrice exista riscul producerii de scântei". Celălalt expert, Liviu Lupea, angajat de firmă, a "îndulcit" însă gravitatea detaliului, susţinând că eventualitatea unui incendiu era exclusă, pe motiv că modelul Toyota Prius, comercializat de 20 de ani în peste 6 milioane de exemplare, nu a înregistrat niciun asemenea incident. Concluzia finală a fost însă clară din perspectiva ambilor experţi: "lucrarea din 23 martie (n.r. - de remontare după verificare) a fost efectuată defectuos, fără respectarea întru totul a metodologiei de lucru a Producătorului".

Viaţa, cât două revizii

După sperietura din benzinărie şi expertiza care a consfinţit neglijenţa service-ului, Meza a anunţat Motors Mivado că nu mai vrea să folosească maşina. "Nu mai am încredere în această maşină şi în acest service", a arătat el, propunând să predea Lexus-ul la valoarea minimă a pieţei, iar cu banii primiţi plus diferenţa să cumpere altul, aflat la dispoziţia dealerului pentru acţiuni de Drive Test. "O maşină ca a mea, la 6 ani, are o valoare de piaţă între 16.500 şi 17.500 euro. Am spus că accept suma minimă şi că vreau să cumpăr alta, plătind diferenţa", explică orădeanul.

Răspunsul l-a primit după aproape o lună, pe 27 aprilie, de la administratorul Motors Mivado, Vasile Dobran, care i-a scris că firma "îşi asumă defectul de montaj", dar acesta "a fost remediat definitiv". Singura ofertă a firmei a fost să-i deconteze "cheltuielile întâmpinate ca urmare a incidentului" (contravaloarea benzinei, a serviciului de tractare către service şi onorariul expertizei tehnice), iar suplimentar, "pentru o bună colaborare şi înţelegere", gratuitate la următoarele două revizii.

"Nu am fost de acord. Maşina trecută prin mâna lor putea lua foc, iar viaţa mea valorează mai mult decât două revizii", a refuzat Meza. "Eu nu am cerut ceva exagerat. Propunerea mea a fost cât se poate de corectă. Ei puteau revinde maşina, în care eu nu mai am încredere, şi tot de la ei cumpăram alta, la preţul fixat de ei".

Cu sau fără acreditare?

Supărat că de peste o lună reprezentanţii Motors Mivado îl poartă cu vorba, fără a-i mai da un răspuns, orădeanul a făcut o investigaţie pe cont propriu, aflând că firma orădeană nu este acreditată de Lexus România să verifice ori să depaneze maşini din această marcă. De altfel, a şi scris către Toyota România că singurul dealer autorizat de Lexus în România "conform standardelor interne Toyota Motor Europe" este Lexus Bucureşti Nord Pipera, cerând atât dovada că service-ul din Oradea are dreptul să depaneze Lexus, cât şi pe cea că mecanicii de aici au urmat cursuri de specializare pentru gama Lexus. "Nu aveaţi voie să mă trimiteţi la un service local autorizat doar Toyota. Prin această intervenţie neprofesionistă şi neautorizată mi-aţi pus viaţa în pericol", a arătat el.

Sub semnătura lui Dănuţ Ion, reprezentant al Toyota România, orădeanul a fost oarecum contrazis, dar nu ferm. "Motors Mivado este autorizat RAR să facă reparaţii ale autovehiculelor, beneficiind totodată de pregătirea tehnică necesară pentru repararea autoturismelor Toyota-Lexus, având acces la toate informaţiile producătorului şi tehnologiile necesare", şi primind "toate informaţiile necesare şi suportul tehnic pentru a efectua în condiţii optime şi de siguranţă toate intervenţiile".

Mediere degeaba

Dat fiind că răspunsul Toyota România nu dovedeşte limpede acreditarea Motors Mivado, iar singura reprezentanţă Lexus din România se află în Capitală, orădeanul a avertizat ambele companii că intenţionează să deschidă o acţiune în justiţie, prin care să obţină daune morale. Cum în prealabil este obligatorie o mediere, aceasta a avut loc, în prezenţa avocaţilor, săptămâna trecută, dar fără rezultat. "M-au dus cu vorba, cum fac de astă-primăvară, fără să accepte propunerea făcută de mine"...

BIHOREANUL a încercat să obţină şi punctul de vedere al reprezentanţei locale, însă directorul executiv a refuzat orice discuţie pe această temă. "Nu avem nimic de comunicat cu presa. Ce am avut de spus i-am spus clientului", a afirmat Maria Asztalos. Un semn că, oricât de reputat ar fi brandul Lexus, cei puşi să-l reprezinte în Oradea numai de transparenţă nu pot fi acuzaţi. Şi, după cum spune clientul, nici de corectitudine...


AMENINŢAT "CU RESPECT"
Apel la "forţa coercitivă a statului"

În pline "negocieri" cu proprietarul nemulţumit, reprezentanţii Motors Mivado i-au trimis acestuia, prin poştă, o notificare redactată de avocatul firmei, prin care îi solicită "respectuos" să-şi ridice maşina "care ocupă fără drept spaţiul din curtea service-ului", întrucât acesta are "destinaţia de loc de parcare pentru clienţi".

Reiterând afirmaţia că odată cu expertizarea maşina a fost adusă "la starea tehnică pe care a avut-o înainte de incidentul produs în staţia PECO" şi că poate fi folosită "în condiţii de siguranţă", avocatul Motors Mivado îl înştiinţează pe proprietarul Lexus-ului că în caz contrar "vom fi nevoiţi să apelăm la forţa coercitivă a statului pentru a scoate acest bun din incinta societăţii noastre". Asta ar mai lipsi: ar fi ca şi cum, după un malpraxis medical, doctorul culpabil şi-ar scoate în şuturi din spital pacientul nemulţumit...