Primăvara mult așteptată va aduce cu ea numeroase concerte și spectacole de teatru pe scenele din Oradea.
Agenda lunii martie la Teatrul Regina Maria cuprinde o incursiune prin producții felurite și povești provocatoare, în timp ce de pe scena Filarmonicii de Stat Oradea vor răsuna compoziții celebre, anume alese să întâmpine noul sezon dătător de speranțe...
Cinema Paradiso
„Dragoste și strălucire în armonie” - așa a fost intitulat primul concert de primăvară de la Filarmonică, programat pe 6 martie. Dirijoarea Mihaela Cesa-Goje, asociat al Academiei Regale de Muzică din Londra, unde a fost și premiată pentru rezultate excepționale, se va întoarce în fața publicului local, alături de violoncelistul Octavian Lup și orchestra orădeană, în program fiind incluse Uvertura fantezie Romeo și Julieta de P. I. Ceaikovski și Concertul nr. 1 în Do Major de Josepf Haydn.
Pe 8 martie, doamnele și domnișoarele sunt invitate la „Serenada feminității”, un concert vocal-simfonic condus de Lorenzo Moroni, programul cuprinzând piese ca „Miss Saigon”, „Cinema Paradiso” și „My Fair Lady”.
Primăvară cu Vivaldi
Tot în martie se va ține o nouă ediție, a XIV-a, a Festivalului Primăverii. Gazdele promit cinci seri „pline de emoție și armonie”, în perioada 18 - 27 martie. „De la serenade romantice la capodopere simfonice, Festivalul Primăverii 2025 promite o experiență muzicală unică!”, transmit acestea.
Debutul va fi marcat prin recitalul intitulat „Serenadă lui Puccini” (17 martie), va continua cu concertul „Primăvara lui Vivaldi” (20 martie), sub bagheta maestrului Tiberiu Soare, distins cu Ordinul Coroana României în Grad de Ofițer, iar solistul serii va fi apreciatul concertmaestru al orchestrei locale, Nagy Kálmán. Publicul va audia celebrele „Anotimpuri” ale lui Antonio Vivaldi și „Estaciones Porteñas - Anotimpurile din Buenos Aires” de Astor Piazzolla.
Bach, Beethoven, Ceaikovski
Pe 25 martie este programat concertul „Eleganța Primăverii”, cu dirijorul Ciprian Marinescu, violonistul Nagy Kálmán și invitați din Japonia: Kyoka Nakamae și Ryokoh Murashima, în program fiind incluse lucrări de Bach, Mendelssohn Bartoldy și Mozart.
„Armonii de primăvară” a fost intitulat recitalul care se va ține pe 26 martie, cu Kiko Takase (vioară) și Mercedes Ferencz (pian), și lucrări de Bach, Schubert, Chausson și Ceaikovski.
Festivalul se va încheia cu „Primăvara Clasicilor”, pe 27 martie, cu Ciprian Marinescu la pupitrul dirijoral și violonistul Liviu Prunaru, solist invitat. În program au fost incluse Concertul pentru vioară și orchestră Nr. 1 de Max Bruch și Simfonia a V-a de Ludwig van Beethoven. Biletele se pot cumpăra deja de la casieria Filarmonicii.
Speranța nu urcă...
Teatrul Regina Maria anunță spectacole atractive în prima lună de primăvară, biletele fiind puse în vânzare pe eventim.ro.
„Speranța nu urcă niciodată cu liftul”- realizat după o piesă scrisă de doctorița orădeană Simona Mihuțiu - are programate reprezentații consecutive în serile de 1 și 2 martie, la Sala Transilvania. Protagonişti sunt Mia (jucată de Mirela Lupu Niţă), o femeie singură aflată la vârsta senectuții, îngrijitoarea ei, Vetuţa (Adela Lazăr), alături de Robo Max (David Constantinescu) şi Robo Kai (Georgia Căprărin), androizi ai companiei Robohelp, specializate în „îngrijirea completă, înalt tehnologizată a persoanelor vârstnice şi cu handicap”. Roboţii, însă, n-au fost programați să aibă grijă și de sufletul femeii...
Orădenii vor putea vedea din nou și spectacolele „Elif și Ploaia” (4 martie), „Zeițe de Categoria” (8 martie), „Ofertă Atractivă” (9 martie), „Gâlcevile din Chioggia” (11 martie), „Până când moartea ne va despărți (14 martie), Impro Patzan Show (15 martie) și „Cruzime și Tandrețe” (17 martie).
Spectacol-dezbatere
Pe 18 martie, la Sala Mare, este programat spectacolul „Tartuffe” de Molière, un text despre credința oarbă ce devine periculoasă. Va urma pe 22 martie, la Sala Transilvania, „Undeva, Cândva” („Almost, Maine”), de John Cariani, cu povești dintr-o localitate fictivă, unde „obişnuitul este zdruncinat de sentimentele oamenilor care se dezlănţuie şi ies la suprafaţă”.
Pe 23 martie, la Sala Mare, publicul orădean este invitat să vadă „Un inamic al poporului”, un spectacol-dezbatere realizat după un text scris de Henrik Ibsen și adaptat de Thomas Ostermeier și Florian Borchmeyer, cu Răzvan Vicoveanu, Richard Balint și Alina Leonte în prim-plan. Publicul descoperă lupta solitară a doctorului Stockmann, „un medic idealist al unei stațiuni balneare dintr-un oraș generic”, care descoperă că izvoarele care atrag mii de turiști în orașul său nu sunt tămăduitoare, ci periculoase. El pare singurul care vrea să expună adevărul, în timp ce ceilalți preferă să protejeze prosperitatea locului.
Așa cum știu cei care au văzut producția, spectatorii înșiși devin personaje în „Un inamic al poporului”. Cum anume? Veți afla în sală...